Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

محمود رضا خواجه نصیری خبره بازار سرمایه به بورس ٢۴ می گوید : منفی قابل توجه روز شنبه بازار البته بخشی که مربوط به نگرانی ناشی از دستور العمل جدید بود قابل اجتناب بود و اگر اطلاع رسانی دقیقی رخ می داد این اتفاق نمی افتاد و با اطلاع رسانی بهتر سازمان اثرات این دستور العمل بر بازار قابل رفع است و به نظر می رسد بازار در همین روزها کاملا بر می گردد...

تحلیل خواجه نصیری از اوضاع و احوال بورس / جای هیچ نگرانی نیست ؛ هیچی هیچی!

بورس24 : شنبه اولین روز هفته و اولین روز اجرای دستور العمل جدید سازمان بورس برای افشای اطلاعات شرکت ها بود، روزی سراسر منفی که شاخص کل پس از گذراندن چندین روز مثبت کار خود را با 687واحد افت پس از روزهایی طلایی پایان داد.

اما چرا شاخص چنین شتابان سقوط را تجربه کرد؟ قاعدتا پس از یک دوره رشد متوالی بازار در فاز استراحت و اصلاح وارد می شود اما افت دسته جمعی عمده نماد ها در اولین روز هفته کمی شک برانگیز است، روز گذشته عمده حقیقی ها فروشنده بودند و شاید بتوان علت اصلی آن را علامت هشدارهایی که کنار نماد ها قرار می گرفت و اجرای دستور العمل پر از ابهام جدید دانست.در حال حاضر به مدد فضای مجازی انواع اطلاع رسانی آنقدر ساده و کم هزینه است که شاید با یک دهم هزینه برگزاری کنفرانس های تکراری و بدون خروجی بتوان از بازار ابهام زدایی کرد البته اگر مدیران تصمیم گیر و تصمیم ساز بورس لطف کنند و پاسخ سوالات خبرنگاران را بدهند.

روز گذشته فضای مجازی پر بود از اظهار نظر های افراد مختلف درباره دستور العمل جدید و سوالات متعددی که در اذهان بسیاری پیش آمده بود ، در خصوص اجرای این دستور العمل، متاسفانه نهاد نظارتی بازار سرمایه پس از نیم قرن فعالیت هنوز متوجه این موضوع نشده است که اول آموزش و فرهنگ سازی ، سپس اجرای قوانین و دستور العمل های جدید و هنوز درک صحیحی از این موضوع ندارد که در شرایط نابسامان اقتصادی و سیاسی در کشور اقداماتی که بالمره عملیاتی می شود تبعات هیجانی دارد که نهایتا نتیجه خوبی را در کوتاه مدت به بازار ارائه نمی کند و شاخص های مورد علاقه مدیران آمار دوست را با مشکلاتی همراه می کند. به هر حال صبح روز گذشته دستور العمل جدید سازمان بورس عملیاتی شد و بازار باز هم به دلیل جو زدگی با آغوش باز از سیل تقاضا ها استقبال کرد.  

محمود رضا خواجه نصیری مدیر عامل شرکت تامین سرمایه تمدن و خبره بازار سرمایه در خصوص اتفاقات اخیر دستور العمل افشای اطلاعات و حذف پیش بینی سود به بورس24 گفت:  سازمان بورس مدتی است که روی این موضوع در حال مطالعه وبررسی بوده است.

یکی از علل توقف نماد ها پیش بینی سود بود ...

وی ادامه داد: به نظر  می رسد با توجه به این که یکی از مطالبات بازار بحث مربوط به کاهش زمان توقف نماد هاست و پیش بینی سود یکی از دلایل اصلی توقف نماد ها بوده است. شاهد این موضوع بودیم که  بعضا این پیش بینی های سود به دلایل انحرافاتی که با عملکرد واقعی دارند می توانند گمراه کننده باشند  و سازمان با بررسی های تطبیقی که انجام داده است به این نتیجه رسیده که این موضوع باید به عنوان یک عامل اثر گذار در عرصه اطلاعات کم رنگ شود، لذا این موضوع را اجرایی کرده است.

علامت سوال ها اتفاق جدید و نگران کننده ای نبود...

خواجه نصیری گفت: یکی از مواردی که روز گذشته منجر به نگرانی در بازار شد بحث علامت سوال کنار نماد ها بود و به نظر بعضی شرکت ها شرایط لازم برای حضور در تابلو را ندارند. این موضوع جدیدی نیست و قبلا هم براساس دستور العمل پذیرش و شرایط این موضوع وجود داشته و تحلیل گرها  این موارد را می توانستند از روی صورت های مالی شرکت ها و تطبیق آن با شرایط پذیرش مشاهد کنند.در حال حاضر این موضوع را به نوعی جدید اطلاع رسانی عمومی کردند و شاید این اطلاع رسانی را بتوان تاکید و یا افشا موضوعی که الان در حال حاضر و در  گذشته در شرکت ها وجود داشته ، دانست.

نوع اطلاع رسانی هم بی تقصیر نبوده است ...

وی ادامه داد: نوع اطلاع رسانی به طوری بوده که این هراس را ایجاد کرده و این موضوع به وضوح قابل مشاهده است. با توجه به وضعیت دیروز بازار مشخص است که ترس و نگرانی در بازار ایجاد شده است.  در حال حاضر  لازم است که سازمان بورس نسبت به شفاف کردن آنچه که در دستور العمل هست و اطلاع رسانی بهتر اقدام بکند و تلاش کند تا این نگرانی رفع  شود، چون واقعا موضوع جدیدی اتفاق نیفتاده و این علامت ها چندان نگران کننده نیست. این همان  چیزی است که در مقررات پیش از این هم بوده و الان به نوعی جدید استخراج شده و نمایش داده می شود.

باید اطلاع رسانی بیشتری انجام می شد..

مدیر عامل تامین سرمایه تمدن تاکید کرد: باید شرایطی فراهم شود و سازمان بورس، شرکت بورس و فرابوس این اطمینان خاطر را به سهامداران بدهند که تصمیماتی گرفته نمی شود که منجر به ضربه زدن به شرکت ها شود و  موضوعاتی که قبلا بوده و با ناشران نیز چک شده اطلاع رسانی می شود، تغییر جدید ممکن است  یکسری ابهامات ایجاد کرده باشد و راه حل آن نیز  این  است که حجم  اطلاع رسانی ها و شفاف سازی ها در خصوص مورد جدید به حدی باشد که باعث استنباط های نگران کننده در بازار نشود.

ریسک جدید به بازار القا نشده است ....

وی گفت: دستور العمل جدید ، ریسک جدیدی به بازار تحمیل نمی کند و آن چیزی که  وجود دارد در خصوص ابهامات موجود ناشی از دستور العمل جدید است  و سازمان بورس بهتر بود بعد از تصویب دستور العمل جدید تا زمان اجرای آن اطلاع رسانی بیشتری می کرد الان هم سایت های خبری و تحلیلگران می توانند با اطلاع رسانی بیشتر این ابهامات را رفع کنند.

پیشنهاد به فعالان بازار

این خبره بازار سرمایه گفت : واقعیت قضیه این است که پیش بینی های سود  طبق تحقیقات رسمی در بیشتر موارد  دارای انحرافات اساسی بوده است. بنابراین دوستان باید سعی کنند از تحلیل های مبتنی بر  عملکرد شرکت ها استفاده کنند. شرکت های مشاور سرمایه گذاری و تحلیل گران هم می توانند این خلا را با ارائه پیش بینی های تحلیلی پوشش دهند،  بسیاری از انحرافاتی که در قیمت سهام به وجود می آید و اتفاقاتی که رخ می دهد منجر می شود تا  سهامداران بر اساس پیش بینی سودی که ارائه می شود خریدی را انجام دهند و تعدیلات منفی یا مثبت با اهمیتی که پس از این پیش بینی ها اتفاق می افتد منجر می شود تا سهامداران بخشی از سودشان را از دست  بدهند که ناشی  از همین عدم قابل اتکا بودن این پیش بینی ها است. چند وقتی است که تحلیل گران  بازار اقدام به بررسی و پیش بینی های تحلیلی می کنند که در خیلی  از موارد نسبت به پیش بینی هایی رسمی که از خود شرکت منتشر می شود انحراف دارد و پیش بینی های تحلیلی قابل اتکا است. اگر سهامداران به سمت این پیش بینی های تحلیلی بروند و بر اساس عملکرد و روند های آتی شرکت، قیمت های جهانی و سایر مفروضات قابل اتکا و... اقدام به تحلیل و خرید سهام بکنند بهتر است و  افرادی که این توانمندی را  ندارند می توانند از خدمات شرکت های مشاور سرمایه گذاری و تحلیل گران استفاده کنند.

منفی روز شنبه اجتناب پذیر بود....

منفی قابل توجه روز شنبه بازار البته بخشی که مربوط به نگرانی ناشی از دستور العمل جدید بود قابل اجتناب بود و اگر اطلاع رسانی دقیقی رخ می داد این اتفاق نمی افتاد و با اطلاع رسانی بهتر سازمان اثرات این دستور العمل بر بازار قابل رفع است و به نظر می رسد بازار در همین روزها کاملا بر می گردد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24