Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در حال حاضر «بیت کوین» به صورت زیر زمینی استفاده می شود چرا که هنوز قانونی نشده است. اما تلاش می کنیم تا به جمع بندی برای استفاده از این تکنولوژی برسیم تا با وضع قوانین مربوطه عملیات آن اجرایی گردد.

بانک مرکزی به معاملات «بیت کوین» ورود پیدا کرد/ معامله ارزهای دیجیتال در ایران غیر قانونی نیست ، اما...

بورس24 : طی رو زهای اخیر موج سرمایه گذاری جدیدی در فضای مجازی در خصوص «ارز دیجیتال» به وجود آمد. در مفهوم تخصصی یکی از ارزهای دیجیتال با نام «بیت کوین» یک شبکه توافقی است که یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول کاملاً دیجیتال را بوجود آورده است. می توان گفت که، هیچکس مالک شبکه بیت کوین نیست، درست همانطور که هیچکس صاحب تکنولوژیی که در ورای ایمیل است، نیست. این کاربران «بیت کوین» در سراسر جهان هستند که آن را کنترل می کنند.

در نگاه عام تر ، از دید کاربر، «بیت کوین» چیزی بیش از یک اپلیکیشن روی گوشی تلفن همراه و یا یک برنامه کامپیوتری که یک کیف پول «بیت کوینی» شخصی برایش تهیه کرده و به کاربر اجازه می دهد تا با آن به ارسال یا دریافت بیت کوینها بپردازد، نیست. برای بیشتر کاربران، روش کار «بیت کوین» در همین حد است. پرداخت به وسیله «بیت کوین»، آسانتر از خرید توسط کارت اعتباری یا دبیت کارت است و می تواند بدون استفاده از یک حساب تجاری دریافت شود. به طور کلی هر کسی می تواند هر زمان که بخواهد به سراسر کد منبع آن، دسترسی داشته باشد. بنابراین هر توسعه دهنده ای در جهان می تواند به دقت درستی طرز کار بیت کوین را بیازماید. هر کسی می تواند شفافیت تمامی تراکنشها و بیت کوین های ساخته شده را فوراً مورد ملاحظه قرار دهد.

در خصوص قانونی بودن یا غیر قانونی بودن معاملات «بیت کوین» همین بس که، در بیشتر محاکم قضایی، از نظر قانون«بیت کوین» غیرقانونی نیست. اما بعضی از دستگاه های قضایی (مانند کشورهای آرژانتین و روسیه) ارزهای خارجی را بشدت محدود و یا ممنوع کرده اند. بعضی دیگر از دستگاه های قضایی (مانند تایلند) ممکن است صدور گواهینامه برای بعضی موجودیت های خاص، مثلا صرافی های «بیت کوینی» را محدود کرده باشند. ویژگی های بیت کوین بر مبنای خواص ریاضی استوار شده است.

همچنین قیمت «بیت کوین» با قانون عرضه و تقاضا معلوم می شود. با افزایش تقاضا برای «بیت کوین»، بهای آن نیز افزایش می یابد و با کاهش تقاضا، از بهای آن کاسته می شود.

اینها از جمله مواردی است که کاربر برای استفاده از یک «بیت کوین» باید بداند. اما اینکه چقدر این اپلیکیشن در ایران کاربرد داشته و توانسته برای خود جایگاهی ایجاد کند، جای بحث دارد چرا که هنوز به صورت قانونی این تکنولوژی اجازه فعالیت ندارد.

ناصر حکیمی، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در خصوص آخرین وضعیت روند توسعه «بیت کوین ها» در ایران به خبرنگار بور س24 گفت: «بیت کوین» مجموعه ای از اعداد به عنوان رمزینه هستند؛ که بر اساس محاسبات ریاضی نیاز به پردازش بالا دارند. این اعداد یا «بیت کوین» به عنوان پول قابل استفاده هستند .

وی گفت: از آنجایکه برای تولید این اعداد نیازمند حجم پردازش بالایی هستیم هم سرمایه ثابت و هم انرژی صرف شده برای تولید این اعداد زیاد است. بنا براین از نظر فنی «بیت کوین» دارای ارزش ذاتی است مانند طلا.

وی گفت: ما برای تولید طلا چندین تن سنگ معدن را استخراج و خرد می کنیم تا در نهایت یک گرم طلا تولید نماییم. بنابراین ارزش ذاتی طلا از هزینه استخراجی است که ایجاد می شود.اینها جزء مواردی است که دارای ارزش ذاتی هستند.

حکیمی گفت: البته این سوال مطرح است که آیا «بیت کوین» ارز است؟ یا کالای دارای ارزش ذاتی مانند طلا؟ در این خصوص نظریات مختلفی وجود دارد که در حوصله این بحث نمی گنجد.

معاملات بیت کوین ؛سال 97 تعیین تکلیف می شود

وی گفت: بحثی که در کشور ما وجود دارد شامل تکنولوژی «بلاک چین» است که محصولات متفاوتی شبیه بیت کوین یا اتریوم وجود دارد. البته « بیت کوین» رایج ترین آن ها است. به طور کلی این نوع معاملات ، برای کشور ما می تواند به عنوان یک فرصت تلقی شود تا بتوانیم از بیت کوین در مبادلات ارزی داخلی و خارجی استفاده نماییم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا معاملات ارز های دیجیتال در ایران قانونی است ؟ گفت: در حال حاضر «بیت کوین» به صورت زیر زمینی استفاده می شود چرا که هنوز قانونی نشده است. اما تلاش می کنیم تا به جمع بندی برای استفاده از این تکنولوژی برسیم تا با وضع قوانین مربوطه عملیات آن اجرایی گردد.

وی گفت: البته شنیده شده معاملات با ارزهای دیجیتال انجام شود اما به هر حال قانونی نیست. امیدواریم تا در نیمه اول سال آینده درمورد این موضع به جمع بندی برسیم.

بهای «بیت کوین» افت کرد...!

وی در مورد نحوه استفاده از این «بیت کوین ها» گفت: برای این «بیت کوین ها» در اپلیکشین های جدید رمز عبور دارد. همچنین ارزش «بیت کوین» مانند طلا یا ارز کاهش یا افزایش می یابد. به طور مثال در حال حاضر از روز گذشته قیمت «بیت کوین» چند دلار کاهش داشته اشت.

حکیمی در پاسخ به این سوال که آیا بیت کوین به عنوان یک وسیله سرمایه گذاری نیز تلقی می شود؟ گفت: دربانک مرکزی برخی از کشور های دنیا و یا بانک های تجاری استفاده از «بیت کوین» به عنوان بخش ذخایر مطرح شده است ؛ همانطور که بانکها طلا را به عنوان ذخایر نگهداری می کنند شاید روزی توانند «بیت کوین» را نیز به عنوان سرمایه ذخیره کنند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24