Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تامین سرمایه‌ها به عنوان نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه زیر نظر سازمان بورس فعالیت می‌کنند. این نهادهای مالی دارای ابزارهایی برای توسعه بازار سرمایه هستند. از جمله این ابزارها می‌توان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد، زمزمه‌های تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سال ۸۴ در بازار سرمایه به وجود آمد و در سال ۸۹ عملی شد و به جایی رسید که تاکنون حجم نقدینگی این صندوق‌ها فقط در بخش فیکس اینکام‌ها به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. چندی پیش صحبت از اخذ مجوز صندوق ها از بانک مرکزی علاوه بر سازمان بورس شد و امروز به مصوبه تبدیل شد، مصوبه ای که شاید در انتها به انزوا کشیدن صندوق های سرمایه گذاری منجر شود، بازار پول و سرمایه نه تنها در ایران که در همه جای جهان، رقیب هم محسوب می‌شوند به همین دلیل، ادغام آن‌ها با همدیگر درست نیست چرا که بانک مرکزی به قوانین بازار پول آشنایی دارد و با قوانین و ابزارهای بازار سرمایه چندان آشنا نیست. به همین دلیل تجدید نظر در قانون الزامی است و اصلاحات مدنظر باید توسط نهادهای ناظر و قانون گذار صورت گیرد.حال یک مقام نظارتی در گفت و گو با بورس ٢۴ مقررات سختگیرانه اعمال شده بر صندوق های با درآمد ثابت را قابل اصلاح اعلام کرده است...

احتمال اصلاح مقررات سختگیرانه صندوق های با درآمد ثابت

بورس24 : تامین سرمایه‌ها به عنوان نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه زیر نظر سازمان بورس فعالیت می‌کنند. این نهادهای مالی دارای ابزارهایی برای توسعه بازار سرمایه هستند. از جمله این ابزارها می‌توان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد، زمزمه‌های تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سال ۸۴ در بازار سرمایه به وجود آمد و در سال ۸۹ عملی شد و به جایی رسید که تاکنون حجم نقدینگی این صندوق‌ها فقط در بخش فیکس اینکام‌ها به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. چندی پیش صحبت از اخذ مجوز صندوق ها از بانک مرکزی علاوه بر سازمان بورس شد و امروز به مصوبه تبدیل شد، مصوبه ای که شاید در انتها به انزوا کشیدن صندوق های سرمایه گذاری منجر شود، بازار پول و سرمایه نه تنها در ایران که در همه جای جهان، رقیب هم محسوب می‌شوند به همین دلیل، ادغام آن‌ها با همدیگر درست نیست چرا که بانک مرکزی به قوانین بازار پول آشنایی دارد و با قوانین و ابزارهای بازار سرمایه چندان آشنا نیست. به همین دلیل تجدید نظر در قانون الزامی است و اصلاحات مدنظر باید توسط نهادهای ناظر و قانون گذار صورت گیرد.حال یک مقام نظارتی در گفت و گو با بورس24 مقررات سختگیرانه اعمال شده بر صندوق های با درآمد ثابت را قابل اصلاح اعلام کرده است...

محمدرضا معتمد مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره مقررات جدید در گفت و گو با بورس24 در خصوص صندوق ­های سرمایه ­گذاری و این که آیا فیکس اینکام ها جهت صدور مجوز تاسیس و فعالیت علاوه بر دریافت مجوز از سازمان بورس، نیازمند دریافت مجوز از بانک مرکزی هستند یا خیر، گفت: صندوق ­های سرمایه ­گذاری مطابق با قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی بر اساس اساسنامه اداره می ­شوند که اساسنامه مذکور هم به تایید سازمان می­ رسد.همچنین هر کدام از صندوق­ ها امیدنامه ­ای دارند که براساس آن موضوع فعالیت آن صندوق مشخص شده و مطابق با آن اقدام به فعالیت می­ نمایند.

وی افزود: مطابق با ابلاغیه اخیر سازمان بورس به شماره 12020088 مورخ 96.7.11 که به صندوق ­های سرمایه ­گذاری اعلام شده و در تارنمای سازمان نیز قرار داده شده است، صندوق­ های با درآمد ثابت نمی­توانند نرخی را به عنوان سود تضمین شده اعلام نمایند. صندوق ­های سرمایه ­گذاری با درآمد ثابت مجاز به اعلام نرخ پیش بینی سود می­باشند. اعلام این نرخ به این معنا است که مدیران صندوق های سرمایه ­گذاری تلاش می ­کنند تا حداقل بازدهی به میزان بازدهی پیش­بینی شده برای صندوق ایجاد نمایند. در صورتی که مدیر صندوق موفق به تامین بازدهی به میزان پیش­بینی شده نگردد، به منظور جبران بازدهی پیش بینی شده نسبت به بازدهی محقق شده، تا سقف کارمزد ذخیره شده مدیر صندوق جهت جبران به سرمایه ­گذاران تعلق می­ گیرد. در صورتی که کارمزد مذکور کفاف جبران کاستی بازدهی محقق شده نسبت به بازدهی پیش بینی شده را ندهد، تعهدی متوجه مدیر صندوق و یا صندوق نخواهد بود.

وی بیان داشت: باید بدانیم که تمامی نهادهای مالی در بازار سرمایه وابسته به بانک و یا تامین سرمایه نیستند و از جمله آن ها می توان به کارگزاری ها و شرکت های سبدگردان اشاره کرد. برای تاسیس صندوق های سرمایه گذاری بانک مرکزی به شرکت ها و بانک های زیر نظر خود دستور داده که علاوه بر مجوز از سازمان بورس از بانک مرکزی نیز اخذ تکلیف نمایند اما در مورد سایر نهادهای مالی مانند کارگزاری ها و سبدگردان ها تنها مجوز سازمان بورس لازم است.

وی در پاسخ به این سوال که نهاد ناظر صندوق ها سازمان بورس بوده و آیا دلیلی بر نظارت بانک مرکزی وجود دارد، گفت: نهاد ناظر بر صندوق­های سرمایه­گذاری سازمان بورس است. صندوق­های سرمایه­گذاری می­توانند مطابق امیدنامه صندوق، بخشی از دارایی­های خود را در سپرده­های بانکی و گواهی سپرده بانکی نزد بانک­ها و موسسات مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی سرمایه­گذاری نمایند. با توجه به این که بانک­ها و موسسات مالی و اعتباری مذکور تحت نظارت بانک مرکزی هستند، لذا بانک مذکور بر فعالیت نهاد سپرده­پذیر نظارت می­نماید. نظارت مذکور می­تواند شامل حساب­هایی که بانک­ها و موسسات مالی و اعتباری به نام صندوق­ها افتتاح نموده­ و مطابقت آن با قوانین و مقررات نیز باشد.

وی گفت: آنچه که از آن به عنوان نظارت بانک مرکزی بر صندوق­ های سرمایه ­گذاری با درآمد ثابت نام برده می­ شود، در واقع الزام بانک ها و مؤسسات اعتباری و اشخاص حقوقی تابعه آن­ها به ارائه مجوز از طرف بانک مرکزی مطابق با ماده 14 قانون برنامه پنجساله ششم در مشارکت در تأسیس صندوق ­های سرمایه­ گذاری است. قانون مذکور به معنی نظارت بانک مرکزی بر صندوق ­های سرمایه ­گذاری نبوده و بلکه به معنای نظارت بانک مذکور بر اشخاص تحت نظارت خود در انجام فعالیت های مشارکت در تاسیس صندوق­ های سرمایه گذاری است. به همین دلیل به نظر می رسد قدرت بانک مرکزی توانسته قانون گذار را مجاب نماید تا تمامی فعالیت ها را زیر نظر بگیرد و به همین دلیل گسترش این موضوع می تواند برای اهالی بازار سرمایه نگران کننده باشد. همچنان که در صدر ماده مذکور اشاره شده است، تدوین قانون یاد شده در راستای اعمال نظارت کامل و فراگیر بانک مرکزی بر موسسات پولی، بانکی و اعتباری و ساماندهی موسسات و بازارهای غیر متشکل پولی است. به عبارتی چنانچه مشارکت کنندگان در تاسیس صندوق­ های سرمایه ­گذاری از اشخاص موضوع قانون فوق نباشند، نیازی به ارائه مجوز از طرف بانک مرکزی نیز نخواهد بود.

وی تاکید کرد:مرجع قانون گذاری در کشور مشخص است و ما نیز تابع قانون هستیم اما می تواند اصلاحاتی داشته باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24