Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در بررسی قیمت های بازارهای جهانی کامودیتی، یکی از عوامل تاثیر گذار، نرخ برابری دلار با سایر ارزهاست، که رابطه عکس با قیمت اغلب کالاهای اساسی از جمله طلا، نفت و فلزات اساسی دارد...

چرایی رشد قیمت کامودیتی ها را اینجا بخوانید

بورس24 : در بررسی قیمت های بازارهای جهانی کامودیتی، یکی ازعوامل تاثیر گذار، نرخ برابری دلار با سایر ارزهاست، که رابطه عکس با قیمت اغلب کالاهای اساسی از جمله طلا، نفت و فلزات اساسی دارد. 

علی بخشنده، مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری بورس بیمه ایران در گفت و گویی در خصوص روند حرکتی کامودیتی ها در هفته گذشته کاری اعلام داشت: در هفته گذشته در پی بروز تنش های داخلی و سیاسی در قطب اقتصادی اروپا یعنی آلمان برای تشکیل دولت ائتلافی، ارزش برابری یورو در برابر دلار کاهش یافت.

او گفت: همچنین انتشار گزارش های اقتصادی آمریکا نشان از وضعیت رو به بهبود این غول اقتصادی می دهد که به نوبه خود به پر قدرت شدن دلار در برابر یورو و در نتیجه فشار بر روی قیمت کامودیتی ها می انجامد.

وی در ادامه ابراز داشت: البته دلار آمریکا از تداوم تنش بر سر لایحه کاهش مالیات های آمریکا و امکان انتقال زمان اجرا به سال 2019 میلادی تحت فشار است، که این مسئله می تواند محرک قیمتی برای کامودیتی ها باشد.

بخشنده در ادامه اظهار داشت: در بازار نفت، قیمت این کالا در روز 15 نوامبر، به بالاترین میزان خود (یعنی 64 دلار برای هر بشکه)، در طی 2 سال گذشته رسید و پس از آن به زیر 62 دلار برای هر بشکه کاهش قیمت داشت.

وی ادامه داد: روند معکوس در بازار نفت، موجب خاتمه یافتن شایعات در مورد نفت 70 دلاری شد. شایعاتی که پس از بازداشت ده ها تن از اعضای خانواده پادشاهی عربستان و افزایش تنش های این کشور با سایر کشورهای خلیج فارس بر سر ماجراهای یمن و لبنان ایجاد شده بود.

وی در خصوص قیمت نفت ادامه داد: آژانس بین المللی انرژی، که پیش بینی عرضه و تقاضا را ارائه کرده است، در روز 14 نوامبر اظهار داشت که قیمت 60 دلار یک کف جدید برای قیمت نفت خواهد بود. در گزارش این آژانس، پیش بینی ناامید کننده ای از میزان تقاضای نفت منتشر شد که خود دلیلی بر کاهش قیمت این کالا بعد از رسیدن به سقف قیمتی بود.

بخشنده گفت: با این حال تمامی نگاه ها به جلسه مهم 30 نوامبر اوپک و 10 کشور عمده (غیر عضو) صادر کننده نفت به رهبری روسیه است. گرچه خبرها از تمدید توافق کاهش تولید حکایت دارد اما کارشناسان بر این عقیده اند که حتی در صورت تمدید این توافق ، به علت افزایش احتمالی عرضه نفت شیل، افزایش قیمت زیادی برای نفت متصور نیستند.

او گفت: پیش بینی می شود تا سال 2025 میلادی، میزان تولید روزانهنفت شیل از بزرگترین میدان عربستان پیشی بگیرد که خود زنگ خطری بلند مدت برای قیمت نفت است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص بازار فلزات اساسی اذعان داشت: بازار فلزات اساسی ، چند روزی است که شاهد افت و خیز قیمت با روند کاهشی است که از عوامل موثر بر این بازار می توان به کاهش رشد تولیدات صنعتی چین و نگرانی از کاهش تقاضا و خروج سرمایه گذاران از بازار قلمداد کرد.

وی در خصوص این دلایل بیان داشت: بخش عمده ای از رشد قیمت کامودیتی ها در سال جاری ناشی از ورود سرمایه گذاران به این حوزه بوده که متاسفانه با احساس تهدید اندک، بلافاصله از بازار خارج شده و عامل سرد شدن معاملات شدند.

وی به دیگر فاکتور تأثیرگذار در بازار فلزات اساسی اشاره داشته و گفت: افزایش نرخ بهره بانکی چین که بالاترین رقم طی 2.5 سال گذشته است می تواند نقدینگی بازار را کاهش داده و نگهداری کامودیتی ها در انبارها را گران کند.

او گفت: در بازار فلزات اساسی ، قیمت مس در بازارهای جهانی از روز دوشنبه مجددا روندی صعودی به خود گرفته است و موجودی انبارهای بورس فلزات لندن کاهش 6 هزار و 300 تنی داشته است. همچنین شاهد شروع اعتصابات معدنی هستیم که می تواند قیمت ها را به مرز 7 هزار دلار برگرداند .قیمت معاملات نقدی مس در بورس لندن هم اکنون در سطح 6 هزار و 720 دلار بر تن است که نسبت به قیمت مشابه سال قبل، رشد حدود 22 درصدی را نشان می دهد.

بخشنده ادامه داد: قیمت آلومینیم بر خلاف مس، از روز دوشنبه روندی نزولی داشته و فعالان بازار را ناامید کرده است. دلیل آن نیز ابهام در برنامه کاهش تولید چین در فصل زمستان است. با این وجود، کاهش قیمت چشم گیر نبوده و تداوم کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن مانع کاهش قیمت بیشتر است. قیمت هر تن آلومینیوم هم اکنون در بورس فلزات لندن دو هزار و 67 دلار است که نسبت به قیمت مشابه سال قبل، رشد 20 درصدی را تجربه کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان ساخت: در تازه ترین پیش بینی که توسط موسسهS&Pبرای قیمت کامودیتی ها تا سال 2019 منتشر شده ، قیمت طلا با شیبی ملایم تا انتهای سال 2019 روند صعودی خواهد داشت و از نرخ حدود یک هزار و 258 دلار در هر انس به یک هزار و 314 دلار در هر انس خواهد رسید.

به گفته او بازار نقره وضعیت مشابهی خواهد داشت. آلومینیوم در سال 2018 میلادی کمی صعودی خواهد بود اما در سال 2019 میلادی کاهش خواهد یافت. قیمت مس با شیب ملایم تا انتهای 2019 میلادی روند صعودی را خواهد داشت در حالی که، روند قیمتی سنگ آهن در سال 2018 میلادی با کاهش شدید قیمت مواجه خواهد شد. به طوری که از قیمت کنونی 69 دلار در هر تن به 60 دلار در سال 2018 میلادی و 59 دلار در هر تن در سال 2019 میلادی خواهد رسید.

منبع: سنا 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24