Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش بین المللی بازار سرمایه ایران که در کیش برگزار شد، سخنرانی کرد.

شاپور محمدی اعلام کرد: اجازه انتشار سه میلیارد دلار اوراق ارزی داریم/ ابراز تمایل کره‌ جنوبی برای انتشار اسناد خزانه اسلامی

بورس24 : شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز در همایش بین المللی بازار سرمایه ایران گفت: در سرمایه گذاری خارجی این سوال مطرح است که آیا برای سرمایه‌گذاران خارجی قوانین و شرع ایران محدودیت ایجاد می‌کند یا خیر. بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حقوق مالی، وضعیت باید منطبق با شرایط اسلام باشد و از طریق کمیته فقهی همه این موارد بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: اما تفاوتهایی که وجود دارد شاید به گونه‌ای است که سرمایه گذاران ما هیچ محدودیتی را حس نمی کنند. دلیل این است که ما در سرمایه‌گذاری‌های خود یکی از تفاوت‌های اصلی که با اوراق مرسوم در دنیا داریم این است که منابع در یک کاربرد مخصوصی فقط هزینه می‌شوند و جمع آوری کننده این منابع را در هر فعالیتی که تشخیص بدهد نمی می‌تواند هزینه نماید.

وی گفت: شما مطمئن هستید که منابعی که در بازارهای مالی ایران هزینه می‌کنید، در یک پروژه معین که برای شما شناخته شده است، هزینه می‌شود. از آن منابع جذب می شود و فقط در محل های مشخص شده، هزینه می‌شود.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: صندوق تثبیت بازار در شرایط بحرانی استفاده می شود. زمانی که بازار سرمایه دچار ریسک های سیستماتیک شده، به مدت ۳ روز این صندوق‌ها به بازار کمک می‌کنند تا سرمایه گذاران بورس در این مدت فرصت تحلیل منطقی پیدا کنند و بعد از آن روند بازار است که تعیین می کند رفتار معامله‌گران به چه صورت باشد.

وی گفت:صندوق تثبیت بازار به سرمایه گذاران اطمینان می‌دهد که از رفتارهای توام با ری اکشن های بالا جلوگیری نماید و در حال حاضر این صندوق در حال فعالیت است.

محمدی درخصوص ابراز تمایل کشور کره‌ برای انتشار اسناد خزانه اسلامی گفت: این اوراق در قوانین بودجه کشور آورده شده و امسال نیز ۵ میلیارد دلار مجوز صادر شده تا دولت در داخل، به صورت ریالی اوراق منتشر کند. البته سه میلیارد دلار نیز اجازه انتشار اوراق ارزی داریم.

وی گفت: کشورهای اسلامی عموما اوراق اسلامی را در اختیار دارند و عربستان، مالزی و اندونزی از آن استفاده می‌کنند؛ ضمن اینکه ترکیه هم این اوراق را دارد و برای اجاره دادن تجهیزات و ساختمان تجاری و صنعتی استفاده می‌شود. این اوراق برای اجاره هواپیما و قطار نیز مورد استفاده دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: حمایت از حقوق سهامداران از طریق ایجاد حساب متولی نیز در دستور کار است تا منافع سرمایه گذاران حفظ شود.

وی ادامه داد: تلاش داریم بدون نقل و انتقال پول در کوتاه مدت، از طریق شعب بانکها بتوانیم ایفای تعهد کرده و شعب بانکها نقش حساب متولی را برای سرمایه گذاران خارجی ایفا کنند. البته بحث مربوط به نقل و انتقال ارز نیز در حال حل و فصل شدن است و با برخی از کشورها توافق شده تا با پول های محلی بتوانیم معامله کنیم و این یک گام بزرگ است که دغدغه مبادله با دلار و یورو را نداریم.

قالیباف: ازرش بازار از ۳۰ هزار میلیارد به ۳۴۰ میلیارد تومان رسیده

حسن قالیباف در ادامه این همایش گفت: بورس اوراق بهادار دارای ۳دسته سهامداران شرکت های کارگزاری، سرمایه گذاری و اشخاص حقیقی و سایر اشخاص است. شرکت بورس به عنوان شرکت سهامی عام فعالیت دارد و سال گذشته در بازار اصلی بورس پذیرش شد.

وی گفت: یکی از اتفاقات مهمی که در بازار سرمایه رخ داده است این  بود که خصوصی سازی از سال ۸۵ انجام شده و ازرش بازار از عدد ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۳۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد:  در این بازار انواع اوراق معامله می‌شود. یکی از ویژگی های بازار سرمایه این است که تمام ابزارهایی که در بازار سرمایه قرار می‌گیرد مطابقت با شریعت  دارد. ویژگی اصلی که در بازار سرمایه وجود دارد تنوع است .همچنین سرمایه‌گذاران به شکل غیرمستقیم در بازار سرمایه سرمایه گذاری می نمایند و ازخدمات حرفه ای این نهادها برخوردارمی شوند.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که در تهران پیگیری می‌شود تفاهم‌نامه‌های همکاری با سایر بورس های دنیا است. در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای با بورس استانبول داشته‌ایم که بتواند شرکت های خود را در بورس تهران همزمان پذیرش نمایند.

هامونی:  56 درصد از سهم بازار بدهی متعلق به اسناد خزانه اسلامی است

امیر هامونی مدیرعامل فرابورس گفت: بازار بدهی فرابورس بسیار متنوع است و بازدهی بالایی دارد‌ به طوری که در سال گذشته برای سرمایه‌گذاران خارجی حدود 10 درصد بازدهی داشته است.

وی با بیان اینکه بازار بدهی گارانتی دولتی دارد و اوراق موجود در آن به هیچ وجه نکول نشده‌، گفت: 56 درصد از سهم بازار بدهی متعلق به اسناد خزانه اسلامی است.

سلطانی نژاد: دنبال وصل شدن به بورس های کالایی دنیا هستیم

حامد سلطانی نژاد در سخنرانی خودگفت: صادرات و واردات بی واسطه کالاها روی سکوی بورس کالای ایران باعث می شود از هزینه های معاملات کاسته شده و ریسک های بازار کالا به شکل بهتری در حوزه بین المللی پوشش داده شود.

سلطانی نژاد با اعلام اینکه از نظر بین المللی در افق چشم انداز بورس کالای ایران به دنبال ایجاد ارتباط با بازارهای خارجی و وصل شدن به بورس های کالایی دنیا هستیم، گفت: ما درصدد ایجاد سکوهای معاملاتی مشترک با همتایان خارجی خود هستیم. بگونه ای که تلاش داریم کارگزاری های متصل با این بورس های کالایی را در بورس کالای ایران نیز عضو کنیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص راه اندازی سکوهای معاملاتی مشترک گفت: از جمله مواردی که در حال حاضر در بورس کالای ایران در حال شکل گیری است راه اندازی سکوی معاملاتی مشترک بین بورس کالای ایران و بورس ملی کالا و مشتقه هندوستان است. همچنین بورس کالای ایران در حال ایجاد فرآیندهای صادرات بی واسطه و مستقیم با بورس کالای پاکستان است.

وی ادامه داد: همچنین بورس کالا سعی دارد بازارهای مشتقه مشترکی را با این بازارها از جمله کشور هندوستان شکل دهد که یکی از این کالاهای مهم محصول قیر است و دلیل آن این است که پوشش ریسک معاملات قیر در ایران بهتر صورت می گیرد. علاوه بر این، یکی از برنامه های ما شکل دادن بازار مشتقه مشترک بر روی ارزهای خارجی به خصوص «روپیه هند» و «وون واحد پول ملی کشور کره» است.

وی افزود: برای این برنامه می توانیم معامله گران بین المللی را به شکل مستقیم در بورس کالا پذیرش کنیم. بطوریکه در حال حاضر حدود ۴۰۰ معامله گر عضو بورس کالا هستند که می توانیم این عدد را به شدت افزایش دهیم که در این راستا قیمت کالاهایی که معامله می شوند بهتر کشف خواهند شد. در این راستا بورس کالای ایران سعی دارد همکاری هایی را با بانک های جهانی انجام دهد که باعث می شود انتقال پول هنگامی که معامله گر خارجی روی این سکو معامله می کند، به آسانی صورت پذیرد. ضمن اینکه از فرآیندهایی همچون پول شویی جلوگیری شود.

به گفته وی؛ پذیرش انبارها در خارج از ایران و در مناطق آزاد برای تحقق اهداف صادراتی، طراحی مدلی جهت انتشار بلیط حمل و نقل، ایجاد بستر بازاریابی بین المللی و جذب مشتری خارجی و ایجاد زیرساخت های ارتباطی با بورس های منطقه از دیگر برنامه های پیش روی بورس کالا در حوزه فعالیت های بین المللی است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه ساختار کلی بازارهای بورس کالا را مورد توجه قرار داد و گفت: بورس کالای ایران دارای ۴ بازار مالی، مشتقه، فیزیکی و فرعی است که در این بازارها علاوه بر معاملات محصولات کشاورزی، فرآورده های نفتی، پتروشیمی و صنعتی و معدنی در قالب قراردادهای نقدی، نسیه و سلف، صندوق های کالایی، گواهی سپرده کالایی، سلف موازی استاندارد، معاملات سلف، قرارداد اختیار معامله و قراردادهای آتی، اوراق خرید دین و کشف پریمیوم و پیمان های آتی نیز از ابزارهای بورس کالا هستند.

وی با بیان اینکه ارزش معاملات بورس کالا ۶.۵ درصد GDP کل کشور را به خود اختصاص می دهد، گفت: بورس کالا مکانیزم های معاملاتی خود را در حد استانداردهای بین المللی شکل داده که فرصت بسیار مناسبی برای حضور سرمایه گذاران خارجی را در بازار ایران فراهم می کند.

وی به افزایش حجم و ارزش معاملات بورس کالای ایران از سال ۱۳۸۶ تاکنون اشاره کرد و گفت: این روند مثبت نشان دهنده رابطه موثر و کارآمد بین بازارهای مالی و اقتصاد کشور است. همچنین از نظر معاملات اوراق بهادار نیز  معاملات این بازار روندهای رو به رشد را نشان می دهد.

سلطانی نژاد به آمار معاملات بورس کالای ایران اشاره و گفت: در ۶ ماهه اول سال ۹۶ ارزش کل معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۴ درصدی مواجه شد و به بیش از ۳۶۷ هزار میلیارد ریال رسید.

وی ادامه داد: همچنین ارزش و حجم معاملات بازار فیزیکی در ۶ ماهه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ به ترتیب ۲۷ و ۱.۳ درصد رشد کرد و در مجموع بیش از ۱۲ میلیون تن محصول به ارزش ۲۱۳ هزار میلیارد ریال در این بازار داد و ستد شد. علاوه بر این در ۶ ماهه اول امسال ارزش بازار مشتقه به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال رسید و بازار مالی نیز ارزشی بالغ بر ۳ هزار میلیارد ریال را تجربه کرد.

وی به سهم گروه های کالایی از حجم معاملات کالاهای فیزیکی اشاره کرد و گفت: براساس عملکرد ۶ ماهه اول امسال، فرآورده های نفتی ۴۰ درصد، محصولات صنعتی و معدنی ۳۳ درصد، محصولات پتروشیمی ۱۵ درصد و محصولات کشاورزی سهم ۱۵ درصدی از کل معاملات کالاهای فیزیکی را به خود اختصاص دادند. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24