Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

دست فروشی ریشه در بیکاری و محدودیت موجود در فرصت های شغلی دارد،بنابراین در صورت رفع معضل بیکاری،بخش قابل توجهی از این عارضه نیز از بین خواهد رفت.

معضل دست فروشی چگونه حل خواهد شد؟

به گزارش بورس24 ؛ دستفروشی از نمونه معضلاتی است که در سالیان اخیر به چالشی جدی در عرصه اقتصادی و اجتماعی کشور(به خصوص در کلانشهرها)مبدل شده است.اکنون نیز با نزدیک شدن به ماه ها و هفته های پایانی سال،کم کم پدیده دستفروشی نیز با نِمود و بروز هر چه بیشتری ظهور پیدا می کند،پدیده ای که با وجود اِعمال برخی از برخوردهای سلبی در سال های گذشته،هم چنان به عنوان یک نارسایی اقتصادی و اجتماعی در کلانشهرها مطرح است.

به واقع،نگاه به این پدیده به مثابه دو روی یک سکه است که برخی آن را مفید می انگارند و با نگرشی عاطفی به آن نگاه می کنند و در روی دیگر سکه به عنوان یک معضل و نارسایی به آن پرداخته می شود که علاوه بر ایجاد اختلال در فعالیت عادی اصناف،گاهی بهداشت عمومی و استانداردهای مورد نیاز یک کالا و محصول را نیز زیر سوال می برد.

محمود خاقانی سده،کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ،با اشاره به لزوم تجدید نظر در ارتباط با نحوه برخورد و نگرش به دستفروشان و پدیده مذکور،اظهار کرد:به اعتقاد بنده با برخوردهای سلبی و قهری امکان گره گشایی از این عارضه وجود نخواهد داشت،آن چنان که سبقه برخوردهای گذشته و نتایج حاصل از آن این ادعا را به اثبات رسانده است.

وی افزود:البته این به معنای فراهم سازی بی حد و حصر آزادی برای دستفروشان و قائل شدن اختیارات افسار گسیخته برای فعالان این عرصه نیست،اما باید میان جمع آوری صِرف و مطلق دستفروشان و ساماندهی آنها تفاوت و تمایزی جدی قائل شد.

خاقانی سده گفت:این یک اصل و قاعده است که برای رفع،مدیریت و حل و فصل هر معضل و نارسایی ابتدا به ساکن باید نگاه ریشه ای به آن لحاظ شود و تا زمانی که با برخوردهای سطحی درصدد مرتفع نمودن این مشکل باشیم عبور از این نارسایی ها امکان پذیر نخواهد بود.

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد:به واقع در گام نخست باید عوامل موثر و تاثیرگذار در بروز دستفروشی مورد تبیین و واکاوی قرار گیرد که به تبع،اصلی ترین عامل در بروز این معضل به موضوع بیکاری و چالش های مرتبط با آن معطوف می شود.

وی افزود:البته در این میان برخی معتقدند،دستفروشان یا حداقل برخی از فعالان این عرصه بصورت تیمی و باندی فعالیت می کنند و بدون اینکه عوارض یا مالیاتی پرداخت کنند سودهای قابل توجهی به جیب می زنند.

خاقانی سده گفت:قطع به یقین کسب سود آن چنانی معضل اصلی این عارضه نیست بلکه مشکل اصلی به پرداخت نکردن مالیات و عوارض،توزیع و فروش محصولات و کالاهای بی کیفیت،غیر استاندارد و غیر بهداشتی و ایجاد اختلال در کسب و کارِ کسبه و اصناف مربوط می شود که با هزینه های سنگین و پس از عبور از کانال های متعددِ قانونی،به ایجاد شغلی قانونی و مجاز مبادرت می ورزند.بنابراین این طیف انتظار دارند در برابر دستفروشانی که از هیچ کدام از این مجاری قانونی عبور نمی کنند،مورد حمایت و پشتیبانی لازم قرار بگیرند.

وی افزود:طرح این موضوعات از این جهت است تا تصویری شفاف و روشن از نارسایی های احتمالی فعالیت غیر مجاز دستفروشان ارائه شود که به موجب آن،محرز شود که در ساماندهی دستفروشان شک و تردیدی وجود ندارد اما نحوه حصول این امر و روش های اجرایی مرتبط با آن امری بسیار مهم و حائز اهمیت است که نمی توان آن را نادیده انگاشت.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت:با وجود تمامی این تبعات ناخوشایند دستفروشی،نباید از این واقعیت چشم پوشید که عامل اصلی گسترش پدیده مذکور،ریشه در بیکاری و محدودیت موجود در فرصت های شغلی دارد و در صورت حل شدن معضل بیکاری،به تبع بخش قابل توجهی از این عارضه نیز رفع خواهد شد.

وی افزود:بُعد عاطفی موضوع نیز ریشه در همین علت یابی از سوی افکار عمومی دارد ، وقتی اذهان به این باور رسیده که دستفروشی یک فرد یا گروه از سر استیصال،ناچاری و بیکاری است بنابراین وقتی شاهد برخوردهای سلبی و قهری در برابر فعالیت این طیف از سوی دستگاه های ذی ربط می باشد،واکنش نشان داده و معترض می شود.

خاقانی سده گفت:هم ما و هم بسیاری از کارشناسان دیگر بر این امر واقف هستند که برخی از دستفروشان در سایه و پوشش مشاغل کاذب این چنینی،سودهای کلانی کسب می کنند اما با همه این اوصاف باید بپذیریم که پدیده دستفروشی محصول و نتیجه نظام ناکارآمد اقتصادی است و تا زمانی که در راستای رشد و توسعه واقعی و پایدار اقتصادی اقدام نشود شاهد ظهور و بروز چنین پدیده هایی خواهیم بود.

دستفروشی پدیده ای مختص به ایران نیست

محمد علی اسلامی،کارشناس بازار در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی،با اشاره به گستره پدیده دستفروشی در برخی از کشورهای اروپایی بیان کرد:در برخی کشورها همچون فرانسه،با آن ادعا،عَقَبِه و پیشینه تاریخی و نفوذ در جامعه بین المللی نیز پدیده دستفروشی وجود دارد اما با اتخاذ تدابیر مقتضی،تلاش شده این پدیده اقتصادی و اجتماعی به یک هنجار تبدیل شود و از مبدل شدن آن به ناهنجاری جلوگیری شود.

وی افزود:نخستین ضرورت برای ساماندهی این طیف به لزوم تعیین مکان هایی مشخص و جانمایی صحیح و اصولی این گروه باز می گردد.چراکه در صورت جانمایی اصولی فعالان عرصه دستفروشی،ساماندهی مطلوبی نیز بر فعالیت آنها حاکم خواهد شد.

کارشناس بازار گفت:در چنین شرایطی،امکان اخذ عوارض و مالیات نیز از این گروه فراهم می شود اما نباید از این واقعیت دور شد که پرداخت نکردن مالیات مختص این طیف نیست و هم اکنون فعالان اقتصادی و تولیدی شناسنامه دار و مجوز داری هم وجود دارند که از پرداخت مالیات شانه خالی می کنند و به انحای گوناگون در صدد دور زدن آن هستند.

اسلامی در پایان گفت:در شرایطی که برخی از مغازه داران نیز به دستفروشی مبادرت می ورزند،انتظار می رود نگاه و نگرش به علت یابی پدیده دستفروشی و اتخاذ تدابیر لازم برای برون رفت از آن،عمیق تر،منطقی تر،اصولی و کارآمدتر از گذشته شود در غیر این صورت همچنان شاهد شکست طرح های برخورد و جمع آوری دستفروشان خواهیم بود و اگر قرار بود روش های مرسوم و برخوردهای سلبی و قهری در برخورد با دستفروشان منتج به نتیجه شود،سال ها پیش شاهد مرتفع شدن این عارضه و معضل از صحنه اقتصادی و اجتماعی کلان شهرهایی همچون تهران بودیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24