Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته گذشته دو خبر مهم از صنعت تایر منتشر شد که یکی از آن ها اعتراض های بسیاری از مقام های مسئول در صنعت خودرو و تایر را به دنبال داشت. افزایش ٨ درصدی تعرفه واردات تایر از یک سو و بسته شدن سایت ثبت سفارش واردات تایر به داخل کشور از سوی دیگر موجب شد تا این تصور ایجاد شود که بالاخره از تولیدکنندگان داخلی تایر حمایتی عملی صورت گرفته است اما بررسی ها نشان می دهد این تصورها تا حد زیادی اشتباه بوده است...

رویدادی جالب در صنعت تایر / واردات ممنوع نشده ، سایت ثبت سفارش نقص فنی دارد...!!

بورس24 : هفته گذشته دو خبر مهم از صنعت تایر منتشر شد که یکی از آن ها اعتراض های بسیاری از مقام های مسئول در صنعت خودرو و تایر را به دنبال داشت. افزایش 8 درصدی تعرفه واردات تایر از یک سو و بسته شدن سایت ثبت سفارش واردات تایر به داخل کشور از سوی دیگر موجب شد تا این تصور ایجاد شود که بالاخره از تولیدکنندگان داخلی تایر حمایتی عملی صورت گرفته است اما بررسی ها نشان می دهد این تصورها تا حد زیادی اشتباه بوده است.

در همین زمینه با مصطفی تنها دبیر انجمن تایرسازان کشور به گفت و گو نشستیم تا علت بسته شدن سایت ثبت سفارش گیری واردات تایر را جویا شویم و ببینیم که آیا بسته شدن این سایت مربوط به کلیه تایرهای وارداتی است یا اینکه صرفا به محصولاتی که در داخل کشور تولید می شود محدود شده است؟

تنها در پاسخ این پرسش بورس24 ابراز داشت: بسته شدن سایت ثبت سفارش واردات تایر صرفا به دلیل تغییر در سیستم نرم افزاری کالاهای وارداتی است. اخیرا اقداماتی برای تغییر سیستم های نرم افزاری سفارش گیری کالاهای وارداتی صورت گرفته که این تغییر در خصوص برخی از محصول ها اتمام یافته و در مورد برخی از کالاهای وارداتی هنوز تمام نشده که تایر نیز یکی از آنهاست.

وی با تاکید بر اینکه بسته شدن سیستم ثبت سفارش تایرهای وارداتی به دلیل تغییر در سیاست های واردات این صنعت نبوده بیان داشت: ما به عنوان صنف تایر همواره خواهان این بودیم که سایت ثبت سفارش وارداتی تایرهایی که در داخل کشور تولید می شود بسته شود زیرا ما به اندازه کافی تولید داخلی داریم اما هنوز به این درخواست پاسخ مثبت داده نشده است.

صنعت تایر همچنان بر ممنوعیت واردات برخی از محصولات مصر است

او افزود: بارها تاکید داشتیم که تولیدکنندگان تایرهای داخلی به اندازه نیاز کشور تایرهای مربوط به خودروهایی مانند سمند، انواع پژو و انواع پراید یعنی گروه های 13، 14 و 15 را تولید می کنند بنابراین نیازی به واردات این گروه از تایرها نداریم. ما همواره خواهان این موضوع بودیم که واردات این گروه از تایرها به داخل کشور ممنوع شود و همچنان نیز بر این خواسته خود اصرار داریم.

وی بیان داشت: بیش از 70 درصد از تایرهایی که در بخش سواری در کشور مصرف می شود توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می شود بنابراین لازم است برای حمایت از آنها واردات این محصولات ممنوع شده و از تولیدات داخلی استفاده شود.

تنها تاکید کرد: ما در کشور در زمینه های مختلفی به ارز حاصل از نفت نیاز داریم. از این رو دلیلی وجود ندارد که ارز کشور صرف واردات تایرهایی شود که محصولات مشابه آن در داخل کشور با کیفیت و استاندارد مناسب تولید می شود.

او اضافه کرد: سالانه حدود 700 تا 800 میلیون دلار به منظور واردات تایر به داخل کشور صرف می شود. در حالی که با این مبالغ می توان 4 و حتی 5 کارخانه تایرسازی جدید احداث کرد که ضمن اشتغال زایی و پاسخگویی کامل نیازهای داخلی نسبت به صادرات آن ها نیز اقدام نمود.

تعرفه واردات تایر باید با تعرفه واردات خودرو برابر باشد

دبیر انجمن تایرسازان در خصوص افزایش تعرفه واردات تایر به داخل کشور ابراز داشت: لازم است این باور ایجاد شود که تایر به عنوان یکی از قطعات اصلی خودروست که باید از تعرفه ای مشابه تعرفه خودرو برخوردار باشد. با وجود اینکه اخیرا تعرفه واردات تایر 8 درصد افزایش یافته اما همچنان فاصله زیادی با تعرفه واردات خودرو دارد.

وی با اشاره به میزان تعرفه واردات خودرو و تایر گفت: در حال حاضر تعرفه واردات خودرو به داخل کشور بین 55 تا 60 درصد است که تعرفه موثر آن به حدود 80 درصد می رسد. در حالیکه با افزایش 8 درصدی اخیر، تعرفه واردات تایرهای سواری از 32 درصد به 40 درصد و تعرفه واردات تایرهای باری از 20 درصد به 28 درصد افزایش یافته است.

او اضافه کرد: تولید خودرو صرفا مونتاژ خودرو نیست بلکه مجموعه ای است که می بایست در کشور به عنوان صنعت پیش برنده مورد حمایت قرار گیرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24