Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

این روزها افزایش قیمت اغلب سهام شرکت ها در بازار سرمایه منجر به رشد دارائی های شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ های چند رشته ای شده است. یکی از مهمترین شرکت های فعال در صنعت شرکت های چند رشته ای که در چند روز اخیر با اقبال سرمایه گذاران مواجه شده است، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری است. سید سعید شمسی نژاد، مدیرعامل شرکت نوآوران مدیریت سبا در گفت و گو با بورس ٢۴ از دلایل اصلی این رشد و اقبال سرمایه گذاران به سهام این شرکت سخن گفته است...

دلیل صف خرید و معاملات پرحجم «وصندوق» در بورس اعلام شد

بورس24 : این روزها افزایش قیمت اغلب سهام شرکت ها در بازار سرمایه منجر به رشد دارائی های شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ های چند رشته ای شده است. یکی از مهمترین شرکت های فعال در صنعت شرکت های چند رشته ای که در چند روز اخیر با اقبال سرمایه گذاران مواجه شده است، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری است.

سید سعید شمسی نژاد، مدیرعامل شرکت نوآوران مدیریت سبا در گفت و گو با بورس24 از دلایل اصلی این رشد و اقبال سرمایه گذاران به سهام این شرکت سخن گفته است.

آخرین وضعیت پرتفوی شرکت چگونه است؟

در حال حاضر آخرین ترکیب پرتفوی سرمایه گذاری های شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی شامل 53،34 درصد در صنعت مواد و محصولات شیمیایی و پتروشیمی، 9،47 درصد در صنعت فرآورده های نفتی، 8،63 درصد در صنعت فلزات اساسی، 8،52 درصد در صنعت محصولات فلزی، 4،63 درصد در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی، 4،38 درصد در صنعت استخراج کانه های فلزی و 11،08 درصد در سایر صنایع می باشد. قابل ذکر است که رشد قیمت نفت خام و به تبع آن رشد مشتقات نفتی از جمله متانول ، پلی اتیلن و ... موجب نگاه مثبت سرمایه گذاران به شرکتهای این گروه و به تبع، شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ های چند رشته ای شده است. با توجه به مالکیت 24 درصدی در پتروشیمی جم، مالکیت 39 درصدی در نفت ایرانول، مالکیت 4،4 درصدی در پالایش نفت اصفهان، مالکیت 16 درصدی در پتروشیمی فن آوران، مالکیت 7،3 درصدی در پتروشیمی خارک، مالکیت 12 درصدی در پتروشیمی آبادان، مالکیت 34 درصدی در نفت پاسارگاد و...، انتظار می رود با تثبیت قیمت نفت و محصولات شیمیایی و پتروشیمی از یک سو و افزایش قیمت دلار طی ماه های اخیر، سود این شرکت ها در سال جاری و سال آینده افزایش یافته که این موضوع موجب رشد سودآوری شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری خواهد شد.

همچنین رشد قیمت سنگ آهن به محدوده قیمتی 82 دلار در هر تن و پرواز از قیمت های 60 دلار در ماه های اخیر ، دوران سکون قیمتی سنگ آهن را پشت سر گذاشته و شرکتهای سنگ آهن داخلی با تأثیر پذیری از این امر و همچنین از طرفی دیگر کاهش بهره مالکانه ، مستعد فصل های نوین رشد در این گروه می باشد. شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با مالکیت 1.79 درصد گل گهر، رشد خود را آغاز نموده و با بهره برداری از طرح های گهر زمین ( شامل دو خطر 2 میلیون تنی کنسانتره و یک خط 5 میلیون تنی گندله ) از شرکت های زیر مجموعه گل گهر با مالکیت بیش از 30 درصدی این شرکت، تا پایان سال 1398 می تواند زمینه رشد دیگر این شرکت سنگ آهنی در پرتفوی شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری را فراهم آورد.

در بخش غیر بورسی نیز، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با مدیریت و بهره برداری شرکت های بزرگی همچون شرکت صبا فولاد خلیج فارس، پلی پروپیلن جم و پتروشیمی مسجد سلیمان می تواند، ارزش دارائی های تحت مدیریت خود را با ارزش افزوده بالایی همراه سازد.

آخرین وضعیت NAV شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری چگونه است؟

بر اساس آخرین تحولات بازار سرمایه و همچنین وضعیت پرتفوی این شرکت، میزان خالص ارزش دارائی های سهام این شرکت معادل 2715 ریال برآورد می شود.

عنوان

مبلغ

ارزش پرتفوی بورسی

43,878,495

ارزش پرتفوی غیربورسی

23,592,838

سایر دارائیها

22,945,639

کل دارایی ها (میلیون ریال)

90,416,972

کسر می شود : کل بدهی ها(میلیون ریال)

15,591,059

کسر شود: سود مصوب سال قبل

6,480,000

اضافه شود: سود عملکرد دوره

4,949,392

خالص ارزش دارایی ها به میلیون ریال ( NAV )

73,295,305

تعداد سهام سرمایه

27,000,000,000

NAV هرسهم - ریال

2,715

قیمت بازار

1,611

نسبت P/NAV

59.30%

افزون بر این ،نسبت P/NAV فعلی سهام این شرکت نشان می دهد که قیمت سهام این شرکت هنوز تا رسیدن به نسبت P/NAV سایر شرکت های این صنعت فاصله داشته و این موضوع می تواند به رشد قیمت سهام شرکت کمک نماید.

در خصوص افزایش نقد شوندگی سهام چه اقداماتی انجام شده است؟

سیاست صندوق بازنشستگی کشوری و هلدینگ های تخصصی آن، افزایش شفافیت و رشد پایدار سودآوری شرکت ها بوده و در این راستا با تاسیس صندوق های بازارگردانی برای سهام تحت مالکیت صندوق بازنشستگی، تلاش کرده است تا نقش موثرتری در بازار سرمایه ایفا نماید. در این راستا صندوق بازارگردانی سهام شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با همکاری شرکت نوآوران مدیریت سبا و یکی از شرکتهای تامین سرمایه، در جهت افزایش نقدشوندگی بهتر سهام این شرکت و همچنین حمایت از سهامداران، طی 6 ماه از آغاز فعالیت خود توانسته است میزان نقدشوندگی سهام را به طور ملموسی افزایش داده و قیمت سهام شرکت را به سطح بهینه خود نزدیک نماید. این سیاست توسط گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری (هلدینگ مالی) برای سایر سهام مدیریتی صندوق بازنشستگی کشوری در حال پیاده سازی و اجرا بوده و انتظار می رود این فرایند به رشد دارائی های صندوق بازنشستگی کشوری کمک قابل توجهی کرده است.

انتظار می رود با انجام اقدامات فوق و همچنین واقعی تر شدن دارائی های شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری از طریق ورود آن ها به بازار سرمایه (شرکت پلی پروپیلن جم) و راه اندازی پروژه های در دست اجرا (صبا فولا خلیج فارس و...)، قیمت سهام این شرکت به سطح مناسب خود برسد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24