Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس کالاارزش معاملات بورس کالای ایران در ٩ ماهه امسال در دو بخش بازار فیزیکی و مالی با رشد ٤٣ درصدی به بیش از ۷۳۳ هزار میلیارد ریال رسیده است.

رشد ۴۳درصدی ارزش معاملات بورس کالای ایران در ٩ ماه ابتدای سال

به گزارش بورس24 ؛ آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران در ۹ ماهه امسال حاکی از آن است که در این بازار و در مجموع بیش از ۱۹ میلیون و ۳۸۴ هزار تن محصول به ارزش بالغ بر ۳۴۲ هزار میلیارد ریال داد و ستد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۸ درصدی در ارزش و ١.٥ درصدی در حجم را تجربه کرد.

تالار کشاورزی

بر این اساس در ۹ ماهه امسال و در تالار محصولات کشاورزی ۲ میلیون و ۵۸ هزار تن محصول به ارزش بالغ بر ۲۳ هزار و ۳۰۹ میلیارد ریال داد و ستد شد که حجم و ارزش معاملات این تالار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد ۴ درصدی مواجه شده است.

در این تالار یک میلیون و ۳۳۸هزار تن گندم،۳۷۰ هزار و ۴۷۴ تن جو، ۲۹۰ هزار و ۵۰ تن شکر، ۳۲ هزار و ۵۴۲ تن ذرت، ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن روغن خام، ۴ هزار و ۸۵۰ تن کنجاله، ۲ هزار و ۴۹۵ تن مرغ منجمد، ۲۵۲ تن عدس، ۵۰ تن برنج به فروش رسیده است.

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی

همچنین طبق آمار ۹ ماهه بیش از ۷ میلیون و ۹۲۶هزار تن محصول به ارزش بیش از ۶۹ هزار میلیارد ریال در تالار فرآورده های نفتی به فروش رفت که حجم و ارزش محصولات معامله شده در این تالار به نسبت مدت مشابه سال گذشته به ترتیب رشد ۱۲ و ۵۲ درصدی را تجربه کرده است.در این تالار ۴ میلیون و ۷۱ هزار تن قیر، ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار تن وکیوم باتوم، ۷۰۰هزار و ۲۰۰ تن لوب کات، ۲۹۲ هزار و ۲۱ تن گوگرد، ۳۶ هزار و ۱۳۱ تن عایق رطوبتی، ۳۳هزار و ۴۸۸ تن روغن و ۱۳ هزار و ۲۵۰ تن سلاپس واکس معامله شد.

در تالار محصولات پتروشیمی بورس کالا نیز طی ۹ماه امسال، ۲ میلیون و ۹۹۵ هزار تن محصول به ارزش بیش از ۱۰۸ هزار میلیارد ریال داد وستد شد که حجم و ارزش معاملات این بازار نیز رشد ۹ و ۲۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.به این ترتیب در این تالار دو میلیون و ۱۴۶ هزار تن انواع مواد پلیمری، ۸۴۸ هزار تن انواع مواد شیمیایی و ۵۱۰ تن گازها و خوراکها به فروش رسید.

تالار صنعتی و معدنی

آمار معاملات تالار محصولات صنعتی و معدنی نشان می دهد که طی ۹ ماهه امسال، بیش از ۶ میلیون و ۲۶۷ هزار تن محصول به ارزش ۱۳۸ هزار میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفته و این تالار رشد ۲۳ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرده است.

در این تالار ۴ میلیون و ۹۶۸ هزار تن فولاد، بیش از یک میلیون تن سنگ آهن، ۱۷۸ هزار و ۸۱۵ تن مس، ۶۳ هزار و ۹۷۰ تن آلومینیوم، ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن کک، ۴ هزار و ۷۵۰تن کنسانتره مولیبدن، ۲ هزار و ۵۰۰ تن آهن اسفنجی، ۶۸۰ تن روی و ۱۵۶ تن کنسانتره معامله شد.

بازار فرعی

بررسی عملکرد بازار فرعی بورس کالای ایران در مدت مذکور نشان می دهد که در این تالار در مجموع ۱۳۶ هزار و ۷۰۱ تن محصول به ارزش دو هزار و ۳۳۲ میلیارد ریال داد و ستد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۱۴ درصدی حجم و ۱۳۹ درصدی ارزش معاملات را نشان می دهد.

در این بازار ۲۰ هزار تن آهک، ۲ هزار و ۹۵۶ تن مواد پلیمری، ۲ هزار و ۷۰۰ تن سولفات، ۳ هزار و ۹۴۶ تن مواد شیمیایی، ۲۵ هزار و ۸۹ تن ضایعات، ۷ هزار و ۵۱۰ تن فولاد، ۴۶ هزار و ۵۱۶ تن محصولات کشاورزی، ۳ هزار تن مس و ۲۴ هزار و ۹۸۴ تن مواد معدنی به فروش رفت.

گزارش عملکرد ۹ ماهه بورس کالای ایران بیانگر آن است از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه ۲۲۶کیلوگرم طلا به ارزش بیش از ۳۳۸ میلیارد و ۸۷۴ میلیون ریال در بورس کالای ایران داد و ستد شد.

بازار مشتقه

همچنین آمار معاملات قراردادهای مشتقه بیانگر آن است که در مجموع ۲ میلیون و ۶۲۲ هزار قرارداد به ارزش ۳۸۳هزار میلیارد ریال منعقد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۸ درصدی حجم و ۹۱ درصدی ارزش را نشان می دهد.

به این ترتیب از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه بیش از ۲ میلیون و ۵۸۸ هزار قرارداد آتی به ارزش ۳۸۳ هزار میلیارد ریال منعقد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۴۶ درصدی حجم و ۹۱ درصدی ارزش رو به رو شده است.قراردادهای اختیار معامله نیز در حالی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶۵۰ درصدی حجم و ۷۱۳ درصدی ارزش را به ثبت رسانده است که در این مدت ۳۴ هزار و ۷۳۳ قرارداد به ارزش ۴۳۰ میلیارد و ۵۴۷ میلیون ریال معامله شد.

منبع: بورس کالا

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24