Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

این روزها استعفای محمود اسلامیان از مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری این نهاد اقتصادی – اجتماعی مهم را سرتیتر رسانه ها قرار داده است.این صندوق دارای ۶ هلدینگ فعال است که یکی از آن ها هلدینگ مالی ، بانکی و سهام است.محمود طهماسبی مدیرعامل این هلدینگ در گفت و گو با بورس ٢۴ از رشد ١٧ درصدی ارزش سبد سهام این هلدینگ در ٧ ماهه سپری شده از سال خبر داده و از استراتژی ها و راهبردهای این هلدینگ سخن گفته است...

استراتژی های راهبردی صندوق بازنشستگی در بورس اعلام شد

بورس24 :این روزها استعفای محمود اسلامیان از مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری این نهاد اقتصادی – اجتماعی مهم را سرتیتر رسانه ها قرار داده است.این صندوق دارای 6 هلدینگ فعال است که یکی از آن ها هلدینگ مالی ، بانکی و سهام است.

بازدهی هایی خیلی جلوتر از بانک

در این حال خبر های مختلفی پیرامون رشد پرتفولیوی صندوق بازنشستگی در دوسال اخیر به گوش می رسد. در این خصوص محمود طهماسبی مدیر عامل هلدینگ مالی ، بانکی و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی به بورس24 گفت: ارزش روز دارایی های صندوق بازنشستگی در خرداد ماه 95 در حدود 86 هزار میلیارد ریال بود که این میزان در پایان سال 95 به حدود 95 هزار میلیارد ریال رسیده است و رشد 10 درصدی را به ثبت رسانده است.این میزان با احتساب سود نقدی حاصل شده رشد 20 درصدی پرتفولیو را نشان می دهد.

طهماسبی ادامه داد:  پرتفوی بورسی صندوق در هفت ماهه ابتدا سال جاری نیز از 95 هزار میلیارد ریال به 101 هزار میلیارد ریال افزایش داشته است و به همراه سود نقدی دریافتی بازدهی 17 درصدی را برای صندوق ایجاد کرده است.

وی علل رشد بازدهی صندوق و افزایش ارزش روز دارایی را این طور بیان کرد و گفت: تمام اتفاقاتی که در پرتفوی شرکت رخ داده است ناشی از برنامه ریزی ها و استراتژی هایی بوده که مجموعه در راه افزایش بازده دارایی ها عملیاتی کرده است و تا حدی هم شرایط بازار در پیشبرد این برنامه ها نقش داشته است. چرا که هیچ فرد حرفه ای در بازار نمی تواند بگوید که در یک بازار کاملا منفی می توان افزایش بازده داشت.

مرور راهبردها

طهماسبی در خصوص نوع برنامه ریزی های انجام شده این طور گفت: اولین کار در راه رسیدن به اهداف تعریف شده این بود که پرتفوی مجموعه صندوق را دسته بندی کردیم. بخشی از سهام موجود در پرتفوی از جمله پتروشیمی جم،گروه توسعه ملی ، بیمه ملت و چند سهم دیگر که اثر بالایی در پرتفوی صندوق داشت را در گروه سهام استراتژیک دسته بندی کردیم و برنامه های اصلی بازار گردانی را بر آن ها متمرکز نموده ایم.

مدیر عامل هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی در خصوص سایر گروه های این طبقه بندی گفت: گروه دیگری از سهام را مانند بیمه البرز، بیمه دانا، ایران خوردو و برخی پتروشیمی ها که ارزش بالایی داشتند اما یا سهام استراتژیک نبودند و یا سود نقدی بالایی نداشتند ، در گروه دوم و گروه سوم هم سایر سهامی بودند که به صورت خرد در پرتفوی جای داشتند طبقه بندی کردیم.  

وی ادامه داد: البته در بین این دسته بندی ها مسائل مهمی برای ما  وجود داشت از جمله این که اولویت صندوق این بود که نقدینگی زیادی را برای حمایت از سهام استفاده نکنیم و هیچ سهمی در مسیر رشد در گیر مسائل سفته بازی نشود.

طهماسبی گفت: عمده تمرکز ما معطوف به گروه اول بود که با مشکلات معاملاتی بالایی هم همراه بود و برای رسیدن به هدف گذاری های انجام شده نیازمند حل مشکلات بود و تلاش هایی زیادی هم در این راستا صورت گرفت تا به نتیجه دلخواه دست یافتیم و اقدامات خود را عملیاتی کردیم.  

وی ادامه داد: مرحله بعد تاسیس صندوق بازارگردانی بود،همانطور که گفته شد نمی خواستیم منابع زیادی درگیر خرید سهام بکنیم پس با همکاری شرکت های تامین سرمایه نسبت به تاسیس صندوق های بازارگردانی اقدام کردیم که در اولین قدم به طور مستقیم و غیر مستقیم توسط بازارگردان در حدود ۲۴۰ میلیون سهام از بازار خریداری شد که این موضوع باعث رشد سهام به صورت تدریجی شد.

سفته بازی ؛ هرگز!

همانطور که گفته شد: برای ما یکی از اولویت ها عدم رشد یکباره سهام و سفته بازی روی آن است. حتی ذکر این نکته ضروری است که کلیه معاملات این صندوق به صورت الگوریتمی انجام می شود که نشان دهنده نگاه برنامه ریزی شده به عملیات پرتفوی گردانی آن است.

وی گفت: در خصوص سایر سهام  هم صندوق هایی ایجاد شد از جمله صندوق بیمه ملت که مجوز تاسیس را از سازمان دریافت کرده و سرمایه آن هم پرداخت شد. معاملات الگوریتم آن هم از همین هفته آغاز خواهد شد. صندوق جم هم در حال دریافت مجوز های لازم است. در مورد کفش ملی هم با توجه به با ارزش بودن سهام و شناوری پایین با کسب مجوز برای شناور سازی سهم از صندوق ،در حال آماده سازی معاملات الگوریتم برای آن هستیم و به زودی با راه اندازی این معاملات شناور سازی آن انجام خواهد گرفت که به با ارزش تر شدن سهام کمک شایانی می کند.

طهماسبی در پایان گفت: در مورد سهام دسته دوم این نکته برای ما مهم است که اگر در سهامی دارای کرسی هییت مدیره نباشیم یا در زنجیره شرکت داری صندوق استراتژیک نباشد، حتما باید از لحاظ سود تقسیمی ارزش نگهداری داشته باشد. پس در مورد این سهام ها یا به سمت کسب کرسی می رویم و یا فروش آنها، با توجه به اینکه برخی از این سهام ارزش استراتژیک ندارند در حال خروج هستیم مانند سهام بیمه ای (بجز بیمه ملت) همچنین سایر سهامی که علی رغم ارزشمند بودن سود تقسیمی مناسب هم ندارند. این سهام به فروش می رسند و وجه حاصل از آن در سهام استراتژیک صندوق و یا سهام با سود نقدی بالا سرمایه گذاری می شود. در دسته سوم هم سیاست فروش و تبدیل به نقد کردن در بهترین زمان ممکن است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24