Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شاپور محمدی در سومین همایش مالی اسلامی گفت: کاهش نرخ تامین مالی منجر به تحریک بخش تولید خواهد شد. وقتی نرخ سود بانکی بالا باشد کسی به سراغ تولید و سرمایه گذاری در بازار سرمایه نمی رود. طبیعتا این موضوع به نفع اقتصاد است. به همین دلیل از طریق کنترل صندوق ها این موضوع نیز باید رعایت می شد.

سومین همایش مالی اسلامی/ شاپور محمدی: سرمایه گذاران خارجی را جذب می کنیم

بورس24 : سومین همایش مالی اسلامی با حضور هیات رییسه انجمن مالی اسلامی و جمعی از مسئولان، اساتید و فعالان بازار پول و سرمایه و حوزه مالی و بانکی کشور صبح امروز ۱۲ آذرماه در سالن همایش های دانشگاه الزهرا آغاز به کار کرد. دانش جعفری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، حجت الاسلام والمسلمین موسویان عضو شورای عالی بورس، حسینی مدیرعامل بورس انرژی ایران و قالیباف مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران از جمله میهمانان سومین همایش مالی اسلامی بودند.

در این همایش علی صالح آبادی رییس انجمن مالی اسلامی به شرح عملکرد و دستاوردهای این انجمن پرداخت و گفت: تا کنون ۱۷ نشست ماهانه انجمن با موضوعات مختلف حوزه مالی اسلامی برگزار شده و فصلنامه علمی پژوهشی انجمن نیز با همکاری سازمان بورس و دانشگاه امام صادق منتشر می‌شود.

به گفته وی در حوزه بانکداری اسلامی هم با همکاری دانشگاه امام صادق اقدامات خوبی انجام شده و مشغول مذاکره با موسسه عالی آموزش بانکداری اسلامی برای توسعه ارتباطات در زمینه بانکداری مالی و اسلامی هستیم.

وی اعلام کرد: علاوه بر فعالیت های یاد شده به همت دانشگاه امام صادق، انجمن مالی اسلامی و سازمان بورس دوره های DBA , MBA را تعریف کرده ایم که ظرف چند ماه آینده فراخوان جذب خواهد داشت و پذیرفته شدگان طی گذراندن این دوره مدرک معتبر دریافت خواهند کرد.

صالح آبادی رونمایی از سامانه بازار کار مالی اسلامی را بعنوان یکی دیگر از دستاوردهای انجمن نام برد و گفت: این سامانه با هدف معرفی زمینه‌های فعالیت فارغ التحصیلان مالی، معرفی موسسات و مدیران موفق فعال در حوزه مالی، ایجاد بانک اطلاعاتی از عرضه و تقاضای کار در تابستان سال جاری راه‌اندازی شد.

به گفته وی کمیته بازار کار مالی اسلامی به عنوان یکی از 9 کمیته زیرمجموعه انجمن مالی اسلامی تلاش کرده است تا فضای اشتغال در نظام مالی ایران را جهت معرفی افراد شایسته و با دانش به نهادهای مالی توسعه دهد. بر این اساس کمیته بازار کار انجمن مالی اسلامی با طراحی این سامانه تلاش کرده است با ایجاد یک بانک اطلاعاتی از متقاضیان کار و نیروی کار در نظام مالی به توسعه شبکه همکاری بین بخش‌های تحقیقاتی و محیط کسب و کار کمک کند.

وی ادامه داد: این درگاه اینترنتی سعی نموده تا به نوعی عرضه و تقاضای نیروی کار در بازارهای مالی اعم از بازار سرمایه، بازار پول و بازار بیمه را نظام‌مند کرده تا دانش آموختگان و فعالان نظام مالی فرصتی برای معرفی خود بیابند و از طرف مقابل نیز شرکت‌ها و نهادهای مالی سامانه‌ای نیز برای جذب نیروی کار با دانش و دارای رفتار حرفه‌ای داشته باشند.

رئیس انجمن مالی اسلامی عنوان کرد: اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا حرکت به سمت بانکداری مالی اسلامی وجود دارد. حتی کشورهای اروپایی با هدف جذب سرمایه مسلمانان تلاش دارند بانکداری اسلامی را شناسایی و توسعه دهند. و هر کس بتواند در این زمینه گامی بردارد بسیار با ارزش است و انجمن مالی اسلامی با همه ظرفیت خود آماده حمایت از آنهاست.

صالح آبادی تاکید کرد: این انجمن تلاش دارد همایش مالی اسلامی را سالانه برگزار کند. وی افزود: در همایش سوم با محوریت نقش ابزارهای مالی و اسلامی در تولید و اشتغال مباحث را دنبال می کنیم. مجموعه مقالات ارائه شده در این همایش بصورت کتاب منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: رونمایی از کتاب ناگفته های بورس توسط دکتر مهدوی کنی و داوود دانش جعفری از دیگر مراسم این همایش است. این کتاب مجموعه خاطرات دکتر علی صالح آبادی طی ده سال خدمت در سازمان بورس و اوراق بهادار است.

شاپور محمدی: سرمایه گذاران خارجی را جذب می کنیم

در بخشی از این همایش، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس سخنرانی کرد که مهم ترین بخش سخنان او به شرح زیر است:

*قانون اساسی کشور متکی بر ابزارهای مالی اسلامی است. ما به هیچ عنوان جایز به انتشار ابزارهای غیر اسلامی نیستیم. خوشبختانه ما ابزارهای مالی اسلامی زیادی داریم.

*سال گذشته برای تامین دارو اوراق مرابحه منتشر شد. اسناد خزانه اسلامی نیز از دیگر ابزاری است که در قالب قانون رفع موانع تولید منتشر شد.

*صکوک اجاره نیز به دلایلی همچون دارایی پایه و سند خوردن آن با مشکلاتی رو‌ به رو بود اما با این حال در سال ۹۵ موفق به انتشار شدیم.

*صکوک استصناع نیز از دیگر ابزارها بوده که سازمان بورس برای انتشار آن مجوز می دهد.

*مباحث مربوط به اوراق منفعت نیز اخیرا مورد بحث کمیته فقهی سازمان بورس است.

*اختیار خرید و‌ فروش نیز در بازار سرمایه ایران مورد توجه است. اختیار فروش تبعی همچنین بسیار مهم بوده که مورد استفاده هم قرار گرفت.

*جلسات مربوط به انتشار اوراق ارزی برگزار شده و اوراق جعاله نیز از حدود ۳ ماه پیش مورد بحث است.

*حجم انتشار اوراق مالی اسلامی در سال ۹۴ ، حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان بود. در سال ۹۵ این حجم به ۳۵۰۰۰ میلیارد تومان رسید. در سال ۹۶ پیش بینی سقف بودجه را دارد. به زودی به ۴۰۰۰۰ میلیارد تومان و بالاتر هم خواهد رسید. ضمن اینکه باید بدانیم ایران به تنهایی این مسیر را طی کرده و این موفقیت بزرگی است.

*موارد مربوط به صندوق های سرمایه گذاری نیز دنبال شد. در حال حاضر برای صندوق ها قواعد بسیار مناسب گذاشته شده و حجم سپرده گذاری در این صندوق ها باید به ۷۰ درصد برسد و مابقی صرف خرید ابزارهای مالی اسلامی شود. از طرفی تمهیدات کافی برای جذب اوراق جدید نیز چیده شده است که این صندوق ها با مشکل جذب نقدینگی رو به رو نباشند. همه می دانیم که نرخ های شورای پول و اعتبار باید رعایت شود، طبیعتا باید رشد و بهره وری صورت گیرد.

*کاهش نرخ تامین مالی منجر به تحریک بخش تولید خواهد شد. وقتی نرخ سود بانکی بالا باشد کسی به سراغ تولید و سرمایه گذاری در بازار سرمایه نمی رود. طبیعتا این موضوع به نفع اقتصاد است. به همین دلیل از طریق کنترل صندوق ها این موضوع نیز باید رعایت می شد. برای تعیین نصاب ها نیز بخش نامه ای ابلاغ شد که صندوق ها نباید نرخ خود را تضمین کنند، نرخ پیش بینی می توانند اعلام کنند اما تضمین خیر.

*اگر بخواهیم بازار موفقی داشته باشیم باید در سه حوزه اصلاحات صورت گیرد که بازار پول، سرمایه و بیمه است. نرخ های بیمه عمر هم باید در چارچوب مقررات قرار گیرد.

*ما با نظام پولی کشور همکاری خواهیم داشت. سازمان بورس تلاش می کند تا سرمایه گذاران خارجی را جذب نماید. نکته اینجاست که ابزار مالی اسلامی محدودیت ندارد ریسک را کاهش می دهد. به همین دلیل ابزار مالی اسلامی مورد توجه سرمایه گذاران خارجی خواهد بود.

*عضویت ما در ایسکو دائمی خواهد شد. ما باید حتی به غیر مسلمانان هم ابزارهای مالی اسلامی را معرفی کنیم، باید به گونه ای عمل کنیم که حتی غیر مسلمانان هم قانع شده و‌ به سراغ ابزارهای مالی اسلامی بروند. توجه به سرمایه گذاران غیر مسلمان نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24