Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سعید صمدی دبیر انجمن زغال سنگ ایران در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ درباره پیشینه شرایط قیمت گذاری زغال سنگ در ایران گفت: تا حدود ١٠ سال پیش شرکت های تولیدکننده زغال سنگ از زیرمجموعه های دولت بودند. از طرفی شرکت ذوب آهن که عمده ترین مصرف کننده زغال سنگ در کشور محسوب می شود نیز در مالکیت دولت قرار داشت. بنابراین با توجه به این که هم تولید کننده و هم مصرف کننده زغال سنگ در کشور زیر نظر تشکیلات واحدی قرار داشتند قیمت گذاری این محصول به صورت تفاهمی صورت می گرفت و روند مشخصی نداشت. تنها هدفی که در آن زمان در فرمول قیمت گذاری زغال سنگ در نظر گرفته می شد این بود که هزینه های تولیدکنندگان زغال سنگ پوشش داده شود...

جزئیات پیشنهاد زغال سنگی ها برای افزایش نرخ

بورس24 : خبرها حاکی از آن است که شرکت های تولید کننده زغال سنگ به دنبال واقعی تر شدن نرخ این محصول و همچنین ساماندهی بیشتر بر اوضاع فرمول و نحوه قیمت گذاری زغال سنگ هستند. از این رو با انجمن زغال سنگ ایران که اخیرا کار خود را آغاز کرده تماس گرفتیم تا درباره جزئیات بیشتر این خبر و تاثیر آن بر تولیدکنندگان داخلی پرس و جو کنیم.

سعید صمدی دبیر انجمن زغال سنگ ایران در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره پیشینه شرایط قیمت گذاری زغال سنگ در ایران گفت: تا حدود 10 سال پیش شرکت های تولیدکننده زغال سنگ از زیرمجموعه های دولت بودند. از طرفی شرکت ذوب آهن که عمده ترین مصرف کننده زغال سنگ در کشور محسوب می شود نیز در مالکیت دولت قرار داشت. بنابراین با توجه به این که هم تولید کننده و هم مصرف کننده زغال سنگ در کشور زیر نظر تشکیلات واحدی قرار داشتند قیمت گذاری این محصول به صورت تفاهمی صورت می گرفت و روند مشخصی نداشت. تنها هدفی که در آن زمان در فرمول قیمت گذاری زغال سنگ در نظر گرفته می شد این بود که هزینه های تولیدکنندگان زغال سنگ پوشش داده شود.

وی افزود: اما از حدود سه سال گذشته نشستی در باره قیمت گذاری زغال سنگ در وزارتخانه برگزار می شود و در آنجا برای قیمت گذاری این ماده تصمیم گیری شده و  اعلام می شود.

به زودی پیشنهاد انجمن به دست وزیر خواهد رسید

او در ادامه اذعان کرد: با توجه به اینکه اخیرا قیمت جهانی زغال سنگ رشد قابل توجهی یافته و قیمت فروش زغال سنگ داخلی نسبت به نرخ جهانی فاصله معناداری دارد به دنبال فرمولی هستیم تا به جای آن که قیمت زغال سنگ مانند گذشته به صورت چانه زنی معین شود بر اساس قیمت جهانی محاسبه و در نظر گرفته شود. از این رو در جلسه ابتدایی که اخیرا در همین باره و با حضور جمعی از تولیدکنندگان زغال سنگ برگزار شد همگی تقریبا بر این موضوع که مبنای قیمت گذاری زغال سنگ شمش فولاد خوزستان باشد توافق داشتند. زیرا شمش فولاد خوزستان تنها شمشی است که صادرات می شود و دارای شاخص است.

صمدی در ادامه به پیشنهاد مطروحه در این جلسه اشاره کرد و گفت: در این جلسه ضمن بررسی نرخ 5 سال اخیر زغال سنگ در داخل و بازارهای جهانی در نهایت پیشنهاد شد تا نرخ زغال سنگ ایران بر اساس 33 درصد نرخ شمش فولاد خوزستان در نظر گرفته شود. این فرمول هنوز در حد پیشنهادی است که باید با وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین با کارخانه ذوب آهن مطرح شود و در صورت موافقت آن ها قابل اجرا خواهد شد.

این مقام مسیول تاکید کرد: با توجه به اینکه سال 1396 رو به اتمام است و زمان زیادی تا پایان سال باقی نمانده بنابراین نحوه قیمت گذاری زغال سنگ در کشور هر چه سریعتر باید تعیین تکلیف شود. انجمن در تلاش است تا طرف مدت دو هفته آتی جلسه ای را با آقای شریعتمداری وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت برگزار کرده و در آن جلسه این پیشنهاد را مطرح نماید.

تفاوت 130 دلاری قیمت زغال سنگ داخلی با بازارهای جهانی

دبیر انجمن زغال سنگ ایران با اشاره به فاصله قیمت زغال سنگ داخلی با نرخ جهانی این ماده ابراز داشت: بهای زغال سنگ در بازار جهانی به 240 دلار در هر تن رسیده است. حال آنکه قیمت داخلی این ماده به ازا هر تن 450 هزار تومان است که معادل 100 تا 110 دلار محاسبه می شود. بنابراین اختلاف زیادی بین نرخ فروش داخلی زغال سنگ و بازارهای جهانی است. افزون بر اینکه کشور ما بخشی از زغال سنگ مورد نیاز خود را از خارج از کشور تامین می کند. چنانچه مبنای قیمت گذاری این ماده در داخل کشور تغییر یابد و تولید بیشتر زغال سنگ توجیه اقتصادی بالاتری پیدا کند تولیدکنندگان داخلی به افزایش تولید ترغیب خواهند شد و می توانند نیازهای بازار داخلی را تا حد زیادی تامین کنند.

وضع کیفی زغال سنگ ایرانی چگونه است؟

در ادامه این گفت و گو از صمدی در خصوص وضعیت کیفی زغال سنگ ایرانی پرسیدیم. وی اظهار داشت: به طور کلی کیفیت زغال سنگ تولید شده در کل دنیا بر اساس 4 پارامتر اصلی سنجیده می شود. میزان ناخالصی یا به اصطلاح خاکستر، رطوبت، درصد گوگرد و ضریب پلاستومتری فاکتورهایی هستند که کیفیت این ماده را مشخص می کنند. زغال سنگ تولیدکنندگان ایرانی به طور تقریبی نزدیک به کیفیت جهانی است.

وی افزود: در کل دنیا جدولی معین شده که بر اساس پارامترهای کیفی پاداش یا جریمه ای برای تولیدکنندگان زغال سنگ در نظر گرفته می شود. بر اساس این جدول نرخ زغال سنگ تولیدکنندگان ایرانی تقریبا 10 درصد کمتر از قیمت جهانی است.

بیش از 30 درصد از نیاز داخلی به زغال سنگ وارد می شود

او در ادامه با اشاره به میزان نیاز کشور به زغال سنگ گفت: به طور کلی میزان تولید زغال سنگ داخلی به تقاضای کارخانه ذوب آهن که مصرف کننده حدود 95 درصد از تولیدات داخلی است، وابستگی زیادی دارد. به طوری که با  افزایش تقاضای ذوب آهن برای زغال سنگ میزان تولید شرکت های تولیدکننده داخلی نیز افزایش می یابد اما می توان گفت که در حال حاضر نیاز کشور ما به زغال سنگ بین یک میلیون و 800 هزار تن تا دو میلیون تن است. در حالی که تولیدکنندگان داخلی سالانه یک میلیون و 200 هزار تن زغال سنگ تولید می کنند. بنابراین بیش از 600 هزار تن از زغال سنگ مورد نیاز کشور وارد می شود.

وی افزود: اگر زغال سنگ در کشور ما با قیمت مناسبی فروخته شود جذابیت تولید برای تولیدکنندگان داخلی نیز افزایش می یابد و این شرکت ها میزان تناژ تولیدی خود را بالا خواهند برد. رشد قیمت زغال سنگ و گرایش تولیدکنندگان به رشد تولید می تواند بخش بزرگی از مشکلات این صنعت را مرتفع نماید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24