Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روح الله میر صانعی دبیر کل کانون کارگزاران در خصوص ابطال معاملات سهام «های وب» به خبرنگار بورس ٢۴ گفت: با این ابطال یکباره که طی روز چهارشنبه اتفاق افتاد، بسیاری از کارگزاران و سهامدارن درگیر شدند و تبعاتی را برای صنعت کارگزاری به همراه داشته است...

تبعات ابطال معاملات «های وب» برای کارگزاری های بورس...

بورس24 : چهارشنبه گذشته بود که سازمان بورس و اوراق بهادار معاملات شرکت داده گستر عصر نوین موسوم به «های وب» را باطل کرد.دلیل این ابطال بی سابقه معاملات البته هنوز مشخص نیست اما به ابهام نهاد ناظر به ماجرای ادغام پارس آنلاین در این شرکت نسبت داده می شود.اما این رخداد صرف نظر از علت و معلول تبعاتی را برای جامعه سهامداری و بازیگران بازار سرمایه داشته است.صنعت کارگزاری یکی از بخش های بازار سرمایه است که ابطال معاملات «های وب» دردسرهایی را برایش ایجاد کرده...

حساب های مثبتی که منفی شد!

روح الله میر صانعی  دبیر کل کانون کارگزاران در خصوص ابطال معاملات  سهام «های وب» به خبرنگار بورس24 گفت: با  این ابطال یکباره که طی روز چهارشنبه اتفاق افتاد، بسیاری از کارگزاران و سهامدارن درگیر شدند و تبعاتی را برای صنعت کارگزاری به همراه داشته است.

وی گفت: مدیریت کردن این موضوع برای کارگزاران خیلی سخت است مخصوصا این که ابطال رقم بالایی بوده و بالغ بر50میلیارد تومان به یکباره ابطال شده است.

میر صانعی گفت: در صورتی که مشتری پس از  فروش سهام « های وب» خود در روز چهارشنبه اقدام به خریدی کرده باشد می تواند تبعاتی را برای کارگزاری به وجود آورد. به طوری که کارگزاری باید از مشتری پیگیری هایی را انجام دهد و یا کارگزاری بخواهد تخصیصی انجام دهد که به دلیل نبود نقدینگی نتواند این کار را انجام دهد یا مشتری قرارداد اجباری با کارگزاری داشته باشد. عملا ابطال مزبور حساب خیلی از مشتریان را در سیستم کارگزاری ها بالاجبار منفی کرده است!به هر حال این موضوع  ریسک کارگزاران را به شدت افزایش داد و در حال حاضر نیز برای تسویه ها به شدت درگیر این موضوع هستند. از طرفی برخی کارگزاری ها نزد بانک ها از حداکثر اعتبار مجاز خود استفاده کرده اند حال آن که ابطال معامله مزبور سبب شده تا برخی سقف های استفاده از اعتبار به دلیل اختلالات به وجود آمده شکسته شود.

دبیر کل کانون کارگزاران با بیان این که طبیعتا این اقدام یکباره ریسک بالایی برای صنعت کارگزاری بود که معاملات عموم سرمایه گذاران ابطال شد ، خاطر نشان کرد : برخی مواقع در عرضه های اولیه سهامدار عمده عرضه می کند و برخی خریدار هستند که ابطال معامله این چنینی  مشکلی را ایجاد نمی کند. اما وقتی عموم سهامدارن در معامله ای سهام خریده اند، ابطال مشکل آفرین است.   

میرصانعی گفت: کارگزاران در این مواقع عملا از مشتری پول مطالبه می کنند که ممکن است مشتری پول نداشته باشد و حتی اگر مشتری نخواهد پولی پرداخت کند  هم مشکل دیگری است.

وی گفت: همه این موارد جز به جز باید بررسی شود. اما به هر حال بازار و صنعت کارگزاری را با دردسر مواجه کرده است و ریسک صنعت کارگزاری را افزایش داده است. تا به حال این حجم از ابطال وجود نداشته و کم سابقه بوده است.

بورس حجم ابطالی ها را کم کند ...

 وی گفت: به طور کلی، حجم ابطالی ها توسط بورس باید کمتر شود. اگر در مورد سهمی شبه وجود دارد ، نماد باز نشود بهتر است ؛ یا زمانی نماد متوقف شود که حجم معاملات کمتر باشد. به هر حال در این موارد وظیفه سازمان بورس و اوراق بهادار سنگین تر است چرا که هر چه این تصمیمات لحظه ای کمتر باشد اعتماد سرمایه گذاران به بازار بیشتر می شود.از طرفی دیگر اگر بخواهیم ساز و کار منظم داشته باشیم نمی توانیم با برخی محدودیت ها مثلا عدم خرید و فروش همزمان در یک روز توسط یک شخص ، کاری را از پیش ببریم.   البته هر چقدر تلاش بشود به هر حال معاملات ابطالی وجود دارد؛ اما نه با این حجم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24