از بین تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور شرکت های آبسال، پارس الکتریک، سرما آفرین، پارس خزر و گروه صنعتی بوتان در بورس حضور دارند. این شرکت ها از ابتدای سال جاری تاکنون با چالش هایی مانند افزایش قیمت مواد اولیه و رشد نرخ ارز مواجه شده اند زیرا این تغییرات بر قیمت تمام شده محصولاتشان تاثیرگذار است...
بورس24 : آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد میزان صادرات محصولات لوازم خانگی در سال 95 نسبت به سال 94 با 19 درصد رشد همراه بوده است. این در حالی است که واردات لوازم خانگی در سال 95 در مقایسه با سال 94 با کاهش 37 درصدی همراه شده است.
ارزش دلاری محصولات لوازم خانگی صادر شده در سال 95 برابر با 245،323،168 دلار بود که عمده ترین آن ها مربوط به صادرات انواع کولرهای آبی بود. در سال 95 مجموعا 191،721،049 دلار از انواع کولر آبی از کشور صادر شد که بیش از 78 درصد از حجم کل صادرات لوازم خانگی را به خود اختصاص داد.
در بخش واردات عمده ترین کالاهایی که وارد کشورمان شد دستگاه های تهویه مطبوع دیواری یا پنجره بود. در دوره 12 ماهه سال 95 جمعا 652،448،612 دلار انواع لوازم خانگی وارد کشورمان شد که 39 درصد آن به این گروه از محصولات اختصاص داشت.
بنابراین در سالی که گذشت ارزش دلاری انواع لوازم خانگی که وارد شد بیش از 2.6 برابر ارزش دلاری لوازم خانگی صادراتی بود. حال آن که نسبت واردات لوازم خانگی در سال 94 پنج برابر میزان صادرات آن بود.
تغییر و تحولاتی در بازار لوازم خانگی در راه است
از بین تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور شرکت های آبسال، پارس الکتریک، سرما آفرین، پارس خزر و گروه صنعتی بوتان در بورس حضور دارند. این شرکت ها از ابتدای سال جاری تاکنون با چالش هایی مانند افزایش قیمت مواد اولیه و رشد نرخ ارز مواجه شده اند زیرا این تغییرات بر قیمت تمام شده محصولاتشان تاثیرگذار است.
حال ببینیم وضعیت فروش و منابع تامین مواد اولیه این شرکت ها چگونه است و کدامیک از رشد نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه ناشی از رشد قیمت فولاد و پتروشیمی ها تاثیر بیشتری می گیرند؟
از میان این شرکت ها تنها پارس الکتریک است که صد درصد از مواد اولیه مورد نیاز خود را از داخل تامین کرده و صد درصد از محصولات خود را نیز در بازار داخلی به فروش می رساند. سرما آفرین حدود 11 درصد از مواد مورد نیاز خود را از خارج از کشور تامین می کند حال آن که صد درصد بازار فروش این شرکت داخلی است. پارس خزر هم که بازار فروشش صد درصد داخلی است 22 درصد از مواد اولیه مورد نیاز خود را از خارج از کشور تامین کرده است.
در این میان دو شرکت گروه صنعتی بوتان و آبسال بخشی از فروش خود را در خارج از کشور انجام می دهند. بوتان 8 درصد و آبسال 18 درصد از محصولات خود را در خارج از کشور به فروش می رساند. این در حالی است که سهم مواد اولیه خارجی بوتان 46 درصد و آبسال 36 درصد می باشد. بنابراین می توان گفت که آبسال و بوتان که بیشترین نیاز به مواد اولیه خارجی را در میان 5 شرکت لوازم خانگی بورسی دارند، بیشترین تاثیر را از افزایش نرخ ارز می پذیرند.
این در حالی است که امروز حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی از احتمال افزایش قیمت این محصولات پس از پایان یافتن ماه صفر خبر داده است. وی اعلام کرده به دلیل افزایش 5 تا 20 درصدی فولاد و پتروشیمی ها و همچنین افزایش قیمت اخیر ارز افزایش قیمت لوازم خانگی بعد از ماه صفر بسیار محتمل است.
اعلام این خبر در شرایطی که تقریبا یک هفته به پایان ماه صفر باقیست احتمالا میزان تقاضا را در بازار لوازم خانگی افزایش خواهد داد اما باید دید آیا بازار برخی از محصولات لوازم خانگی کشش افزایش نرخ را دارد یا خیر؟
وضعیت صادرات و واردات لوازم خانگی - بر اساس آمار گمرک | ||||||
نوع محصول | صادرات-دلار | واردات-دلار | صادرات-دلار | واردات-دلار | درصد تغییر 95 به 94 | |
سال 95 | سال 94 | صادرات | واردات | |||
انواع کولرهای آبی | 191,721,049 | 614,491 | 158,074,868 | 303,041 | 21% | 103% |
اجاق گاز و خوراکپزها | 15,420,488 | 3,828,519 | 14,156,236 | 2,571,488 | 9% | 49% |
یخچال و یخچال فریزر | 9,020,852 | 146,997,330 | 11,137,787 | 36,856,457 | -19% | 299% |
انواع ماشین لباسشویی | 2,287,131 | 46,783,931 | 4,132,777 | 39,306,594 | -45% | 19% |
چرخ خیاطی | 1,686,697 | 3,162,117 | 676,600 | 866,187 | 149% | 265% |
جارو برقی و اتوی برقی | 64,775 | 28,517,221 | 2,058 | 13,192,509 | 3047% | 116% |
بخاری-منقل با سوخت گاز و مایع | 9,137,184 | 34,579 | 5,075,531 | 33,414 | 80% | 3% |
رادیاتور و گرم کننده های برقی و غیربرقی | 727,288 | 1,558,437 | 410,666 | 2,060,795 | 77% | -24% |
تلویزیون ال سی دی/پلاسما و ... | 322,966 | 586,933,693 | -100% | -100% | ||
آسیاب، مخلوط کن و سایر دستگاه های الکترومکانیکی | 216,860 | 47,099,046 | 809,334 | 25,539,453 | -73% | 84% |
دستگاه های تهویه مطبوع دیواری یا پنجره | 239,135 | 256,536,913 | 358,245 | 276,136,756 | -33% | -7% |
آبگرمکن های زودجوش گازی | 13,958,279 | 9,093,250 | 10,141,194 | 9,042,137 | 38% | 1% |
اتوپرس از نوع خانگی | ـ | 7943628 | ـ | 3,496,369 | 127% | |
دستگاه های الکتروترمیک چای یا قهوه ساز | 175,129 | 7,792,304 | 76,560 | 3,475,275 | 129% | 124% |
سایر دستگاه های الکتروترمیک | 190,878 | 622,201 | 314,466 | 1,062,167 | -39% | -41% |
ماکروویو و فرما-خوراکپزها | 402,533 | 28,976,987 | 286,330 | 13,026,676 | 41% | 122% |
دستگاه برشته کردن نان | 73,534 | 1,635,070 | 14 | 1,523,919 | 525143% | 7% |
ماشین ظرفشویی | 1,356 | 61,252,588 | 360,033 | 16,846,775 | -100% | 264% |
جمع کل | 245,323,168 | 652,448,612 | 206,335,665 | 1,032,273,705 | 19% | -37% |
شرکت | نماد | محصولات | بازار فروش | نرخ برابری | منابع تامین مواد اولیه | نرخ برابری | سهم مواد از بهای تمام شده | ||
داخلی | خارجی | داخلی | خارجی | ||||||
آبسال | لابسا | انواع کولر آبی-انواع بخاری گازی- انواع ماشین لباسشویی | 82% | 18% | 42،650 یورو | 64% | 36% | 42،650 یورو | 85% |
پارس الکتریک | لپارس | تلویزیون LED | 100% | 0 | ـ | 100% | 0 | ـ | 91% |
سرما آفرین | لسرما | چیلر-فنکویل-کندانسور-کندانسینگ یونیت-هواساز-پکیج-برج خنک کننده | 100% | 0 | ـ | 89% | 11% | 70،383 دلار | 53% |
پارس خزر | لخزر | محصولات سرمایشی و گرمایشی- محصولات پخت و پز-محصولات غذاسازها | 100% | 0 | 37،254 دلار | 78% | 22% | 40،000 یورو | 69% |
گروه صنعتی بوتان | لبوتان | آبگرمکن-شوفاژ-رادیاتور | 92% | 8% | 43،360 یورو | 54% | 46% | 43174 یورو | 89% |
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.