Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران وتوصا فعالیت خود را با پذیره نویسی عمومی با سرمایه اولیه ٣۵٢ میلیارد ریال در سال ٧۵ آغاز کرد و اکنون با سرمایه ١٩٠٠ میلیارد ریالی دارای ارزش بازار به مبلغ ٣١٧٠ میلیارد ریال می باشد.توسعه صنعتی با دارا بودن بیش از ٢۵٠ هزار سهامدار پرجمعیت ترین شرکت بورس به شمار می رود. این شرکت در حال حاضر حدود ۶۴ درصد از سرمایه گذاری های خود را در بازارهای خارج از بورس و ٣۶ درصد را در بازار بورس تهران انجام داده است که البته عواید ناشی از سرمایه گذاری های بورسی، سنگینی خالص ارزش دارایی ها را به سمت خود کشیده است. در جدول زیر شرح مختصریی از مهم ترین سرمایه گذاری های صورت گرفته بر مبنای بهای تمام شده به تفکیک صنایع آمده است...

تغییر استراتژی هوشمندانه پرجمعیت ترین شرکت بورس

بورس24 : سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران "وتوصا" فعالیت خود را با پذیره نویسی عمومی با سرمایه اولیه 352 میلیارد ریال در سال 75 آغاز کرد و اکنون با سرمایه 1900 میلیارد ریالی دارای ارزش بازار به مبلغ 3170 میلیارد ریال می باشد.توسعه صنعتی با دارا بودن بیش از 250 هزار سهامدار پرجمعیت ترین شرکت بورس به شمار می رود.این شرکت در حال حاضر حدود 64 درصد از سرمایه گذاری های خود را در بازارهای خارج از بورس و 36 درصد را در بازار بورس تهران انجام داده است که البته عواید ناشی از سرمایه گذاری های بورسی، سنگینی خالص ارزش دارایی ها را به سمت خود کشیده است. در جدول زیر شرح مختصریی از مهم ترین سرمایه گذاری های صورت گرفته بر مبنای بهای تمام شده به تفکیک صنایع آمده است.

تا چندی پیش فعالین بازار، وتوصا را با سهام فایرا (آلومینیوم ایران) می شناختند لیکن همان گونه که مشاهده می شود در حال حاضر 54% از سرمایه گذاری های صورت گرفته در شرکت در صنعت واسطه گری مالی است که عمده رقم آن مربوط به شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع معدنی امید در بخش پرتفوی غیر بورسی است. این شرکت که متعلق به سرمایه گذاری امید بود بهار امسال با قیمت پایه هر سهم 912 ریال رو میز فروش رفت و در نهایت مالکیت 100 درصدی آن با قیمت تمام شده 1412 میلیارد ریال به وتوصا رسید تا این شرکت خانه تکانی سبد را کلید بزند.

شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع معدنی امید با ارزش دفتری 896 ریالی به ازای هر سهم سال مالی منتهی به 30 آذر 95 را با سود خالص 283 ریالی برای هر سهم به پایان رسانده است و با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته در حوزه استخراج کانه های فلزی، فرآورده های نفتی و واسطه گری مالی در شرکت هایی نظیر پالایش نفت بندرعباس، سرمایه گذاری سپه، چادرملو، سرمایه گذاری امید، تاپیکو، ملی مس و نفت و گاز پارسیان بعید است عملکردی پایین تر از سال قبل را برای سنوات آتی تجربه کند ضمن آنکه سود های اعلامی این شرکت های بورسی در سال مالی 96 می تواند به تحولات اساسی و رشد درآمدزایی قابل توجه برای سال مالی آتی در صنایع معدنی امید و در نتیجه وتوصا منتج شود.

علاوه بر صنایع معدنی امید شاید مهم ترین قلم پرتفوی غیر بورسی شرکت را بتوان اوراق خزانه اسلامی نام برد که سرمایه گذاری 458 میلیارد ریالی در اوراق بدون ریسک برای پوشش ریسک بازار بوده است. اما در خصوص پرتفوی بورسی شرکت نیز می توان به برخی تحولات مثبت در خصوص فایرا اشاره کرد که در نتیجه تحولات بنیادی صورت گرفته، شرکت با روند مثبت قیمتی توانسته ارزش پرتفوی بورس وتوصا را بیش از 400 میلیارد ریال مثبت کند. چهار سرمایه گذاری مهم بورسی وتوصا در جدول زیر نشان داده شده است که اختلاف دو ستون متناظر ارزش بازار و بهای تمام شده می تواند ارزش افزوده ایجاد شده به واسطه هر سهم را نشان دهد.

آنجه در خصوص وتوصا می توان به عینه مشاهده کرد تغییرات مثبت سرمایه گذاری است که به مرور زمان و در بازه بلند مدت در صورت های مالی و قیمت آن مشهود خواهد بود. باید توجه داشت که اثرات ناشی از این تغییرات در مرحله نخست در سود خالص وتوصا نمایان خواهد شد به طوری که در صورت تقسیم حداکثری سود مجمع صنایع معدنی امید در سال مالی منتهی به آذر 96، برآورد می شود حدود 400 میلیارد ریال به سرفصل درآمدهای سرمایه گذاری وتوصا اضافه شود که این رقم برای وتوصا سود خالص 210 ریالی را به همراه خواهد داشت و این اثرات کوتاه مدت این سرمایه گذاری است. در فاز بعد با افزایش قیمت سهام کانی های فلزی و پالایشی خالص دارایی های صنایع معدنی امید موجب رشد NAV این شرکت خواهد شد که، اثرات ناشی از ارزش افزوده این سرمایه گذاری علاوه بر صورت های مالی به مرور زمان در قیمت سهام وتوصا بیش از پیش ظهور خواهد کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24