Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

ناصر تنگستانی مدیر مالی پالایش نفت شیراز در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ ضمن اعلام این که هنوز هیچگونه خبر جدیدی از نرخ های محصولات صنعت پالایشگاه از جانب شرکت ملی پالایش و پخش اعلام نشده ابراز داشت: ما همچنان منتظر هستیم تا پالایش و پخش نرخ های مورد نظر خود را به ما اعلام نماید تا بتوانیم گزارش عملکرد دوره ۶ ماهه ابتدایی امسال را به بازار منتشر کنیم...

هیچ خبری از قیمت فرآورده های پالایشی نیست ؛ هیچی ؛ هیچی!!

بورس24 : در حالی که بیش از 50 روز از پایان نیمه اول سال 96 و 21 روز از فرصت شرکت ها برای انتشار گزارش های عملکرد 6 ماهه اول سال جاری سپری شده هنوز شرکت های پالایشی اطلاعات لازم را از شرکت ملی پالایش و پخش دریافت نکرده اند تا بتوانند عملکرد نیمه نخست امسال خود را محاسبه کرده و به بازار اعلام کنند.

این در حالی است که قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالای سطح 60 دلار رسیده و این رسد قیمت می تواند بر محصولات و فرآورده های پالایشی اثرگذار باشد.

صنعت پالایشگاه همچنین در انتظار اعلام قیمت محصولات

ناصر تنگستانی مدیر مالی پالایش نفت شیراز در گفت و گو با خبرنگار بورس24 ضمن اعلام این که هنوز هیچگونه خبر جدیدی از نرخ های محصولات صنعت پالایشگاه از جانب شرکت ملی پالایش و پخش اعلام نشده ابراز داشت: ما همچنان منتظر هستیم تا پالایش و پخش نرخ های مورد نظر خود را به ما اعلام نماید تا بتوانیم گزارش عملکرد دوره 6 ماهه ابتدایی امسال را به بازار منتشر کنیم.

وی درباره این که رشد اخیر قیمت جهانی نفت تا چه میزان بر سودآوری شرکت های پالایشی اثرگذار خواهد بود ، تصریح کرد: در خصوص قیمت نفت در ماه های مهر و آبان هنوز خیلی زود است که بتوان درباره تاثیر آن بر شرکت های پالایشی اظهار نظر کرد. ضمن این که ما هنوز در مورد عملکرد 6 ماهه اول امسال نیز اطلاعات دقیقی در دست نداریم و منتظر اعلام از سوی شرکت ملی پالایش و پخش هستیم.

او افزود: برای محاسبه و تعیین نرخ محصولات پالایشی قانونی وجود دارد. به طور کلی قیمت فرآورده ها بر اساس میانگین فرآورده های صادراتی یا وارداتی در همان ماه تعیین می شود. بنابراین نرخی که برای محصولات به ما اعلام می شود ممکن است با نرخ کنونی جهانی نفت متفاوت باشد.

نحوه فروش محصولات اصلی و ویژه

در ادامه از مدیر مالی پالایش نفت شیراز پرسیدیم که به طور کلی قیمت محصولات پالایشی ها چگونه تعیین می شود و آیا در بخش محصولات غیر اصلی آزادسازی قیمت صورت خواهد گرفت؟ وی بیان داشت: به طور کلی فرآورده های شرکت های پالایشی به دو گروه بزرگ دسته بندی می شوند. دسته اول فرآورده های اصلی هستند مانند بنزین، نفت کوره و نفت و گاز که مستقیما به پالایش و پخش تحویل داده می شود تا توزیع گردد و نرخ آن نیز توسط وزارت نفت تعیین و اعلام می شود. این دسته از فرآورده ها دارای یارانه هستند.

او افزود: دسته دوم فرآورده های ویژه نام دارند مانند قیر و حلال که یارانه دریافت نمی کنند. ما اجازه داریم که این گروه از فرآورده ها را در بورس به فروش برسانیم. شرکت ملی پالایش و پخش بر مبنای قیمت های بین المللی قیمت پایه ای را برای این محصولات به ما اعلام می کند و ما می توانیم به طور آزادانه این فرآورده های ویژه را در بورس کالا بفروشیم.

تنگستانی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت پایه ای که برای فرآورده های ویژه تعیین می شود بر اساس دلار آزاد است و تا زمانی که طرح تک نرخی شدن ارز اجرایی نشده نمی توان در مورد تاثیر آن بر این گروه از محصولات اظهار نظر کرد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24