Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیر مالی شرکت پالایش نفت شیراز پیرامون اثرات ناشی از اجرای این مصوبه گفت: مصوبه شورای رقابت درباره محاسبه قیمت ها برمبنای ارز آزاد کاملا برای حذف رانت موثر است؛ زیرا هر کالایی با سوبسید یا نرخ ارز مبادله ای به فروش می رسد، به طور قطع با رانت هایی همراه است...

دفاع پالایشگاه ها از رانت زدایی بازار «وکیوم باتوم» ادامه دارد

بورس24 : شورای رقابت در حالی مصوبه آزادسازی قیمت وکیوم باتوم و قیر تهاتری را صادر کرد تا از این پس به جای نرخ ارز مبادله‌ای، نرخ ارز آزاد مبنای محاسبه قیمت این فرآورده قرار گیرد.

در همین ارتباط، مدیر مالی شرکت پالایش نفت شیراز پیرامون اثرات ناشی از اجرای این مصوبه گفت: مصوبه شورای رقابت درباره محاسبه قیمت ها برمبنای ارز آزاد کاملا برای حذف رانت موثر است؛ زیرا هر کالایی با سوبسید یا نرخ ارز مبادله ای به فروش می رسد، به طور قطع با رانت هایی همراه است.

ناصر تنگستانی افزود: این رانت ها به دلیل فاصله قیمتی بین ارز مبادله ای با ارز آزاد است که موجب می شود برخی افراد محصول را با نرخ ارز مبادله ای گرفته و در بازار با نرخ آزاد می فروشند تا از منافع آن استفاده کنند؛ بر همین اساس می توان گفت بخش عمده مقاومت هایی که نسبت به اجرای این مصوبه شاهد هستیم از بابت رانت هایی است که در این بخش وجود دارد.

وی با بیان اینکه انجام معاملات این فرآورده ها به صورت ریالی خود سبب ارایه سوبسید به خریداران خارجی این محصولات می شود، گفت: اجرای این مصوبه می تواند نقش مهمی در حذف این رانت ها داشته باشد و بازار قیر را شفاف تر کند.

این مقام مسئول در پالایش نفت شیراز به موضوع کشش تقاضا نیز اشاره کرد و گفت: این مصوبه اثرات مثبتی را برای محصول از جنبه شفافیت قیمتی در بر دارد و برای بررسی کشش تقاضا در بازار نیز باید اجازه داد مدتی از اجرای مصوبه بگذرد تا کشش تقاضا نسبت به قیمت های جدید مشخص شود. زیرا با توجه به اینکه بخشی از فروش این محصول صادراتی است، در ابتدای اجرای این مصوبه ممکن است بازار مصرف نتواند مبنای جدید محاسبه قیمت را هضم کند.

وی به قیمت های صادراتی قیر نیز پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر قیر با قیمت پایین تری نسبت به قیمت های منطقه صادر می شود و اینکه قیمت قیر صادراتی ایران در حال حاضر پایین تر از نرخ های منطقه است، تنها برای خریداران خارجی این محصول رانتی ایجاد می کند. اما با اجرای مصوبه جدید می توان جلوی این رانت ها را گرفت.

تنگستانی با بیان این که این مصوبه عملیاتی بوده و از نظر اقتصادی اقدامی مثبت است، در خصوص مشکلات موجود در بحث قیر تهاتری و فروش بخشی از این فرآورده در بازار آزاد توسط برخی پیمانکاران گفت: فروش بخشی از این محصول در بازار آزاد خود رانت هایی را به همراه داشته و موجب دامپینگ قیمت ها نیز می شود که محاسبه قیمت ها با نرخ ارز آزاد راهکار مقابله با این مشکلات است.

منبع : اقتصاد آنلاین

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24