Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

ناصر عاشوری قلعه رودخانی دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در گفت و گو با بورس ٢۴ درباره آزادسازی قیمت فرآورده های پالایشی گفت: انجمن صنفی صنعت پالایش نفت از آزادسازی قیمت فرآورده های پالایشی حمایت کرده است. زیرا به رغم تمامی مباحثی که وجود دارد اما اقتصاد کشور ما هنوز هم بر پایه نفت قرار دارد. به طوری که عمده درآمدهای کشور از حوزه نفت است. با توجه به اینکه نفت سرمایه ملی است بنابراین اگر به سمت شفاف سازی فروش نفت حرکت کنیم به قیمت های واقعی نزدیک تر خواهیم شد.

نهاد صنفی پالایشگاه ها با تمرکز معاملات «وکیوم باتوم» در بورس کالا موافقت کرد

بورس24 : شورای رقابت در نشستی که با کارگروه دولت برگزار کرد قیمت گذاری فرآورده های پالایشی را از ابتدای آذر ماه سال جاری بر اساس نرخ ارز آزاد به تصویب رساند. با وجود اینکه این تصمیم منافع زیادی را برای شرکت های پالایشی کشور به همراه دارد اما به نظر می رسد برخی از دلال ها که از وضعیت قبلی سودهای زیادی می بردند با تغییر این رویه مخالف هستند و سعی در سنگ اندازی در اجرایی شدن این مصوبه دارند. به همین منظور نظر انجمن صنعت پالایشگاه کشور را جویا شدیم تا موضع این انجمن را درباره قیمت گذاری محصولات پالایشی بر اساس نرخ ارز آزاد بدانیم.

ناصر عاشوری قلعه رودخانی دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در گفت و گو با بورس24 درباره آزادسازی قیمت فرآورده های پالایشی گفت: انجمن صنفی صنعت پالایش نفت از آزادسازی قیمت فرآورده های پالایشی حمایت کرده است. زیرا به رغم تمامی مباحثی که وجود دارد اما اقتصاد کشور ما هنوز هم بر پایه نفت قرار دارد. به طوری که عمده درآمدهای کشور از حوزه نفت است. با توجه به اینکه نفت سرمایه ملی است بنابراین اگر به سمت شفاف سازی فروش نفت حرکت کنیم به قیمت های واقعی نزدیک تر خواهیم شد.

شفافیت در فروش، رشد سود و حاشیه سود، توانایی در راه اندازی طرح های توسعه و برنامه های افزایش سرمایه

وی با تاکید بر این که آزادسازی قیمت فروش فرآورده های پالایشی مزایای زیادی را در بر دارد ابراز داشت: شفافیت در فروش مهمترین مزیت این فرآیند است و بهترین مکان برای فروش این فرآورده ها بورس کالاست. از این طریق از رانت خواری ممانعت به عمل خواهد آمد و عده ای نخواهند توانست یک شبه به سرمایه های بادآورده ای دست یابند. بنابراین تولیدکنندگان نیز که مواد اولیه آن ها را تامین می کنند دچار نوسان بازار نخواهند شد.

او افزود: با آزادسازی قیمت فرآورده ها  ضمن واقعی شدن قیمت ها، سود و حاشیه سود شفاف تر و روشن تر می شود و به نوعی تولیدکنندگان صنایع پالایشگاه و پتروشیمی نیز می توانند با آسودگی خاطر بیشتری طرح های توسعه ای خود را دنبال کنند و صنعت خود را به روز نمایند.

وی در ادامه به پیر بودن صنعت پالایشگاه در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: نمی توان انتظار داشت صنعتی که 50 سال قبل در کشور احداث شده با همان سیستم قبلی امروز نیز مدیریت شود. با واقعی شدن قیمت ها و افزایش سود و حاشیه سود شرکت ها انتظاری که مردم و دولت از لحاظ زیست محیطی و جلوگیری از آلاینده ها دارند می تواند تا حد زیادی برآورده شود.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت اصافه کرد: بسیاری از شرکت های پالایشی مانند شیراز، تبریز و اصفهان دارای طرح های توسعه ای مناسبی هستند اما به دلیل کمبود نقدینگی نتوانسته اند برای راه اندازی این طرح ها گامی بردارند. شرکت ها زمانی می توانند طرح های توسعه ای و برنامه های افزایش سرمایه خود را محقق سازند که حاشیه سود و سود منطقی داشته باشند.

او در ادامه به یکی دیگر از مخاطرات این صنعت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 50 هزار نفر در صنعت پالایشگاه کشور فعال هستند و حقوق دریافت می کنند. حال اگر این شرکت ها زیانده شوند ممکن است به بنگاه هایی تبدیل شوند که رو به تعطیلی خواهد رفت و در نتیجه عده زیادی بیکار خواهند شد.

عاشوری بیان داشت: در سال 95 صورت های مالی دو تا از پالایشگاه های کشور زیانده بود در حالی که گردش مالی بالایی داشتند. به طور مثال یکی از این دو پالایشگاه می تواند 30 هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته باشد بنابراین چنین شرکت هایی با این گردش های مالی بالا نباید زیان ده باشند و حتی سر به سر شوند. چنانچه قیمت های خرید و فروش واقعی باشد شرایط صنعت پالایشگاه بسیار مناسب تر از زمان فعلی خواهد بود.

تا اسفند ماه منتظر تغییر نحوه قیمت گذاری محصولات پالایشی نباشید

وی با تاکید بر موضع حمایتی انجمن پالایشگاه های کشور از آزادسازی نرخ فروش فرآورده ها و محصولات صنعت پالایش درباره خوراک پالایشگاه ها گفت: باید به نحوی به پالایشگاه ها خوراک داده شود که بعد از تبدیل و مواد دیگری که مورد نیاز صنعت پالایشگاه و پتروشیمی است در نهایت در پایان سال سود معقولی نیز داشته باشند.

در پایان از عاشوری پرسیدیم که قیمت گذاری محصولات پالایشی بر اساس فرمول جدید چه زمانی به تصویب خواهد رسید؟ وی تصریح کرد: برای تعیین فرمول نرخ گذاری محصولات پالایشی باید ابتدا در لایحه سالانه مالی دولت پیش بینی شود و سپس به تصویب مجلس برسد. بنابراین به نظر می رسد در این خصوص اسفند ماه تعیین تکلیف شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24