Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مهدی محمودی مدیر صندوق های سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در گفت و گو با بورس ٢۴ در خصوص مصوبه اخیر مبنی بر لزوم اخذ مجوز تامین سرمایه ها برای تاسیس صندوق های سرمایه گذاری از بانک مرکزی علاوه بر سازمان بورس گفت: اجرایی شدن آن چه که در برنامه ششم توسعه ( بند ب ماده ١۴ ) دیده شده الزامی است و سازمان بورس هم اگر مخالف با این موضوع بود باید مخالفت خود را اعلام می کرد. به موجب این قانون صندوق های سرمایه گذاری وابسته به تامین سرمایه ها که زیر نظر بانک ها فعالیت می کنند برای ادامه فعالیت و یا اخذ مجوز جدید باید علاوه بر سازمان بورس از بانک مرکزی هم مجوز لازمه را اخذ نمایند...

مراقب باشیم/ صندوق های سرمایه گذاری در معرض به حاشیه رفتن!

بورس24 : تامین سرمایه ها به عنوان نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه زیر نظر سازمان بورس فعالیت می کنند. این نهادهای مالی دارای ابزارهایی برای توسعه بازار سرمایه هستند. از جمله این ابزارها می توان به صندوق های سرمایه گذاری اشاره کرد، زمزمه های تشکیل صندوق های سرمایه گذاری از سال 84 در بازار سرمایه به وجود آمد و در سال 89 عملی شد و به جایی رسید که تاکنون حجم نقدینگی این صندوق ها فقط در بخش فیکس اینکام ها به 150 هزار میلیارد تومان رسیده است.

تا چندی پیش این صندوق ها زیر نظر سازمان بورس فعالیت می کردند و اقدامات مهمی برای توسعه آن ها صورت گرفته بود، اما به دلیل مشکلاتی که نظام بانکداری ایران با آن رو به رو بود، بانک مرکزی نیز به حوزه نظارت بر این صندوق ها وارد شد به گونه ای که اکنون تاسیس و ادامه فعالیت صندوق های سرمایه گذاری منوط به اخذ مجوز از بانک مرکزی علاوه بر سازمان بورس است!

مهدی محمودی مدیر صندوق های سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در گفت و گو با بورس24 در خصوص مصوبه اخیر مبنی بر لزوم اخذ مجوز تامین سرمایه ها برای تاسیس صندوق های سرمایه گذاری از بانک مرکزی علاوه بر سازمان بورس گفت: اجرایی شدن آن چه که در برنامه ششم توسعه ( بند ب ماده 14 ) دیده شده الزامی است و سازمان بورس هم اگر مخالف با این موضوع بود باید مخالفت خود را اعلام می کرد. به موجب این قانون صندوق های سرمایه گذاری وابسته به تامین سرمایه ها که زیر نظر بانک ها فعالیت می کنند برای ادامه فعالیت و یا اخذ مجوز جدید باید علاوه بر سازمان بورس از بانک مرکزی هم مجوز لازمه را اخذ نمایند.

تجدید نظر می طلبد!

وی ادامه داد: این موضوع مسلما بروکراسی اداری را بیشتر کرده و ادامه کار را برای تامین سرمایه ها به عنوان یک نهاد مالی نوین دشوار می کند. بازار پول و سرمایه نه تنها در ایران که در همه جای جهان ، رقیب هم محسوب می شوند به همین دلیل، ادغام آن ها با همدیگر درست نیست چرا که بانک مرکزی به قوانین بازار پول آشنایی دارد و با قوانین و ابزارهای بازار سرمایه چندان آشنا نیست. به همین دلیل می طلبد که تجدید نظری صورت گیرد.

وی اشاره کرد: به عنوان مثال ما به عنوان تامین سرمایه لوتوس و فعال در بازار سرمایه مدتی است که در تلاشیم تا صندوق ارزی را تشکیل دهیم. اقدامات ما با سازمان بورس نیز آغاز شده بود و به جاهای خوبی رسیده بود، اما مسلما با مقررات جدید مبنی بر اخذ مجوز از بانک مرکزی این فعالیت ها پروسه طولانی خواهد طلبید. پس می توان گفت مصوبه های اخیر که یکی پس از دیگری منتشر می شوند فعالیت های آتی تامین سرمایه ها را با محدودیت جدی رو به رو خواهد کرد.ضمن این که باید گفت بانک هایی که اقدام به تشکیل صندوق سرمایه گذاری کردند، صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بودند و این مصوبات بانک مرکزی نه تنها شامل صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت می شوند بلکه صندوق های سهامی و مختلط را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و دلیلی بر این موضوع وجود ندارد. این صندوق ها تماما تحت نظارت سازمان بورس بوده و ورود بانک مرکزی برای نظارت بر آن ها مناسب نیست.

اشتباه نگیرید ، لطفا!

وی بیان داشت: مشکل نظام پولی و بانک های ایران به تامین سرمایه ها و صندوق های سرمایه گذاری آن ها باز نمی گردد و متهم کردن صندوق های سرمایه گذاری به دلیل عدم کارایی بانک ها درست نیست. مشکل بانک ها فریز شدن دارایی ها و منابع آن ها و همچنین سودهای موهوم تقسیم شده در سال های گذشته است که موجب مشکلاتی برای سیستم بانکی شده پس تامین سرمایه ها را نمی توان مقصر این مسائل دانست.

این مقام مسئول هشدار داد: ما به عنوان تامین سرمایه از محدودیت ها استقبال می کنیم اما این نگرانی وجود دارد که این محدودیت ها در مراحل بعدی فعالیت های بانک مرکزی را به سمتی ببرد که موجب تخریب صندوق های سرمایه گذاری به عنوان نهادهای مهم بازار سرمایه شود. این موضوع نیز به نوبه خود روی بازار بدهی تاثیر منفی خواهد گذاشت و در نتیجه دولت که به عنوان مشتری بازار به حساب می آید تحت تاثیر قرار می گیرد.

محمودی افزود: با تاثیر بر بازار بدهی، پیمانکاران و خریداران این اوراق متاثر خواهند شد و در نتیجه شاهد تاثیر منفی بر روی بازار سهام خواهیم بود. به همین دلیل می طلبد که بانک مرکزی و سازمان بورس تجدید نظر و یا اصلاحیه ای بر این محدودیت ها داشته باشند.

وی گفت: ما باید امکان توسعه بازار بدهی را فراهم آوریم و نگاه بانک مرکزی به صندوق ها به عنوان متهم درست نیست باید به دنبال ابزارهای جدید در توسعه بازارها بود و این مهم نیز با امکان ادامه فعالیت هر چه بیشتر صندوق ها و تامین سرمایه ها فراهم می شود.

وی هشدار داد: سرمایه گذاران بازارهای بدهی تا حدی می توانند محدودیت ها و قوانین را تحمل کنند و از جایی به بعد این تحمل سخت شده و صندوق های سرمایه گذاری را به حاشیه خواهد برد چرا که از قدرت و جذابیت آن ها خواهد کاست. بانک مرکزی با همکاری سازمان بورس باید به بدنه خود کارشناسانی را وارد کند که آشنایی با ابزارهای بازار سرمایه داشته باشند و رویه های خود را تلطیف تر نماید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24