Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

معاون مالی و اقتصادی سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در گفت و گو با بورس ٢۴ : در شرایط فعلی اقتصاد هزینه های دولت و در آمد ها هم خوانی ندارد و علی القاعده سهم این بخش در بودجه دولت آنچنان نخواهد بود. یکی از فرصت هایی که در شرایط حال حاضر می توان از آن بهره برد را می توان استفاده از پتانسیل شرکت های مطرح بورسی همچون گل گهر دانست به این معنی که دولت شرایطی را فراهم کند تا شرکت ها خود برای بقای خود تلاش کنند و دولت امکانات لازم را در اختیار آنها قرار دهد. با توجه به شرایط که دوران گذار از تحریم و قیمت های کاهشی سنگ آهن است این پتانسیل برای شرکت ها ایجاد شده تا بتوانند علاوه بر تولید مطالعه و برنامه ریزی برای اکتشاف و بهره برداری از پهنه های جدید معدنی را در دستور کار خود قراردهند، این پیشنهاد برای دولت می توان مفید باشد ،دولت به عنوان بخش نظارتی بر عملکرد شرکت های سنگ آهنی نظارت می کند و هزینه های اکتشاف را با بهره مالکانه تهاتر می کند در عوض این شرکت ها با توجه به افزایش تولید هایی که پس از اکتشاف ها خواهند داشت با پرداخت مالیات در زمان تولید و هزینه هایی که در راستای مسئولیت های اجتماعی خود خواهند داشت هم درآمد دولت را افزایش می دهند، هم ارزی آوری را و هم مساله به نام بیکاری در مناطق مختلف کشور کاهش می یابد...

پیشنهاد تهاتر بهره مالکانه سنگ آهنی ها با هزینه اکتشافات جدید

بورس24 : یکی از برنامه های کشور در افق 1404 تولید 55میلیون تن فولاد است، برنامه ای که در حال حاضر بسیاری از شرکت های فعال در این حوزه در حال آماده سازی اقدامات لازم جهت ایجاد خطوط تولید و امکانات تکنولوژیکی برای افزایش تولید هستند. اما مساله اصلی برای تولید هر چیزی ماده اولیه آن است، سنگ آهن ماده اصلی تولید فولاد است که میزان استحصال فعلی آن حدود 45 میلیون تن است و افزایش تولید علاوه بر افزایش تولید کارخانه های سنگ آهنی نیازمند اکتشاف پهنه های جدید معدنی است.

اکتشاف معدن عموما در همه جای جهان با هزینه های بالایی همراه است و اصولا کشور ها برای جلب سرمایه گذار بسته های حمایتی برای اکتشاف پهنه های جدید معدنی را ایجاد می کنند یا خود بخش قابل توجهی از هزینه ها را تقبل می کنند.

در سال های اخیر دولت به منظور اکتشاف معادن هزینه هایی انجام داده و پس از کشف پهنه های معدنی مجوز بهره برداری از معادن را به شرکت های فعال در این حوزه اعطا و ما به ازای آن بهره مالکانه اخذ می کند، اما شرکت های بزرگ فعال و سرمایه گذار در این بخش مانند شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به منظور پیشبرد اهداف خود بسته های پیشنهادی به منظور سرمایه گذاری گسترده در بخش معدن را به مجلس فرستاده تا بتواند در راستای نیل به اهداف ملی فعال تر عمل کند.

وقتی سنگ آهنی ها مکتشف می شوند...

مرتضی علی اکبری معاون مالی و اقتصادی سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در خصوص بسته پیشنهادی مجموعه به مجلس به بورس24 گفت: همانطور که می دانید «ومعادن» یکی از شرکت های بزرگ سرمایه گذاری در بخش معادن و فلزات است که سهامدار عمده غول های معدنی گل گهر و چادر ملو است. بنابراین این مجموعه پتانسیل سرمایه گذاری در بخش اکتشاف معدن سنگ آهن را داراست و نیازمند ایجاد راهکارهایی برای پوشش هزینه های این بخش است.

وی گفت: با توجه به برنامه ششم توسعه کشور مواردی همچون حمل و نقل،محیط زیست، مساله آب و معدن در اولویت های اجرایی کشور قرار دارد. از طرفی کشور با توجه به ساختار انسانی که دارد با چالش اشتغال هم روبروست بنابراین دولت با حمایت از بخش خصوصی به منظور اکتشاف پهنه های جدید معدنی و بهره برداری از این معادن می تواند علاوه بر تحقق برنامه افق 1404 بخشی از مشکل اشتغال را نیز مرتفع کند.

علی اکبری گفت: با توجه به بعد اقتصادی تولید فولاد در کشور و برنامه های آتی ، توجه دولت به این صنعت جلب شده است. این صنعت به واسطه موارد مصرفی تولیدات آن در بخش های مختلف و ارز آور بودن، پتانسیل خوبی برای افزایش در آمد و اشتغال زایی در کشور ایجاد خواهد کرد. از طرفی شرکت های بزرگ فعال در این حوزه عمدتا در بازار سرمایه دارای سهامداران حقیقی و حقوقی هستند که این شرایط منجر می شود نقدینگی نیز به سمت سرمایه گذاری بیشتر در سهام این شرکت ها روانه شود و این شرکت های بتوانند با جذب سرمایه های جدید پروژه های خود را تسریع کنند.

یک پیشنهاد قابل تامل...

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از غول های بزرگ سنگ آهن کشور که توانست از چالش عظیم سنگ آهن 20 دلاری با راهکارهایی چون کاهش هزینه های تولید موفق خارج شود این امکان را دارد تا از فرصت پیش آمده که بازارهای جهانی روی خوش به این صنعت نشان داده اند و حذف بخشی از تحریم ها ، شرکت با استفاده از پتانسیل های موجود در خارج و داخل اقدام به اکتشاف پهنه های جدید سنگ آهن داشته باشد و پرداخت بهره مالکانه با هزینه اکتشاف بین دولت و شرکت ها تهاتر شود و دولت به جای هزینه در این بخش مقام ناظر باشد.

علی اکبری گفت: در شرایط حال حاضر کشور ظرفیت تولید 30 میلیون تن فولاد را دارد که حدودا 20 میلیون تن از این ظرفیت فعال است، در صورتی که برنامه تولید 55 میلیون تن محقق شود کشور نیازمند 130 میلیون تن سنگ آهن خواهد بود که در صورت نبود این میزان تولید کشور وارد کننده سنگ آهن خواهد شد.

وی ادامه :در شرایط فعلی اقتصاد هزینه های دولت و در آمد ها هم خوانی ندارد و علی القاعده سهم این بخش در بودجه دولت آنچنان نخواهد بود. یکی از فرصت هایی که در شرایط حال حاضر می توان از آن بهره برد را می توان استفاده از پتانسیل شرکت های مطرح بورسی همچون گل گهر دانست به این معنی که دولت شرایطی را فراهم کند تا شرکت ها خود برای بقای خود تلاش کنند و دولت امکانات لازم را در اختیار آنها قرار دهد. با توجه به شرایط که دوران گذار از تحریم و قیمت های کاهشی سنگ آهن است این پتانسیل برای شرکت ها ایجاد شده تا بتوانند علاوه بر تولید مطالعه و برنامه ریزی برای اکتشاف و بهره برداری از پهنه های جدید معدنی را در دستور کار خود قراردهند، این پیشنهاد برای دولت می توان مفید باشد ،دولت به عنوان بخش نظارتی بر عملکرد شرکت های سنگ آهنی نظارت می کند و هزینه های اکتشاف را با بهره مالکانه تهاتر می کند در عوض این شرکت ها با توجه به افزایش تولید هایی که پس از اکتشاف ها خواهند داشت با پرداخت مالیات در زمان تولید و هزینه هایی که در راستای مسئولیت های اجتماعی خود خواهند داشت هم درآمد دولت را افزایش می دهند، هم ارزی آوری را و هم مساله به نام بیکاری در مناطق مختلف کشور کاهش می یابد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24