Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

به بیان دیگر هزینه های اداری و فروش به قدری بالاست که سود عملیاتی تنها به رقم ٧٣ ریال می رسد و اگر سود حاصل از سپرده های بانکی (سود غیر عملیاتی) ....

کارنامه ناپلئونی سپرده گذاری مرکزی!

بورس24 : شرکت سپرده گذاری مرکزی به عنوان نهاد واسط میان سازمان بورس، کارگزاران و سهامداران فعالیت می کند و وظایف پس از معاملات بازارهای مالی شامل سپرده گذاری و ثبت، نگهداری و انتقال اوراق بهادار، پایاپای و تسویه معاملات انجام شده در بازارهای مالی را بر عهده دارد. از جمله مهمترین شرکت هایی که شرکت سپرده گذاری سهامدار عمده آن هاست، عبارتند از شرکت سمات سامانه با 99.97 درصد سهامداری که خدمات تخصصی فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری را انجام می دهد و شرکت مدیریت دارایی مرکزی با 49 درصد سهامداری که خدمات به نهادهای واسط انتشار ابزارهای نوین مالی را بر عهده دارد.

این نهاد که اخیرا مجوز ورود به بازار پایه تابلو الف را اخذ نموده است از لحاظ درآمدزایی طی سال اخیر نسبت به سال 95 با افت 6 درصدی همراه شده است این درحالیست که شرکت علیرغم افزایش 14 درصدی درآمد عملیاتی و نیز  به لطف افزایش 3 درصدی سود غیر عملیاتی (سود سپرده گذاری) باز هم موفق به جبران رشد 31 درصدی هزینه ها شامل اداری و عمومی نشده است. به بیان دیگر هزینه های اداری و فروش به قدری بالاست که سود عملیاتی تنها به رقم 73 ریال می رسد و اگر سود حاصل از سپرده های بانکی (سود غیر عملیاتی) به میزان 556 ریال به ازای هر سهم نبود رسما وضعیت سودآوری شرکت روی خط زیان حرکت می کرد.

رشد 14 درصدی درآمد عملیاتی به 385 میلیارد ریال به دلیل بهبود شرایط بازار سرمایه نسبت به سال 95 و افزایش معاملات و حجم نقدینگی رخ داده است و درآمد این شرکت از محل کارمزد معاملات در بازار بورس و فرابورس حدود 1.6 درصد از کارمزد اخذ شده از محل خرید و فروش می باشد.

سپرده گذاری مرکزی ادعا نموده است، افزایش هزینه های فروش اداری و عمومی به علت رشد سطح عمومی قیمت ها و همچنین تغییر در نرخ استهلاک دارایی ها در پایان سال 1395 می باشد و این بدان معناست که احتمال افزایش مجدد آن طی سنوات آتی دور نخواهد بود و به همین دلیل با توجه به حاشیه سود عملیاتی شرکت هرگونه تغییر در وضعیت معاملات بورس می تواند به متزلزل شدن سود منتهی شود و نباید فراموش کرد زمزمه هایی از کاهش کارمزد معاملات نیز شنیده می شود.

از جمله سرمایه گذاری های غیر بورسی شرکت می توان به مدیریت دارایی مرکزی، سمات سامانه بازار سرمایه، مرکز مالی ایران و سپرده های بانکی اشاره کرد که به جز مرکز مالی ایران که عموما در حوزه آموزشی فعالیت می کند و فقط 608 میلیون ریال درآمد دارد، باقی دارایی ها هیچ درآمدزایی برای شرکت نداشته و سپرده های بانکی پررنگ ترین نقش را در درآمدهای سرمایه گذاری بورسی و غیر بورسی و حتی کل سود خالص شرکت دارا می باشد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24