Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اولین سود سال ۹۵ که قرار است شرکت ها پرداخت نمایند تا چند ماه دیگر به حساب مشمولین واریز می شود. رقم سود محقق شده شرکتها چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

سهام عدالت در یک قدمی اجرای فاز سوم

آخرین وضعیت سهام عدالت اعلام شد. به زودی مشمولین سود سال 95 خود را دریافت می کنند.

جعفر سبحانی، مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی سازی درخصوص آخرین وضعیت سهام عدالت به خبرنگار بورس24 گفت: طرح سهام عدالت ابتدا در دولت هشتم تحت عنوان «آیین نامه افزایش ثروت خانوارهای ایرانی» با امضای معاون اول رئیس جمهور تصویب و ابلاغ شد.

وی ادامه داد: این طرح در اوایل دولت نهم به طرح «سهام عدالت» تغییر نام پیدا کرد. به این ترتیب به ۶ دهک جامعه یعنی ۴۹ میلیون نفر یک میلیون تومان سهم اختصاص پیدا کرد.

سبد سهام عدالت شرکت زیان ده هم دارد...

به گفته وی، قرار نبود که یک میلیون تومان سهم را شهروند و یا مشمول پرداخت کند. همچنین باید شرکتهای سود ده در این سبد سهام عدالت قرار می‌گرفتند ، که البته در حال حاضر برخی شرکت‌های زیان‌ده در بین این سهام به چشم می‌خورد. به طور مثال «هما» تا کنون حتی یک ریال هم سود به سهام عدالت نداده است.

سبحانی گفت: به هر حال قرار شد درصدی از سهام شرکت‌ها به سهام عدالت اختصاص پیدا کند. به طور مثال برخی شرکت ها ۲ درصد برخی ۵ درصد و برخی تا ۹۰ درصد سهام عدالت اختصاص داده شدند. تبصره ۲ ماده ۶ آیین نامه دولت در سال ۸۸ عنوان می‌کند که سازمان خصوصی سازی باید هرسال سود را از این شرکت‌ها دریافت کرده و به نیابت از مشمولین بابت اقساط تا سقف یک میلیون تومان دریافت نماید.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که یک میلیون تومان حبه نبوده، برخی مشمولین باید پس از 10سال در صورت عدم تکمیل میزان سقف مبلغ، بقیه پول را پرداخت نمایند. این موضوع برخی از مشمولین را دچار ابهام کرده است اما فقط دو دهک درآمدی پایین جامعه مشمولین کمیته امداد حضرت امام و سازمان بهزیستی به عنوان افراد محروم و آسیب‌پذیر از ۵۰ درصد تخفیف برخوردار هستند.

سبحانی گفت: قانون گذار اشاره کرده که هر ساله سازمان خصوصی سازی سود را از شرکتهای سرمایه پذیر دریافت کرده و به حساب خزانه واریز کند. این موضوع تا ۱۰ سال ادامه داشته، اما در پایان سال دهم اگر سود ها تکمیل شوند به نام مشمول واریز می‌شود و اگر بعد از ده سال سقف یک میلیون تومان تکمیل نشد طبق تبصره ۳ ماده ۶ آئین نامه توزیع سهام عدالت سال ۸۸ در پایان این دوره پرداخت مابقی سود با مشمول است و باید خودش واریز نماید.

وی گفت: در آذر ۹۵ شورای اصل ۴۴ سازمان خصوصی سازی را موظف کرد که برای ۴۹ میلیون نفر صورتحساب تهیه کند که این اشخاص بتوانند از میزان سود خود مطلع شوند و به همین دلیل سازمان خصوصی‌سازی از همان زمان برنامه نرم‌افزاری را طراحی کرد که سامانه سهام عدالت توسط آن راه اندازی گردید .

وی گفت: مشمولین با ورود به سامانه می‌توانستند حساب های خود را ببینند. تا کنون بیش از ۴۰ میلیون نفر از ۴۹ میلیون مشمول به سامانه مراجعه کردند و صورتحساب خود را دیده اند. این موضوع در فاز یک اتفاق افتاده است. سازمان خصوصی سازی فاز دوم را از ۳۰ فروردین سال ۹۶ آغاز کرد و شماره شبای همه مشمولین را دریافت نمود تا از این به بعد سود به حساب تک تک اشخاص واریز شود.

سودهای سهام عدالت در راه است...

وی گفت: اولین سود سال ۹۵ که قرار است شرکت ها پرداخت نمایند تا چند ماه دیگر به حساب مشمولین واریز می شود. رقم سود محقق شده شرکتها چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. البته از این میزان بخشی بابت افزایش سرمایه از حساب سهام عدالت خارج می شود که به نظر می رسد حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بابت افزایش سرمایه باشد و مابقی باید به حساب مشمولین واریز شود.

سبحانی گفت: سودها برای تک تک افراد واریز می شود . کف سود های واریزی ۷۵ تومان و سقف سود های واریزی به ازای هر شخص ۱۵۰ تومان است، یعنی اشخاصی که یک میلیون تومان در حساب خود داشته باشند ۱۵۰ تومان به ازای هر سهم به حساب آنان واریز می‌شود و افرادی که ۵۰۰ هزار تومان داشته باشند ۷۵ تومان به حساب شان واریز خواهد شد.

وی ادامه داد: در فاز سوم که فاز نهایی خواهد بود سهم به مشمولین خواهیم داد تا با این سهام خرید و فروش کنند. پیش‌بینی ایجاد صندوق‌های etf را کرده‌ایم که به نظر اقتصادی ترین روش برای سهام عدالت است، البته این موضوع نیاز به مصوبه مجلس دارد و امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24