با روند رو به رشدی که خودروسازان در تولید دارند، بهنظر میرسد تا پایان سال میتوانند از تولید سال گذشته عبور کرده و به رکورد سال ۹۰ خود نزدیک شوند. در آن سال، خودروسازان داخلی توانستند در مجموع یک میلیون و ۶۴۰ دستگاه انواع خودرو (شامل سواری و تجاری) به تولید برسانند و این رکورد هنوز شکسته نشده است. اگر آمار سایر محصولات تولیدی را نیز به تیراژ سواریها در ۸ ماه امسال اضافه کنیم، در مجموع حدود ۹۶۰ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید رسیده است...
بورس24 : طبق آمار اعلامی که به ۸ ماه امسال مربوط میشود، ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو در مجموع ۸۱۷ هزار و ۷۱۵ دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۷/ ۱۶ درصد افزایش تیراژ را تجربه کردهاند. این روند صعودی اما در حالی است که تیراژ ماهانه خودروسازان با کاهشی جزئی همراه بوده و طبق آمار اعلامی، تولید خودروهای سواری طی آبان و در مقایسه با مهرماه امسال، حدود ۴/ ۱ درصد کاهش را به خود میبیند.
اما در حالت تفکیکی، ایرانخودروییها تا پایان آبان ماه سالجاری با تولید ۴۴۴ هزار و ۵۷۳ دستگاه خودروی سواری، افزایش تیراژی ۹/ ۱۳ درصدی نسبت به ۸ ماه سال گذشته داشتهاند. همچنین سایپا نیز که ۲۲۴ هزار و ۵۹۹ دستگاه انواع محصولات سواری را در ۸ ماه امسال به تولید رسانده، افزایشی ۱۷ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به خود میبیند. از پارسخودرو نیز خبر میرسد این شرکت توانسته با تولید ۱۴۸ هزار و ۵۴۳ دستگاه انواع خودروهای سواری، تیراژ خود را ۷/ ۲۵ درصد در مقایسه با ۸ ماه سال گذشته بالا ببرد.
با روند رو به رشدی که خودروسازان در تولید دارند، بهنظر میرسد تا پایان سال میتوانند از تولید سال گذشته عبور کرده و به رکورد سال ۹۰ خود نزدیک شوند. در آن سال، خودروسازان داخلی توانستند در مجموع یک میلیون و ۶۴۰ دستگاه انواع خودرو (شامل سواری و تجاری) به تولید برسانند و این رکورد هنوز شکسته نشده است. اگر آمار سایر محصولات تولیدی را نیز به تیراژ سواریها در ۸ ماه امسال اضافه کنیم، در مجموع حدود ۹۶۰ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید رسیده است.
اما روند صعودی تولید خودروهای سواری در شرایطی است که بازار آزاد خودرو در رکود به سر میبرد و تقاضای چندانی به چشم نمیآید. در مقابل البته خودروسازان توانستهاند با اتکا به طرحهای جذاب فروش، محصولات تولیدی را عرضه و اجازه ندهند خودروهایشان مانند دو سال پیش در پارکینگها خاک بخورند. به عبارت بهتر، خودروسازان در حال حاضر به کمک روشهای فروش قسطی و اعتباری توانستهاند مشتریان را ترغیب به خرید کنند و در غیر این صورت، آنها نمیتوانستند محصولات تولیدی را در این حجم به فروش برسانند و به تبع آن، تولید نیز بالا نمیرفت.
اما از جمله نکات مهم آمار تولید ۸ ماهه خودروسازان میتوان به تداوم افت تیراژ دوگانه سوزها و همچنین ادامه روند نزولی تولید برخی خودروهای قدیمی اشاره کرد. همچنین تیراژ بیشتر خودروهای مونتاژی در ۸ ماه امسال روندی به شدت صعودی داشته و در این بین، چینیها توانستهاند نقشی محوری را در این رشد ایفا کنند. از سوی دیگر اما در مقابل نام پژو ۲۰۰۸ همچنان عدد ۴ ثبت شده و این در حالی است که ایرانخودروییها تاکید دارند چند ده دستگاه از این محصول را تحویل مشتریان دادهاند.
صعود مونتاژیها در ایرانخودرو
به سراغ جزئیات آمار تولید خودروسازان در ۸ ماه امسال برویم و ببینیم در این مدت چه افت و خیزی نصیب محصولات سواری شده است. بنابر آمار اعلامی، ایرانخودرو بهعنوان بزرگترین خودروساز کشور، به واسطه تیراژ ۴۴۴ هزار و ۵۷۳ دستگاهی خود، ۹/ ۱۳ درصد افزایش تولید داشته و همچنان پژو ۲۰۶ پرتیراژترین محصول آن به شمار میرود.
بر این اساس، در مجموع ۱۱۲ هزار و ۱۴۱ دستگاه پژو ۲۰۶ در ایرانخودرو طی ۸ ماه امسال به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷/ ۱۸ درصد افزایش را نشان میدهد. تمام ۲۰۶های تولیدی سه مدل تیپ ۲، تیپ ۵ و صندوقدار V۸ هستند و مدت هاست ایرانخودرو مدل اتومات پژو ۲۰۶ را به تولید نمیرساند. ایرانخودروییها البته مدل پلاس پژو ۲۰۶ (پژو ۲۰۷ آی) را نیز به تولید میرسانند، با این حال کماکان نامی از این خودرو در آمار ماهانه وزارت صنعت، معدن و تجارت به چشم نمیآید.
اما در بین دیگر محصولات پژویی ایرانخودرو، مدل ۴۰۵ با کاهش تیراژ مواجه شده است. طبق آمار منتشرشده، پژو ۴۰۵ تا پایان آبان ماه امسال ۹۴ هزار و ۳۳۸ دستگاه تیراژ داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷/ ۳ درصد کاهش را نشان میدهد. این محصول که یکی از قدیمیترین خودروهای داخلی بهشمار میرود، به احتمال فراوان از سال آینده و با اجرای استانداردهای جدید، امکان ادامه تولید نداشته باشدو با ایرانخودروییها خداحافظی کند. ظاهرا از همین رو آبیهای جاده مخصوص قصد دارند تولید پژو ۴۰۵ را رفته رفته کاهش داده و در نهایت تا زمستان ۹۴، آن را راهی موزه کنند.
آمار منتشرشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اما از افزایش تیراژ پژوپارس طی ۸ ماه امسال خبر میدهد. طبق آمار، این محصول تیراژی ۷۸ هزار و ۹۲۴ دستگاهی را در بازه زمانی موردنظر از خود به جا گذاشته تا در مقایسه ۸ ماه سال گذشته، حدود یک درصد افزایش تولید داشته باشد. پارس نیز اگرچه مانند پژو ۴۰۵ جزو محصولات قدیمی ایرانخودرو به شمار میرود، با این حال بعید بهنظر میرسد با توجه به سود بالایی که نصیب این خودروساز میکند، آبیهای جاده مخصوص راضی به حذف آن شوند.
از پژوییها که بگذریم، ایرانخودرو در تولید سمند با افزایش تیراژ مواجه شدهاند. بنابر آمار منتشرشده، این شرکت طی ۸ ماه سالجاری در مجموع ۶۹ هزار و ۷۹۷ دستگاه سمند را به تولید رسانده و بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹/ ۷ درصد افزایش تیراژ در کارنامه این محصول به ثبت رسیده است. سمند در حال حاضر علاوه بر سایت مرکزی، در دو سایت دیگر (ایرانخودرو تبریز و شرکت اتومبیلسازی فردا) نیز به تولید میرسد. در بین دیگر محصولات ایرانخودرو اما دنا با رشد تیراژ مواجه شده و رانا همچنان کاهش تولید را تجربه میکند. طبق آمار منتشرشده، رانا با تیراژ ۸ هزار و ۲۰ دستگاهی خود، ۳۸ درصد کاهش تولید را ثبت کرده تا همچنان روند نزولی تیراژ آن ادامه داشته باشد. رانا مدتهاست با کاهش تیراژ مواجه شده و مشخص نیست چرا ایرانخودروییها تمایلی به بالا بردن حجم تولید آن ندارند.
در مقابل اما آبیهای جاده مخصوص توانستهاند با تولید ۲۲ هزار و ۹۴۴ دستگاه دنا، تیراژ این محصول را ۴/ ۴۵ درصد افزایش دهند.
اما ایرانخودرو چند محصول مونتاژی را که بیشتر آنها چینی هستند نیز در ۸ ماه امسال به تولید رسانده و توانسته تیراژ همهشان را نیز افزایش دهد. بر این اساس، تیراژ سوزوکی گرندویتارا که در ایرانخودرو خراسان مونتاژ میشود، در پایان آبان ماه به ۳ هزار و ۶۵۸ دستگاه رسیده تا تولید این شاسیبلند مونتاژی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۳۷ درصد بالا برود. ویتارا محصولی متعلق به سوزوکی موتورز ژاپن است که تحت لیسانس این شرکت در ایرانخودرو مونتاژ میشود.
دیگر محصول مونتاژی ایرانخودرو هایما نام دارد، شاسیبلندی چینی که مانند ویتارا در سایت خراسان مونتاژ میشود. طبق آمار منتشره، ایرانخودرو توانسته ۶ هزار و ۹۸۳ دستگاه هایما را مونتاژ کند تا تیراژ این میهمان چینی در مقایسه با ۸ ماه سال گذشته، ۳۰۵ درصد افزایش یابد. در میان دیگر محصولات چینی ایرانخودرو، دانگ فنگ نیز که در سایت مرکزی به تولید میرسد، تیراژی ۱۹ هزار و ۳۷۷ دستگاهی را تا پایان آبان ماه امسال به ثبت رسانده و این موضوع از رشد ۴۸۸ درصدی دانگ فنگ نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.
آمار ۲۰۰۸ به روز نیست
اما آن طور که در آمار ۸ ماهه ایرانخودرو آمده، این شرکت تا پایان آبان ماه تنها ۴ دستگاه پژو ۲۰۰۸ را مونتاژ کرده است. این در شرایطی است که ایرانخودروییها میگویند تا به امروز چند ده دستگاه از این محصول را تحویل مشتریان دادهاند. بنابر توضیح ایرانخودرو، این شرکت آمار ۲۰۰۸های تولیدی را در اختیار وزارت صنعت،معدن و تجارت قرار نداده و از همین رو همچنان عدد ۴ در مقابل نام این خودرو بهعنوان آمار تولید ۸ ماههاش ثبت شده است. هرچه هست، ایرانخودرو ۱۶ هزار دستگاه از این محصول را طی تابستان امسال پیشفروش و وعده تحویل آنها را تا پایان مرداد ماه سال آینده داده و در این شرایط باید منتظر ماند و دید آیا ثبتنامکنندگان میتوانند خودرو خود را سر وقت تحویل بگیرند یا نه.
تیراژ مونتاژیهای سایپا بالا رفت
به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری را در ۸ ماه امسال در کارنامه تولید خود به ثبت رسانده است. طبق آمار اعلامی، سایپا تا پایان آبان ماه امسال ۱۷ هزار و ۴۰۶ دستگاه سراتو را به تولید رسانده و با این حساب توانسته تیراژ این خودروی مونتاژی کرهای را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹۶ درصد افزایش دهد. سایپاییها از اواخر سال گذشته تنها مدل اتومات سراتو را مونتاژ میکنند و دیگر خبری از تولید مدل دندهای این محصول نیست. علاوهبر این محصول، پارسخودرو بهعنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته در ۸ ماه امسال ۲۶ هزار و ۹۹۱ دستگاه برلیانس را مونتاژ کند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴/ ۳۴ درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. سایپاییها اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ میرسانند که در این بین، چانگان تیراژی ۶ هزار و ۵۶۸ دستگاهی را در ۸ ماه امسال ثبت کرده تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۷۵ دستگاه رشد داشته باشد. دیگر محصول چینی سایپا یعنی آریو نیز که در سایت بن رو (سایتی متعلق به سایپا که در شهرستان ساوه مستقر است)، مونتاژ میشود، تا پایان ۸ ماهه امسال ۵ هزار و ۵۹۵ دستگاه تیراژ داشته است. بر این اساس، تولید این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۱۰ درصد افزایش داشته است.
تداوم افزایش تولید تندر
اما در آمار ۸ ماهه تولید خودروهای داخلی، تندر۹۰ همچنان سیر صعودی خود را حفظ کرده است. بر این اساس، طی بازه زمانی موردنظر، در مجموع ۱۰۰ هزار و ۱۶۱ دستگاه انواع تندر۹۰ در ایرانخودرو و پارس خودرو به تولید رسیده که در مقایسه با ۸ ماه سال گذشته، ۴/ ۳۷ درصد افزایش تیراژ را نشان میدهد. آنطور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت میگوید، در حالت تفکیکی ایرانخودروییها با تیراژی ۳۱ هزار و ۴۳۴ دستگاهی توانستهاند در مقایسه با ۸ ماه سال گذشته ۲۴ درصد به رقم تولید تندر۹۰ بیفزایند. ایرانخودرو در حال حاضر تندر۹۰ را در مدلهای معمولی، اتومات و پلاس به تولید میرساند.
از پارس خودرو نیز خبر میرسد که تیراژ خانواده تندر۹۰ در ۸ ماه امسال، ۵/ ۴۴ درصد بالا رفته است. پارس خودروییها در حال حاضر تندر۹۰ را در مدلهای معمولی، هاچبک (ساندرو) و پارس تندر به تولید میرسانند و در این بین، ساندرو تیراژی ۳۳ هزار و ۴۴۰ دستگاهی را از خود به جا گذاشته است. با توجه به این آمار، تولید ساندرو در مقایسه با ۸ ماه سال گذشته ۳/ ۷۷ درصد بالا رفته است. همچنین پارس تندر نیز که ۱۵ هزار و ۹۱۱ دستگاه تیراژ داشته، جهشی ۲/ ۷۲ درصدی را به خود میبیند.
کاهش تولید پراید و افزایش تیراژ تیبا
اما نگاهی هم به آمار تولید پراید بیندازیم، پرتیراژترین خودروی داخلی که به احتمال فراوان تا زمستان سال آینده با جاده مخصوص وداع خواهد کرد. بر این اساس، در مجموع ۱۴۱ هزار و ۵۲۲ دستگاه پراید در سایپا و پارس خودرو طی ۸ ماه امسال به تولید رسیده که نشاندهنده کاهش ۱/ ۱۴ درصدی تیراژ این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. گفته میشود پراید توان پاس کردن استانداردهای جدید را طی سال آینده نداشته و از همین رو سایپاییها به تدریج تیراژ آن را کم خواهند کرد تا این محصول را طی سال آینده از خطوط تولید خود حذف کنند. نارنجیهای جاده مخصوص در مقابل اما به حجم تولید تیبا افزودهاند، چه آنکه این خودرو قرار است جای خالی پراید را طی سال آینده پر کند. طبق آمار اعلامی، تیبا ۱۰۶ هزار و ۳۳۳ دستگاه تیراژ داشته که در مقایسه با ۸ ماه سال گذشته رشدی ۶۲ درصدی را نشان میدهد.
منبع : صنعت نویس
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.