Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

شاپور محمدی امروز مقابل خبرنگاران نشست و به سوالات آن ها پاسخ داد.

دلیل به تاخیر افتادن دستورالعمل جدید بازگشایی و توقف نمادها اعلام شد

به گزارش بورس24 ؛ شاپور محمدی رئیس سازمان بورس در نشست خبری امروز خود دلیل به تاخیر افتادن اجرای دستورالعمل جدید بازگشایی و توقف نمادها را اعلام کرد. مهم ترین سخنان محمدی در این نشست خبری به شرح زیر است:

*از شنبه همین هفته سامانه معاملات بورس به روز رسانی شد.

*سامانه جامع نظارتی به سامانه به دو سامانه آرامیس و نهان اضافه شد.

*اصلاح توقف و بازگشایی نمادها آماده شده و به دلیل اینکه باید سامانه جدید راه اندازی می شد کمی به تاخیر افتاد که تا ۱۰روز آینده نمادهایی که از این به بعد متوقف می شوند ؛ طبق قوانین جدید بازگشایی می شوند.

*تجمیع مجوز کارگزاری ها از ۲۳ به ۸ مجوز برای بهبود کسب و کار انجام شده است.

*تا کنون ۲۳۱شرکت در خصوص افشای اطلاعات خود اقدام کرده اند.

*افزایش سرمایه شرکت ها به لحاظ فرایندی کوتاه تر شده است.

*صندوق تثبیت بازار سرمایه هم در حال انجام فعالیت است که آیین نامه آن به تصویب هیأت وزیران رسیده که در چار چوب این آئین نامه عمل می شود.

*پیگیری عضویت در آیسکو در حال انجام است. ما عضو ناظر هستیم و عضویت عادی در مراحل پایانی است.

*در حوزه تهیه فیلم سینمایی برای فرهنگ‌سازی در حوزه بورس هم تلاش هایی با صدا و سیما داشته ایم.

*جلوگیری از فعالیت های غیر مجاز در مراجع قانونی در حال پیگیری است. افرادی  به بهانه های مختلف پیشنهاداتی داده اند و در حال پیگیری هستند.

*توصیه می‌کنیم در خریدوفروش سهام  سبد سهام تشکیل دهید تا ریسک خود را کاهش دهید.

* استفاده از مشاوران امین یکی دیگر از توصیه های ما است که راست‌گفتار و غیر ذینفع باشند.

*استراتژی در بازار باید بلند مدت باشد.

* از اقدامات خلاف قانون مانند دستکاری قیمت باید پرهیز شود. از اطلاعات نهانی استفاده نکنید.

*«های وب» را قانونی بستیم ؛ روش های اطلاع رسانی این شرکت درست نبود.

*بنا بر ماده 7 بند 8 قانون بازار اوراق بهادار ابهام داشت. ابهامات دیگری هم البته بود. از جمله نسبت به گزارش کارشناسی و بعضی از حرکت هایی که در عرضه و تقاضا اتفاق افتاده بود. سازمان بورس بنا بر وظیفه قانونی خود که پیش گیری از تخلفات است، تصمیم به توقف نماد جهت روشن شدن و اصلاح این رویه گرفت. این رویه اطلاع رسانی باید اصلاح شود.

*هیچ معامله ای ابطال نشده است. اگر پیام ناظر هم اشتباه باشد، قانون را عوض نمی کند. مقررات را مطالعه کنید، غیر از این بود بیایید بگویید. هر کسی که مقررات را مطالعه کند متوجه می شود معاملات تا ساعت 2 قطعیت پیدا نمی کند. مدیران بورس ها تا ساعت 2 قطعیت معاملات را اعلام می کنند و بعد از آن هست که معاملات جنبه قانونی پیدا می کند.

*ما هیچ چیزی را در هیات پذیرش به منزله تایید یا صحه گذاری نمی توانیم انجام دهیم. مسئولیت با هیات مدیره است. بنابراین ما درمورد هر شرکتی که ابهام داشته باشد تا جایی که توان قانونی مان هست افشا می کنیم و اقدامات پیشگیرانه را انجام می دهیم برای صیانت از حقوق سهامداران. جمله آخر من درمورد های وب این است که تمام تلاشمان را می کنیم در کوتاه ترین زمان ممکن بازگشایی شود.

*معتقدیم عرضه های اولیه باید انجام شود اما در عین حال معتقدیم نباید این عرضه ها آسیبی هم به بازار سهام وارد کند ؛ لذا عرضه ها انجام می شود لکن با ملاحظات بیشتر.

*پرسش خبرنگار بورس24 :آیا در قالب بودجه 97 افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی معاف از مالیات شده...؟

شاپور محمدی ، رئیس سازمان بورس : بله ؛ در لایحه بودجه ۹۷ معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی مجددا دیده شده است که باید منتظر مجلس بمانیم که خبر آن تاثیر با اهمیتی در بازار سرمایه خواهد داشت...

همچنین در بودجه 97 حقوق دولتی معادن نیز ۱۲.۵درصد کاهش داشته و از ۱۲۰۰به ۱۰۵۰ میلیارد تومان رسیده است...

*کنتورسازی اولین شرکت دنیا نیست که برایش چنین اتفاقی افتاده. طبیعتا شرکت مشکلاتی داشته. هم سازمان بورس، هم وزارت اقتصاد و هم چند بانک، تلاش هفتگی دارند. یعنی هفته ای دو روز یا بیشتر از آن وقت می گذارند. به هر حال بحث تولید شرکت به عنوان یک شرکت صاحب نام و نشان، مطرح است. این شرکت زمانی خوب کار می کرده و اشتغال ایجاد می کرده و الان هم باید تولید آن انجام شود. سهامداران کنتورسازی واقعا آسیب دیده اند. باید بشود بخشی از پول آن ها را برگرداند. باید بتوانیم از شورای عالی بورس مجوز بگیریم تا بتوانیم این کار را انجام دهیم. ما شکایت کرده ایم. در حال رسیدگی است. 

خبر تکمیلی...

محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اولین اقدام سازمان را به روز رسانی سامانه معاملاتی پس از 10 سال عنوان کرد و گفت: از روزهای ابتدای فعالیت در سازمان، پیگیر اعتلای سامانه بودم که از روز شنبه معاملات روی سامانه به روزرسانی انجام می شود که کار بزرگی بود و شرکت فناوری کار سنگینی در این خصوص انجام داد.

وی در ادامه افزود: سامانه جامع نظارت بر بازار سرمایه طی 8 ماه راه اندازی شد و در کنار دو سامانه نظارتی فعلی آرامیس و نهان این سامانه فعالیت خود را در جهت افزایش نظارتها آغاز کرد.

دکتر محمدی سومین اقدام را ساماندهی بازار بدهی خواند و گفت: کاهش نرخ اوراق با توجه به تاکیدات وزیر اقتصاد مورد توجه قرار گرفت و نرخ هایی که عدد بالایی داشتند تا 15 درصد کاهش پیدا کرد.

وی به معاملات اختیار خرید و فروش اشاره کرد و گفت: معاملات اختیار خرید و فروش هم اکنون در معاملات سهام و سکه در حال انجام است.

دکتر محمدی تقویت جایگاه کالاهای کشاورزی در بورس کالا را به عنوان یک اقدام دیگر سازمان بورس عنوان کرد و گفت: سهم کالاهای کشاورزی در بورس کالا افزایش قابل توجهی داشته است.

ششمین اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار در این دوران روش عرضه های اولیه از طریق ثبت سفارش (بوک بیلدینگ) است که به گفته دکتر محمدی برای همیشه به حرف و حدیثها پایان داد البته جای پیشرفت دارد.

دبیر شورای عالی بورس تصریح کرد: اصلاح دستور العمل مرتبط با توقف و بازگشایی نمادها هفتمین اقدام سازمان در این دوران بوده که از آنجایی که باید روی سامانه جدید راه اندازی می شد انتظار می رود تا دو هفته آینده عملیاتی شود. بنابراین تا 10 روز دیگر نمادها با دستور العمل جدید، توقف و بازگشایی می شود.

وی ادامه داد: تقویت مکانیزم صندوق های با درآمد ثابت یکی از کارهایی بود که در این مدت انجام گرفت پیش از این تا 90 درصد سپرده گذاری صندوقها در موراد غیر سهامی بود که این نسبت هم اکنون به 70 درصد رسیده است. این حد نصاب باید به 50 درصد برسد و بقیه منابع باید در اوراق بخش خصوصی و دولتی و سهام سپرده گذاری شود.

دکتر محمدی نهمین اقدام را ممنوعیت صدور یونیت های صندوقها در شعب بانکها دانست و گفت: خرید یونیت ها در شعب بانکها ممنوع شد و فقط امکان فروش آن در شعب بانکها مجاز است.

سخنگوی سازمان بورس راه اندازی سامانه رصد، برقراری حد اعتباری برای کارگزاری ها در اتاق پایاپای را دیگر اقدامات سازمان خواند و گفت: حد اعتباری ریسک عدم ایفای تعهد را تا حد زیادی پوشش داده است.

وی خاطرنشان کرد: کاهش کارمزدهای معاملاتی برای افزایش نقدشوندگی دوازدهمین اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار است. یکی از اقدامات در جهت رونق اقتصادی کاهش هزینه معاملات است و در این راستا با وجود اینکه مجموع کارمزدها کمتر از 0.3 درصد است اما از این میزان نیز کارمزدها کمتر شده است.

دکتر محمدی خاطر نشان کرد: معاملات الگوریتمی و پربسامد در دنیا بسیار پرحجم است و برای اینکه معاملات از شفافیت و نقدشوندگی بیشتر برخوردار شود فرآیند آن شروع شده است.

وی ادامه داد: کاهش محدودیتها برای سبدگردان ها و صندوقها در جهت کاهش زمان برای اخذ کد مورد توجه قرار گرفت. همچنین در این راستا مجوزهای کارگزاری ها از 23 مجوز به 8 مجوز برای بهبود کسب و کار کاهش پیدا کرد.

دکتر محمدی شانزدهمین اقدام را افشای صورتهای مالی 231 نهاد عمومی غیر دولتی خواند و گفت: در راستای اجرای بند 6 قانون اصل 44 به کمک مجلس هم اکنون 1015 اطلاعیه و 425 صورت مالی از نهادهای عمومی غیر دولتی منتشر شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کاهش زمان تایید صلاحیت مدیر عامل را هفدهمین اقدام سازمان خواند و در ادامه به راه اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: مطابق ماده 28 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، این صندوق در شرایط خاص برای حمایت از بازار سرمایه ورود می کند و هم اکنون صندوق تثبیت آمادگی ورود به بازار را مطابق آیین نامه هیات وزیران دارد.

وی به تهیه لایحه اصلاح قانون بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: امیدواریم به زودی این لایحه با تصویب در شورای عالی بورس و تصویب در هیـأت وزیران به مجلس تقدیم شود. اما یکی از اقدامات موثر در حوزه قوانین راه اندازی سایت تنقیح قوانین بازار سرمایه است که هم اکنون به کمک مرکز پژوهش های سازمان همه قانونها پس از تجمیع و ذکر تغییرات و اصلاحات در اختیار عموم قرار گرفته است.

دکتر محمدی به موضوع پر اهمیت فرهنگ سازی در بازار سرمایه اشاره کرد و با تشکر از تلاش های روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار از تلاش های رسانه ها و صدا و سیما در زمینه فرهنگ سازی قدردانی کرد و گفت: مذاکره با رسانه های ملی برای ساخت سریال و فیلم پس از دریافت مجوز شورای عالی بورس وارد فاز عملیاتی می شود.

وی درباره پیگیری تبدیل عضویت سازمان بورس در آیسکو از عضو ناظر به عادی گفت: تبدیل وضعیت سازمان در آیسکو در مراحل اجرایی است و تیم تایید کننده گزارش، در مراحل نهایی بررسی قرار دارد و امیدواریم این اقدام به زودی صورت گیرد.

دبیر شورای عالی بورس به الزام شفافیت افشای ماهانه تولید و فروش اطالاعات به عنوان بیست و سومین اقدام سازمان در این دوران اشاره کرد و گفت: افشای اطلاعات واقعی زمینه دقت بیشتر را در صورت های مالی ایجاد می کند و حتی در این خصوص از کانون نهادهای سرمایه گذاری درخواست کردیم تحلیل صنایع به عهده رسانه ها گذاشته شود و مجوزی در جهت انتشار تحلیل صنایع و تحلیل شرکت داده شود. البته این اقدام نافی تحلیل سهامداران نیست.

دکتر محمدی پیگیری مقابله با سایت هایی که خلاف قانون و مقرارت شایعاتی را مطرح کردند را به عنوان بیست و چهارمین اقدام سازمان خواند و گفت: پیگیری قضایی برای برخورد با این سایت ها انجام و به برخی تذکر داده شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیست و پنجمین اقدام سازمان را جلوگیری از فعالیت نهاهای غیرمجاز عنوان کرد و گفت: تمام اقدامات لازم در مراجع قضایی صورت گرفته که به بهانه های واهی و با اعلام نرخ های غیرواقعی سرمایه های مردم به یغما نرود و در این خصوص پیگیری قضایی می شود.

دکتر محمدی در پایان گفتگو با خبرنگاران 5 توصیه به سهامداران داشت و در این رابطه گفت: سهامداران در خرید و فروش ها به عوامل بنیادی دقت کنند. سودآوری، صورت مالی، چشم انداز شرکت در سودآوری آینده از عوامل تحلیل بنیادی است که می تواند سرمایه گذاری موفقی را رقم بزند. البته تحلیل تکنیکی یک روش فنی و پذیرفته شده در دنیا است اما حتماً تحلیل بنیادی مد نظر باشد.

وی دومین توصیه را توجه به ویژگی ها و ریسک های هر صنعت خواند و گفت: همه صنایع دوران رشد، افول و رکود دارند. بنابراین باید به ویژگی های خاص هر صنعت دقت شود به عبارتی می توان از تحلیل "بالا به پایین" استفاده کنند یعنی در تحلیل خود از اقتصاد جهانی، اقتصاد ملی، صنعت و شرکت بهره ببرند.

دکتر محمدی با ذکر مثالی توضیح داد: به عنوان نمونه شرکتهایی که قرارداد محور هستند حتماً تحلیل قراردادها مورد توجه قرار بگیرد و سازمان نیز پیگیر افشای اطلاعات قراردادها است در همین راستا باید قراردادهای شرکت های خدماتی و آی تی مورد توجه قرار بگیرد.

رییس سازمان بورس تشکیل سبد سهام جای تک سهم را مورد تأکید قرار داد و گفت: در دنیا و بازارهای مالی کسی نمی تواند ادعا کند یک گروه صنعت یا شرکت افت سود ندارد پس سهامداران با تشکیل سبد ریسک خود را پایین آورند.

وی ادامه داد: چهارمین نکته استفاده از مشاوران امین، مشاوران سالم، مشاوران راست گفتار، مشاوران غیر ذینفع و استفاده از تحلیلهای مشاروان حرفه ای است.

دکتر محمدی پنجمین درخواست را تحلیل بلند مدت و استراتژی بلند مدت عنوان کرد و گفت: بازار رشدهای خوبی داشته و برخی هموطنان سودهای خوبی کردند اما حتماً باید بلند مدت فکر کنیم و از اقدامات خلاف قانون و مقرارت مانند جهت دهی به قیمت و استفاده از اطلاعات نهایی پرهیز کنند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24