Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

محمد رضا شجاع الدینی اقتصاد دان و رئیس صندوف ضمانت سپرده ها از سپردن عنان صندوق های سرمایه گذاری به بانک مرکزی و دوگانگی موجود در این خصوص انتقاد کرده است...

انتقاد از سپردن عنان صندوق های سرمایه گذاری به بانک مرکزی!

بورس24 : نرخ سود بانکی در حال حاضر 15درصد است اما، صندوق ها و بانک ها می توانند در صورت ایجاد سود قطعی بالاتر ، مبالغ بیشتری را به سپرده گذاران پرداخت نمایند. این موضوع به معنی کاهش نرخ سود قطعی به سهامداران نیست و در صورت ایجاد نرخ سود بالاتر ، پرداخت سود به ذی نفعان انجام می شود.

محمد رضا شجاع الدینی، اقتصاد دان و رئیس هیات مدیره صندوق ضمانت سپرده ها در خصوص نرخ سود صندوق های با درآمد ثابت به خبرنگار بورس24 گفت: نرخ سود سپرده ها 15 درصد مشخص شده است و بانک ها موظفند که طبق مقررات شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی نرخ ها را اعلام نمایند.

شجاع الدینی گفت: بانک ها نیز ، نمی توانند از درصدی که مشخص شده بیشتر سود بدهند. اما اگر صندوق ها از محل سود سپرده ها به بازده یبیشتری رسیدند ؛ می توانند توزیع نمایند،در این خصوص هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

وی گفت: در نتیجه اگر یک صندوق سرمایه گذاری بیشتر از نرخ بانکی سود ایجاد نماید، مدیر صندوق موظف به محاسبه و پرداخت است. پس این طور نیست که صندوق ها حتما باید 15درصد سود بانکی بدهند، بلکه در صورت سود بیشتر می توانند این سود را تقسیم نمایند.

شجاع الدینی با اشاره به این که در برخی موارد نیاز به دریافت مجوز از سوی چند نهاد نیست ،گفت: ظاهرا برای تاسیس صندوق های سرمایه گذاری از سوی شرکت های تامین سرمایه زیر مجموعه بانک ها باید مجوز بانک مرکزی هم اخذ گردد. این موارد کمی مشکلات در مسیر سرمایه گذاری ایجاد می کند.

وی گفت: ایجاد یک نظام مالی مجزا در ایران سخت است، به هر حال برای این موارد نیاز به قانون و بودجه مجزا است که بخش های نظارتی کل دستگاه‌ها همه با هم ادغام شوند و یک سازمان نظارتی واحدی تشکیل گردد.

وی افزود: در برخی از کشورهای دنیا مانند ژاپن، کره این نهاد ها وجود دارند و در برخی از کشورها مانند آمریکا چنین نهادهای وجود ندارند و ناظر های بازار پول و سرمایه از هم جدا هستند. به هر حال باید به طور کامل یک انسجام بین نظام مالی و پولی ایجاد شود تا این مشکلات و بروکراسی ها حذف شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24