Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

علیرضا باغانی کارشناس بازار سرمایه در سرمقاله روزنامه جامعه فردا نوشت: شاخص بازار سهام پس از سپری کردن یک دوره رکود حدودا ٢٠ ماهه از هفته‌ های آخر آبان‌ ماه با شیب ملایمی رو به صعود گذاشته است. این صعودها سبب شده شاخص حتی از رکورد تاریخی ٨٩۵٠٠ واحد که دی‌ ماه ٩٢ یک‌ بار آن را لمس کرده بود عبور کند و اکنون بالای ارتفاع ٩٠ هزار واحدی سیر کند. اما علت چیست؟ آیا مثبت‌ های بازار سهام مبنای بنیادی دارد یا این که پولی به صورت مقطعی به بازار آمده و به زودی هم با کسب بازدهی‌ های مورد نیاز صاحبان نقدینگی از بازار سهام خارج می‌ شود؟ نگارنده معتقد است، که مثبت‌ های اخیر بازار سهام دلایل متعددی دارد که این دلایل می‌ تواند تضمینی باشد، برای تداوم روند صعودی بورس...

تکانه‌ های بنیادی بورس

بورس24 : علیرضا باغانی - کارشناس بازار سرمایه در سرمقاله روزنامه جامعه فردا نوشت: شاخص بازار سهام پس از سپری کردن یک دوره رکود حدودا 20 ماهه از هفته‌ های آخر آبان‌ ماه با شیب ملایمی رو به صعود گذاشته است.

این صعودها سبب شده شاخص حتی از رکورد تاریخی 89500 واحد که دی‌ماه 92 یک‌بار آن را لمس کرده بود عبور کند و اکنون بالای ارتفاع 90 هزار واحدی سیر کند.

اما علت چیست؟ آیا مثبت‌ های بازار سهام مبنای بنیادی دارد یا این که پولی به صورت مقطعی به بازار آمده و به زودی هم با کسب بازدهی‌ های مورد نیاز صاحبان نقدینگی از بازار سهام خارج می‌ شود؟

نگارنده معتقد است که مثبت‌ های اخیر بازار سهام دلایل متعددی دارد که این دلایل می‌ تواند تضمینی باشد برای تداوم روند صعودی بورس.

در هفته‌ های اخیر رشد بورس با سهام معدنی و فلزی استارت خورد، چندی بعد سهام پالایشی رشد کردند و این روزها این رشد نصیب سهام خودرویی شده است.

بخش عمده‌ای از رشدهای بازار سهام به دلیل انتشار اخبار امیدوار‌کننده است. سخنگوی دولت روز دوشنبه در حاشیه نشست خبری خود درباره بودجه 97 اعلام کرد کهتجدید ارزیابی دارایی‌ ها در سال 97 برای شرکت‌ هایی که متقاضی این کار هستند ،معاف از مالیات است.

البته در این خصوص هنوز شفاف‌ سازی لازم صورت نگرفته و هنوز مشخص نیست که آیا افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ ها هم معاف از مالیات است یا خیر؟ اما این خبر در نفس خود از سوی بازار سرمایه مثبت تلقی شده و سببشده که توجه معامله‌ گران بازار به سمت سهم‌ هایی که پتانسیل انجام افزایش سرمایه از این محل را دارند، مثل گروه صنعتی ایران خودرو و یا برخی شرکت‌ های قطعه‌ سازی، معطوف شود.

اما درباره خودرویی‌ ها خبر واگذاری بلوک حدود 16 درصدی ایران خودرو توسط سرمایه‌ گذاری سمند که نهایتا به دلیل اینکه مالکیت سمند و نگار نصر از آن ایران خودرو است و سبب شناسایی سود توسط خود ایران خودرو می‌ شود، مورد توجه بازار سرمایه‌ ای‌ ها قرار گرفته است. چیزی که بازار سرمایه درباره این معاملهبرداشت کرده تحقق وعده رئیس‌ جمهور درباره خصوصی شدن واقعی صنعت خودرو و ایجاد تحول جدی در این صنعت است. همه این عوامل در کنار تولید و فروش خوب خودرویی‌ ها اقبال به سهام این شرکت‌ ها را دو چندانکرده است.

از طرفی دیگر اعلام شده که بهره مالکانه معادن هم از 1200 میلیارد تومان به 1050 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

بهره مالکانه معادن از دوران محموداحمدی‌ نژاد به عنوان هزینه‌ ای اضافه‌ تر به معادنی تحمیل شد که دارای پروانه بهره‌ برداری نبودند. پیش از این دوره شرکت‌ های بهره‌بردار از معادن صرفا هزینه‌ای تحت عنوان حقوق دولتی به دولت پرداخت می‌کردند، اما دردولت نهم با خصوصی شدن برخی شرکت‌ های سنگ آهنی هزینه جدیدی تحت عنوان بهره مالکانه برای آنها در نظر گرفته شد و در واقع دولت بخش قابل توجهی از درآمد این شرکت‌ ها را بلعید.

البته سال‌ ها بعد بهره مالکانه با پیگیری‌ های مکرر سهامداران سنگ آهنی از بودجه‌ های سالانه خارج شد و تعیین حد و حدود آن به ایمیدرو سپرده شده. حالا احتمالا منظور سخنگوی دولت، حقوق دولتی معادنی همچون مس سرچشمه است که پروانه معدن از آن آنهاست و هر سال باید حقوق دولتی به دولت بپردازند.

در هر حال میزان دریافتی دولت از شرکت‌ های معدنی کاهشی بوده و این خبر فی‌ نفسه تأثیر مثبت بر سهام این شرکت‌ ها گذاشت هاست.

در کنار انتشار خبرهای مثبت می‌ توان مثبت‌ های بازار سهام را در پایداری نرخ سود سپرده بانکی و کنترل نرخ سود در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت هم جست‌ و جو کرد.

در هر حال الان بخشی از نقدینگی که سال‌ ها در سپرده‌ های بانکی جا خوش کرده بود به سمت بازارهای سرمایه‌ گذاری از جمله بازار سهام سرازیر شده است.

البته پیش‌ بینی نگارنده این است که با انتشار‌ گزارش‌ های 9ماهه شرکت‌ ها، که رشد نرخ دلار و حرکت برخی بازارها مثل بازار مسکن این ‌گزارشات را تحت تأثیر قرار خواهد داد، می‌ توان زمستان به مراتب گرم‌ تری را برای بورس تهران پیش‌ بینی کرد. 

منبع: روزنامه جامعه فردا 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24