Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

میانگین قیمت فروش ورق گرم فولاد مبارکه در این دوره ٢٠٢٦ تومان بوده است. بنابراین فولاد مبارکه در ٦ ماهه اول امسال حدود ١٣.٥ درصد محصولات خود را گران تر از قیمت های جهانی، به مصرف کننده داخلی فروخته است.

تعدیل سود قابل توجه فولاد مبارکه از کجا آمد؟

بورس24 : دلار و افزایش نرخ فولاد تبدیل به دو عامل کلیدی در افزایش سود آوری فولادی ها شده اند. اما اگر این روند تداوم نداشته باشد آیا فولادی ها با مشکل مواجه می شوند؟ آیا باید افزایش تعرفه فولاد را از وضعیت عملیاتی این شرکت ها جدا کرد؟ به نوعی این تعبیر که سود فولاد با عملیات به مراتب کمتر از این اعداد است، چه میزان درست از آب در می آید؟

از آنجا که طی یک سال گذشته فولاد در بازار جهانی با کاهش قیمت مواجه شده، آیا اعمال تعرفه واردات، برای حمایت از تولید داخل نیز مقرون به صرف است؟

محمد شکوری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند تولید و فروش و افزایش نرخ فولاد، از جمله فولاد مبارکه به خبرنگار بورس24 گفت: میانگین قیمت ورق گرم در ٦ ماهه اول امسال ٤٧٠ دلار بوده است. اگر میانگین قیمت دلار را در این دوره ٣٨٠٠ تومان در نظر بگیرم، متوسط قیمت جهانی ورق گرم ١٧٨٦ تومان می شود.

وی با اشاره به میانگین قیمت ورق گرم در خصوص مبارکه نیز نوشت: میانگین قیمت فروش ورق گرم فولاد مبارکه در این دوره ٢٠٢٦ تومان بوده است. بنابراین فولاد مبارکه در ٦ ماهه اول امسال حدود ١٣.٥ درصد محصولات خود را گران تر از قیمت های جهانی، به مصرف کننده داخلی فروخته است.

به گفته وی ، در واقع از مبلغ فروش ٦٦٩٣ میلیارد تومانی فولاد مبارکه در ٦ ماهه اول امسال، ٩٠٣ میلیارد تومان فقط از محل تعرفه ایجاد شده است و هیچ ربطی به عملیات شرکت ندارد. در نتیجه اگر این مبلغ را از سود شرکت در ٣ ماهه اول کم کنیم، سود خالص این دوره به ١٤٥٠ میلیارد تومان کاهش دارد .

شکوری در ادامه تحلیل خود نوشت: در واقع از پوشش سود ٣٠ تومانی فولاد مبارکه در ٦ ماهه اول، ٢٠ تومان ناشی از عملیات شرکت و ١٠ تومان از محل تعرفه بوده است. به نظر می رسد که به این سود حاصل از تعرفه نباید P/E داد، زیرا با یک دستورالعمل و بخشنامه از شرکت خارج می شود.

وی نوشت: البته ممکن است، دولت نخواهد تعرفه را کاهش بدهد و این درآمد چند هزار میلیاردی در شرکت بماند. به هرحال باید دقت کرد که دلیل رشد شدید سودآوری فولاد مبارکه نسبت به سایر فولادی ها و سنگ آهنی ها که همگی از رشد دلار و قیمتهای جهانی منتفع می شوند این مسئله است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24