Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی گفت: وجود نهاد رگولاتوری برای تنظیم مقررات حاکم بر قیمت خوراک، تولید، نحوه صادرات فراورده های نفتی ضروری است.

جای خالی رگولاتوری در صنعت پالایش

به گزارش بورس24 ؛ احسان باقری با بیان اینکه دولت برای جلوگیری از خام فروشی نفت و میعانات گازی طرح های مختلفی را تعریف کرده است، گفت: از جمله این طرح ها می توان به هشت پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه ای سیراف اشاره کرد. اما درباره توسعه پالایشگاه هایی با ظرفیت های کوچکتر ۵ و ۱۰ هزار بشکه ای، طبیعتا به دلیل کوچک مقیاس بودن، دولت دنبال سرمایه گذاری در آنها نیست. در این شرایط بخش خصوصی می تواند وارد عرضه شده و به ایفای نقش بپردازد، البته گفتنی است که بخش خصوصی ورود به این عرصه را دنبال می کند که در نهایت موجب ایجاد ارزش افزوده برای فرآورده های نفتی کشور می شود.

وی با تاکید بر اینکه حمایت های دولتی در قالب های مختلف می تواند بر پررنگ شدن حضور بخش خصوصی در زمینه توسعه پالایشگاه های کوچک مقیاس موثر باشد، ادامه داد: این اتحادیه توانست در سال ۹۵ صادرات ۱.۵ میلیارددلاری فرآورده های هیدروکربوری را رقم بزند که دقیقا نتیجه توسعه پالایشگاه های کوچک است که با تولید فراورده های خود در طرح بلندینگ مشارکت دارند.

به گفته این فعال بخش خصوصی هرچقدر دولت بتواند امنیت سرمایه گذاری بیشتری را برای این واحد ها ایجاد کند، آنها می توانند ظرفیت خود را افزایش داده و فناوری های نوین را به این عرصه وارد کنند و در نهایت سرمایه های ثابتی با رقم های قابل توجه به این بخش تزریق کنند. در نتیجه علاوه بر کاهش صادرات میعانات گازی، شاهد صادرات با ارزش افزوده بیشتری هستیم.

باقریان تصریح کرد: به طور تقریبی آنچه اکنون بخش دولتی کشور به عنوان محصول از فرآورده های نفتی تولید می کند، در بخش آخر زنجیره ارزش افزوده است که البته با تغییراتی در تولید این محصولات به ویژه در بخش های پایین دستی باید بتوانیم ارزش افزوده بیشتر و اشتغالزایی بیشتر ایجاد کنیم. در این میان آنچه می تواند به توسعه واحدهای پالایشی و پایین دستی مصرف کنندگان فراورده های نفتی کمک کرده و از خام فروشی جلوگیری کند، وجود یک نهاد رگولاتوری است.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی وجود این نهاد رگولاتوری را در تنظیم مقررات حاکم بر قیمت خوراک، تولید، نحوه صادرات و .. موثر دانست و افزود: حجم صادرات روغن های نفتی سبک در سال ۹۵ رقمی معادل ۶ درصد کل ارزش صادرات بوده، اگر این نهاد رگولاتوری بتواند به خوبی تخصیص خوراک انجام دهد شاهد رشد صادرات فرآورده های پالایشی و در نتیجه کاهش خام فروشی خواهیم بود.

منبع: مهر

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24