Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مهراد پایدار تحلیل گر بازارهای مالی به بورس ٢۴ گفته که بیت کوین نوعی ارز دیجیتالی غیر متمرکز برای انجام تراکنش های مالی به صورت همتا به همتا و بدون نیاز به واسطه به شمار می رود. بیت کوین هیچ گونه پشتوانه فیزیکی ندارد اما شامل تمام کاراکترهای پولی است با این تفاوت که یک ارز ضد تورم به حساب می آید...

داستان بیت کوین و ارزهای دیجیتال چیست؟

بورس24 : عملکردهای قابل توجه ارزهای دیجیتالی در ماه های اخیر توجه سرمایه گذاران بسیاری را به دنبال داشته است. از طرفی کاهش توجه سرمایه گذاران به فلزات گرانبها و سایر بازارها عامل مضاعفی برای تشدید انگیزه آن ها برای حضور در این گونه ارزهاست.

بیت کوین یکی از این ارزهای دیجیتالی است که از ابتدای سال 2017 تا کنون بیش از 170 درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است. برای این که با ارزهای دیجیتالی بیشتر آشنا شویم و کارکرد آن ها را بدانیم با مهراد پایدار یکی از کارشناسان این حوزه به گفت و گو نشستیم. در ابتدا از وی خواستیم تعریفی از ارزهای دیجیتالی داشته باشد. او گفت: ارزهای دیجیتالی یک فرم پول الترونیکی به صورت رمزنگاری شده هستند که برای مبادلات و تراکنش های مالی با هدف حذف واسطه ها و امنیت بیشتر طراحی شدند.

این تحلیل گر بازارهای مالی درباره تفاوت ارزهای دیجیتالی با سایر ارزها ابراز داشت: تفاوت ارزهای دیجیتال با ارزهای سنتی استفاده از فناوری غیر متمرکز یا بلاک چین است. در واقع برای انجام تراکنش های مالی و مبادلات نیاز به واسطه هایی نظیر دولت، بانک و موسسات مالی نیست و تحت کنترل کامل خود کاربر است. در صورتی که ارزهای سنتی تحت کنترل بانک ها دولت ها و موسسات مالی هستند.

او در ادامه به تعریف بلاک چین پرداخت و گفت: بلاک چین یک پایگاه داده (دیتا بیس) توزیع شده است. فناوری بلاک چین تقریبا مانند امضای دیجیتال عمل می کند. بلاک چین یک فناوری متن‌باز است و کسی مالک آن نیست. این فناوری یک مجری مرکزی برای تأیید تراکنش‌های انجام شده ندارد و به‌صورت خودکار شبکه را تنظیم می‌کند.

وی افزود: نحوه کارکرد بلاک چین به این صورت هست که هر تراکنش یک کد هش (Hash) 64 کاراکتری تولید می‌کند. این کد با کد هش قبلی ترکیب می‌شود تا یک بلاک جدید ایجاد کند. هر بلاک با استفاده از بلاک‌های جدید، یک ترتیب خطی، زمانی و رشته کاراکترهای یک‌بارمصرف تولید می‌شود. به همین دلیل دست‌کاری و ایجاد اطلاعات نادرست و غیرقابل ردیابی، تقریباً غیرممکن است.

مزایای استفاده از ارزهای دیجیتالی

در ادامه از پایدار پرسیدیم که استفاده از ارزهای دیجیتالی چه فوایدی دارد؟ وی اظهار داشت: از مزایای استفاده از ارزهای دیجیتالی می توان به امنیت بالا به دلیل رمزنگاری شدن، شفافیت، کارمزد پایین تراکنش و انتقال سریع اشاره کرد.

وی با اشاره به نخستین ارز دیجیتالی رمزنگاری شده بیان داشت: بیت کویین اولین و محبوب ترین ارز دیجیتالی رمزنگاری شده است که در سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ توسط شخصی بنام ساتوشی ناکاموتو به دنیا معرفی شد.

پایدار اضافه کرد: بیت کوین نوعی ارز دیجیتالی غیر متمرکز برای انجام تراکنش های مالی به صورت همتا به همتا و بدون نیاز به واسطه به شمار می رود. بیت کوین هیچ گونه پشتوانه فیزیکی ندارد اما شامل تمام کاراکترهای پولی است با این تفاوت که یک ارز ضد تورم به حساب می آید.

اکنون هزار ارز دیجیتالی معامله می شود

او در ادامه به معرفی سایر ارزهای دیجیتالی پرداخت و گفت: بعد از بیت کویین ارزهای دیجیتالی دیگری هم به وجود آمد که از آن ها به عنوان الت کوین یاد می شود. معروفترین ارزهای دیجیتالی اتریوم، لایت کوین، ریپل، داش، زدکش، و مونرو هستند.

این کارشناس اقتصادی درباره مهمترین فاکتورهای انتخاب ارزهای دیجیتالی مناسب اذعان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰۰ ارز دیجیتالی در دنیا  در حال تجارت هستند. برای انتخاب یک ارز دیجیتالی مناسب باید به ویژگی های منحصر به فرد، امنیت و میزان پذیرش و مقبولیت آن در کشورها و شرکت های بزرگ توجه کرد.

علت رشد قابل توجه بیت کوین چه بود؟

مهراد پایدار در برابر این پرسش که چرا بیت کوین در ماه های گذشته چنین رشد قیمتی قابل توجهی را تجربه کرده ابراز داشت: در خصوص رشد اخیر بیت کوین می توان دلایل زیادی را بیان کرد. اما مهمترین آن ها می تواند مقبولیت روز افزون ارزهای دیجیتالی در بین مردم و بازرگانان و همچنین پوشش های خبری و رسانه ای اخیر اشاره کرد.

وی اضافه کرد: از طرفی شایعاتی پیرامون تصمیم وال استریت برای اضافه کردن موقعیت های خرید و فروش آتی ارزهای دیجیتالی است. اخیرا هم امازون در اقدامی ۳ دامین ارزهای دیجیتالی را به ثبت رسانده که گمانه زنی ها برای ورود جدی به دنیای ارزهای دیجیتالی را بیش از پیش در افکار عمومی تقویت کرده است. البته عده ای معتقدند هدف امازون اتریوم است و نه بیت کوین.

آیا معامله ارزهای دیجیتالی در ایران قانونی است؟

این کارشناس بازارهای مالی در خصوص این که در کشور ما معاملات اینگونه ارزها قانونی است یا خیر گفت: درباره قانونی بودن یا نبودن ارزهای دیجیتالی می توان تنها به این نکته اشاره کرد که سیاست هر کشور در مقابل این ارزها چیست. برخی موافقند و برخی مخالف اما مساله ای که این روزها دیده می شود این است که دولت های مخالف به جای انکار و ممنوعیت خود به فکر ایجاد ارزهای دیجیتالی بر اساس واحد پول کشور خود هستند. مثل روسیه که اخیرا ولادیمیر پوتین دستور صدور ارز رمزنگاری شده سایبر روبل را صادر کرده است. در ایران نیز اخیرا صحبت هایی پیرامون معاملات بیت کوین شده است.

وی تاکید کرد: پر واضح است که ارزهای دیجیتالی در دنیای امروز جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند. به خصوص در سال ۲۰۱۷ که سال بسیار مطلوبی برای استارت اپ های ICO) عرضه اولیه سکه) و ارزهای رمزنگاری شده بود.

پایدار در پایان به عرضه اولیه سکه یا ICO‌ اشاره کرد و گفت: در عرضه اولیه سکه یک ایده و پروژه را برای سرمایه گذاری عمومی اعلام می کنند و مانند عرضه اولیه سهام شرکت، سکه های دیجیتالی یا توکن را می فروشند. اگر سرمایه جذب شده به حد نصاب مورد نظر برسد عرضه سکه ها متوقف شده و پروژه استارت می خورد. اما اگر به حد مورد نظر نرسد کلا پروژه کنسل خواهد شد و پول ها عودت داده می شود.

او افزود: سکه ها بعدا می توانند در مبادلات ارز رمزپایه فروخته شده یا در بلند مدت نگهداری شوند. یکی از موفقترین ای سی او ها اتریوم بود که سرمایه بسیار بالایی را جذب کرد و به پروژه موفقی تبدیل شد. سرمایه گذاری در ای سی او ها ضمن اینکه از جذابیت بسیاری برخوردار است می تواند ریسک زیادی را نیز به همراه داشته باشد. بنابراین در ای سی او ها باید به شرکت و تیم مدیریتی و پلن پروژه توجه ویژه شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24