Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

تغییر تدریجی سمت‌وسوی تقاضا در بازار مسکن از آپارتمان‌های نوساز به آپارتمان‌های با عمر بنای بیش از ۱۵ سال طی یک سال و نیم اخیر، آدرس کانون اصلی فایل‌های زیر قیمت را به متقاضیان خرید مسکن نشان می‌دهد.

کانون آپارتمان‌های زیر قیمت در بازار مسکن

به گزارش بورس24 ؛ بر اساس اطلاعات آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن، سهم نوسازها و تازه‌سازها از معاملات آپارتمان مسکونی در میانه پاییز امسال با افت ۶ واحد درصدی نسبت به حجم فروش این گروه سنی از آپارتمان‌ها در آغاز سال ۹۵ همراه بوده است. مقایسه داده‌های گزارش آبان ماه بازار مسکن با داده‌های یک سال و نیم گذشته حاکی از این است که اگرچه روند حجم فروش نوسازها در ۲۰ ماه گذشته با نوسان همراه بوده است اما سهم فروش واحدهای مسکونی ۱۶تا۲۰سال ساخت در آبان امسال به ۱۳ درصد افزایش یافت که نشان‌دهنده رشد ۶ واحد درصدی نسبت به آغاز سال ۹۵ است. افزایش حجم معاملات آپارتمان‌هایی که در عرف بازار مسکن ایران از آنها به‌عنوان «کهنه‌ساز» یاد می‌شود، درست به همان میزان که از حجم فروش نوسازها کاسته شده، نشان‌دهنده تغییر جهت تقاضای مسکن در بازار طی ماه‌های اخیر است. بازار مسکن پاییزی در حالی با افت حجم فروش نوسازها روبه‌رو شده که مشاوران املاک این وضعیت را بیش از هر چیز به پافشاری مالکان بر افزایش قیمت نسبت می‌دهند. طی دو ماه اخیر قیمت‌گذاری عمده فایل‌های نوساز تحت تاثیر نوعی هرج‌ومرج و خودسری میان سازنده‌ها از محدوده نوسان قابل انتظار خارج شده و برخی واحدهای نوساز با افزایش قیمت بیش از نرخ تورم فایل شده است. بر این اساس متقاضیان خرید آپارتمان مسکونی به سمت خرید آپارتمان‌های میانسال و کهنه‌ساز شیفت کرده‌اند.

از آنجاکه شرط سنی برای اخذ وام خرید مسکن از محل اوراق حق‌تقدم، ۲۰ سال تعیین شده است، بسیاری از متقاضیان بازار مسکن که قصد استفاده از وام را دارند به راحتی می‌توانند از میان آپارتمان‌های ۱۵ تا ۲۰ سال ساخت گزینه مناسب خود را انتخاب کنند و در عین حال امکان استفاده از تسهیلات بانک عامل بخش مسکن را نیز از دست ندهند. بررسی فایل‌های موجود در بازار مسکن حاکی از این است که عمده آپارتمان‌های بیش از ۱۵ سال ساخت در بازار فعلی بیش از هر چیز به دلیل اینکه نیاز به بازسازی دارند، «زیر قیمت» عرضه شده‌اند؛ طوری که آپارتمان‌های این گروه سنی کانون فایل‌های زیر قیمت محسوب می‌شود. این موضوع سبب شده تقاضای آپارتمان‌های کهنه‌ساز در بازار مسکن رفته‌رفته رو به افزایش بگذارد.

با این حال متقاضیانی که قصد دارند از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم که سقف آن از وام اوراق بیشتر اما سود و اقساط آن کمتر است، استفاده کنند، لازم است شرط سنی تا ۱۵ سال را در انتخاب خود لحاظ کنند و همین موضوع سبب شده بازار آپارتمان‌های نوساز، تازه‌ساز و میانسال نیز رونق خود را از دست ندهد.

منبع: دنیای اقتصاد

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24