Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نوسانات بورس نمایان گر تحولات بخش حقیقی اقتصاد ایران نیست. بلکه منتخبی از صنایع رانتی هستند که وقتی تزلزلی در رانت ها اتفاق می افتد بورس نوسان کرده و سیاست گذار فکر می کند که کل اقتصاد دچار تغییرات مثبت و یا منفی شده است...

فرشاد مومنی : بورس ما رانتی است و درست کار نمی کند!

بورس24 : آیا «بورس تهران دماسنج اقتصاد ایران است؟» به طور کلی ، فلسفه وجودی بورس ایجاد بازاری منصفانه، کارا و شفاف برای معاملات و ایجاد بازاری برای تامین مالی بنگاه ها و سودآوری ذی‌نفعان است. این که تا چه اندازه در طی این 50 سال اخیر بورس تهران توانسته به رسالت خود عمل کند نیاز به بررسی های کلی اقتصاد و سیاست داخلی و خارجی دارد . اما به هر حال به نظر می رسد که کارنامه بورس «سبز» است . گرچه برخی از اقتصاد دانان بورس را فضایی برای رانت خواری می دانند.

اما به واقع شرکت ها برای شفافیت وارد بورس می شوند؟ یا رانت خواری؟ کمی موضوع با این که بورس به عنوان اتاق شیشه ای و شفاف فعال است، پارادوکس ایجاد می کند!

فرشاد مومنی، اقتصاد دان و رییس موسسه دین و اقتصاد درخصوص تحولات بورس به خبرنگار بورس24 گفت: برخی با دستکاری شاخص بورس، با فراز و فرود های آن اقدام به باج گیری از دولت می کنند.

وی مدعی شد:بورس در طول تاریخ خود در ایران هرگز نمایان گری از اقتصاد ایران نبوده است. به عنوان مثال، در سال 90تا 92 اقتصاد ایران فاجعه آمیز ترین دوران خود را سپری کرد ، ولی بورس ما در بهترین شرایط قرار داشت.

مومنی گفت: با این تفاسیر برآیند کلی این است که بورس نمی تواند وضعیت اقتصاد ما را به درستی نشان دهد.

به گفته وی، این نوسانات بورس نمایان گر تحولات بخش حقیقی اقتصاد ایران نیست. بلکه منتخبی از صنایع رانتی هستند که وقتی تزلزلی در در رانت ها اتفاق می افتد بورس نوسان کرده و سیاست گذار فکر می کند که کل اقتصاد دچار تغییرات مثبت و یا منفی شده است.

این اقتصاددان با اظهار امیدواری برای آینده بورس ایران گفت: امیدوارم بورس به سمت عمق یابی رفته و شفافیت آن افزایش پیدا کند تا نمایشگر خوبی برای اقتصاد کشور باشد.

وی گفت: باید صدای تولید کننده ها در بورس بیشتر شنیده شود. به طور کلی برخی به نام خصوصی سازی توزیع رانت می کنند. منطق خصوصی سازی می گوید در شرایط مساوی انگیزه بیشتری برای کارایی وجود دارد. هر واحدی را بخواهند خصوصی کنند قیمت را افزایش می دهند. اساس خصوصی سازی در شفافیت است در حالی که این موضوع در کشور های دیگر بیشتر رعایت می شود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24