صادرات انواع کالا از دریچه بورس کالا در حالی در برخی محصولات در حال انجام است که توسعه بخش صادراتی در صنایع دیگر نیز می تواند، فرآیند صادرات محصول را برای تولید کنندگان تسهیل کند. در این راستا پیمان مولوی کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است که بورس کالا ظرفیت عرضه مستقیم کالاهای خارجی را نیز دارد تا شاهد حضور بازیگران و تجار خارجی در این بورس باشیم...
بورس24 : صادرات انواع کالا از دریچه بورس کالا در حالی در برخی محصولات در حال انجام است که توسعه بخش صادراتی در صنایع دیگر نیز می تواند فرآیند صادرات محصول را برای تولیدکنندگان تسهیل کند.
در این راستا پیمان مولوی معتقد است که بورس کالا ظرفیت عرضه مستقیم کالاهای خارجی را نیز دارد تا شاهد حضور بازیگران و تجار خارجی در این بورس باشیم.
پیمان مولوی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گویی در خصوص امکان صادرات انواع کالا از بستر بورس کالااظهار کرد: هر چقدر اطلاعات برای بازارهای صادراتی عرضه و تقاضا مشخص تر باشد، ورود به بازارهای صادراتی برای ما راحت تر خواهد بود. منتهی این به معنای آن است که با یک مکانیزم درست و با یک حرکت آرام همزمان با ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات صادراتی بیشتری را در بورس کالا پذیرش و عرضه کنیم.
مولوی افزود: محصولاتی که برای آن حداقل چند عرضه کننده وجود داشته باشد و انحصاری نشده باشد، کشف قیمت شفاف در بورس روشی استاندارد محسوب شده و می توان نشان داد که تنها مکانیزم خوب و شفافبرای عرضه محصولات مختلف،ارایهدر بورس کالاست.
وی تاکید کرد:در حال حاضر برای برخی محصولات خوب صادراتی ایران فرآیندعرضه از طریق بورس کالااجرایی نمی شود که این موضوع صادرات غیرهدفمند و پراکنده راایجاد کرده است.
جالی خالی برخی محصولات در رینگ صادراتی
وی با اعتقاد به اینکه عرضه محصولات مختلف در بورس کالا برای صنایع و اقتصاد کشور مفید است،در خصوص مزایای آنگفت: این امر موجب ایجاد شفافیت در بازار محصولات مختلف می شود و این شفافیت در عرضه و تقاضا را به همراه دارد. حتی این امکان وجود دارد که کالاهای بین المللی نیز در بورس کالای ایرانپذیرش وعرضه شوند و عرضه محصولات در این بازار تنها محدود به صادرات ویا فروش دربازار داخلی نباشد.
مولویافزود: در رینگ صادراتی بورس کالا، می توان حوزه های مختلفی را پوشش داد به طوریکه چندین سال است محصولاتی از بورس به بازارهای جهانی صادر می شود اما به نظر می رسد جال خالی کالاهای ایرانی که در تولید آن ها مزیت داریم در رینگ صادراتی بورس کالا خالی است؛در حال حاضر در ابتدای راه هستیم و با حمایت و نگاه ای ویژه می توان صادرات محصولات را به طور متمرکز و با قیمت هایی شفاف و ایجاد بازاری جذاب برای خارجی ها رینگ صادراتی بورس کالا را پربار تر از گذشته دید.
تامین مالی از بازار سرمایه نیازمند زبان مشترک
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص بحثتامین مالی بلندمدت بنگاه های مختلف با استفاده از ابزارهایی همچون اوراق سلف موازی استاندارد، تاکید کرد:در حوزه تامین مالی بورس کالا صددرصد می تواند به بنگاههای تولیدی کمک کند،ولیتحقق کامل این امرنیازمند فرهنگ سازی و پیدا کردن زبان مشترک با فعالان عرصه اقتصادی است که البته بانک محوری در حوزه تامین مالی بنگاه ها باعث شده که تاکنون این زبان مشترک وجود نداشته باشد اما بی شک در مسیر ورود گسترده تامین مالی از بازار سرمایه در حرکت هستیم.
مولوی معتقد است، در خصوص حوزه هایی که هنوز به بورس کالا وارد نشده اند، مانند برخی فعالان بازار کشاورزی، بین عرضه کننده و بازار بورس کالایی یک فاصله معناداراز نظر سطح دانش و آگاهی وجود دارد و در این زمینه باید فعالان بازار به درستی در خصوص مزایای ورود و عرضه در بورس کالا توجیه شوند.
مولوی به تعامل بین بورس های کالایی ایران و دیگرکشورها و جذب سرمایه گذار خارجی از دریچه بورس کالا پرداخت و گفت:برگزاری نمایشگاه های دوره ای بورسدر توسعه روابط و تعاملات خارجی بسیار مفید است؛ همچنین باید بازارهای هدف رادر خارجاز کشور پیدا کرد و از مسیر درست و بین المللی در راستای همکاری مشترک قدم برداشتکه این امر از طریق مراکز تجاری بزرگ بین المللی و همکاری مشترک امکان پذیر و البته کار سختی است اما بورس کالای ایران و جذابیت های اقتصاد ما برای خارجی ها این مسیر را هموارتر می سازد.
منبع: پایگاه خبری بورس کالا
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.