Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نشست معرفی شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی با نماد «وتوسم» با رویکرد عرضه سهام کنترلی مجموعه بانک ملی در راستای خروج از بنگاه داری بانک ها با حضور حقوقی ها و جمعی از اهالی بازار سرمایه عصر روز شنبه در کارگزاری بانک ملی ایران تشکیل شد...

خروج بانک ملی از بنگاهداری با فروش «وتوسم» شتاب گرفت / جزئیات فروش بلوکی یک سهم ارزنده

بورس24 : نشست معرفی شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی با نماد «وتوسم» با رویکرد عرضه سهام کنترلی مجموعه بانک ملی در راستای خروج از بنگاه داری بانک ها با حضور حقوقی ها و جمعی از اهالی بازار سرمایه عصر روز شنبه در کارگزاری بانک ملی ایران تشکیل شد.

گزارش خبرنگار بورس24 حاکی از آن است جلسه مذکور با اشاره خداداد غریب پور مدیرعامل شرکت سرمایه گاری گروه توسعه ملی به ضرورت رعایت قوانین بالادستی در خصوص خروج بانکها از بنگاه داری آغاز گردید که در این راستا سرمایه گذاری گروه توسعه ملی به عنوان شرکت فرعی بانک ملی ایران با واگذاری شرکتهای زیرمجموعه به ارزش 650 میلیارد تومان در سال گذشته  و 221 میلیارد تومان در سال جاری، نشان دهنده جدیت بانک ملی ایران در رعایت قوانین مربوطه اعلام نمود.

وی با اشاره به سابقه 14 ساله فعالیت شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی(وتوسم) با ارزش بازاری 720 میلیارد تومان و معرفی اجمالی آن، عرضه بلوک مدیریت کنترلی72 درصدی آن را براساس الزام بانک ملی ایران برای خروج از بنگاهداری اعلام و  مبلغ فروش آن را بر اساس قیمت روز و به صورت نقد و اقساط در حدود 800 ملیلیارد تومان برآورد نمود که یک سوم مبلغ مذکور نقد و مابقی طی اقساط 4 ساله خواهد بود.

او درباره رونق روزهای فعلی بازار سهام اظهار داشت: شاخص بورس در حال حاضر واقعی بوده و حبابی در آن وجود ندارد و تحت تأثیر رشد قیمتهای جهانی و همچنین کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و به طبع آن انتقال بخشی از منابع سپرده گذاران به سمت بازار سرمایه می باشد

غریب پور گفت: مذاکرات ما با خریداران آغاز شده اما هنوز قطعی نیست. در جریان این فروش ۷۲ درصد از سهم عرضه خواهد شد. ما می خواهیم تا «وتوسم» به بخش خصوصی واقعی سپرده شود تا آینده بهتر و رو به رشد تری داشته باشد.امیدواریم این عرضه با موفقیت و همانند سایر عرضه های گروه توسعه ملی بدون ابهام انجام پذیرد. غریب پور ضمن معرفی کمیسیون فروش گروه توسعه ملی، آمادگی برای مذاکره با کلیه خریداران بالقوه بلوک کنترلی وتوسم را اعلام نمود.

«وتوسم» ، چه بود و چه کرد؟

در ادامه جلسه پژمان شعبان پور فرد مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی به معرفی این شرکت پرداخت و عنوان کرد: سرمایه گذاری توسعه ملی یک شرکت پویا بوده و ما تقریبا در تمام شرکت هایی که در آن سرمایه گذاری کرده ایم به غیر از سرمایه­گذاری مسکن عضو هیئت مدیره نداریم و (این به معنای عدم وابستگی به سهم های پرتفوی بوده) و مشکلی در خرید و فروش آن ها نداریم.

وی ادامه داد: در سال جاری نسبت گردش معاملات پرتفوی سرمایه گذاری توسعه ملی 2 تا 3 برابر نسبت گردش معاملات بازار بوده است و همچنین این شرکت در هیچ یک از  شرکتهای زیرمجموعه حضور مدیریتی ندارد. ضمن این که در طی 8 تا 9 ماه گذشته حدود 24 درصد رشد ارزش پرتفوی شرکت را شاهد بودیم و این در حالی است که شاخص 18 درصد رشد داشته است.  همچنین میانگین سود خالص 5 ساله شرکت معادل 216 میلیارد تومان، میانگین سود تقسیمی در این مدت 196 میلیارد تومان و میانگین ارزش پرتفوی بورسی و فرابورسی 877 میلیارد تومان بوده است.

شعبان پور فرد واگذاری پتروشیمی خارک، سرمایه گذاری نیرو و کارآفرینان سبز خلیج فارس و سرمایه گذاری بخشی از منابع حاصله در پتروشیمی زاگرس  را به عنوان اهم فعالیت های سرمایه گذاری  طی یک سال اخیر دانست و  همچنین با واگذاری شرکت‌های غیربورسی و ساختمان مرکزی اقدام به  تصفیه مطالبات سود سهامدار عمده نموده است.

تاثیر فروش «وتوسم » بر چند رشته ای مادر؟

پس از آن نعیمی جانشین مدیرعامل و معاون امور شرکت های شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی در خصوص تاثیر این فروش بر EPS «وبانک» اعلام کرد: با توجه به مبلغ بهای تمام شده و پیش بینی سود این شرکت با فروش «وتوسم » حدود 5 تا 7 تومان به سود هر سهم «وبانک» اضافه خواهد شد.

وی در خصوص مطالبات «وبانک» از «وتوسم» گفت: تمامی سودهای سالیانه گذشته و بدهی ها، قبل از انتقال و فروش تصفیه خواهد شد..

 در پایان غریب پور در پاسخ به سوال حضار در خصوص محل مصرف عایدات این واگذاری اظهار داشت که منابع  حاصله تماما صرف پرداخت مطالبات سود سهام بانک ملی ایران خواهد شد و امیدواریم این فروش به خوبی و بدون ابهام صورت گیرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24