Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس کالامهر پایان یافت و همزمان با آن انتشار صورت های مالی حسابرسی نشده برای عملکرد شش ماهه شرکت ها با سال مالی منتهی به پایان اسفندماه در بازار سرمایه آغاز شده است. اتفاقی که همزمان با آن، بازار تحلیل و تصمیم گیری سرمایه گذاران می تواند تا حدی برمبنای واقع بینانه تری نسبت به توان عملیاتی شرکت ها صورت گرفته و پیش بینی های دقیق تری را از روند سودآوری آنها ارایه کند.

کارشناس ارشد بازار سرمایه عنوان کرد: آمارهای بورس کالا، خوراک تحلیلی سرمایه گذاران و تحلیلگران بازار سهام

به گزارش بورس24 ؛ در این دوره، گزارش های ۶ ماهه می توانند به عنوان محرک جدی گروه های بزرگ بازار سهام ظاهر شده و سوخت جدید رشد بورس را فراهم آورند. این گزارش ها از آنجا برای سرمایه گذاران و فعالان بازار از اهمیت برخوردار است که حاوی نکات مهمی از عملکرد و توان تولیدی شرکت ها است.

اما پیش از انتشار این گزارش ها، تحلیل و پیش بینی روند درآمدی و تولید و فروش برخی از این شرکت ها به دلیل حضور در معاملات بورس کالا برای عرضه محصولاتشان، برای سهامداران و سرمایه گذاران و به ویژه تحلیلگران راحت تر بوده و به همین دلیل بورس کالا می تواند خوراک تحلیلی مناسبی در اختیار سرمایه گذاران و تحلیلگران بورس اوراق بگذارد تا پیگیری روند معاملات برخی کالاها در این بازار سیگنالی برای بورس اوراق بهادار باشد.

در همین ارتباط، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص تاثیرپذیری روند معاملات سهام از معاملات بورس کالا اظهار داشت: بورس کالا با اهداف بزرگ و مهمی در اقتصاد ایران راه اندازی شده است که یکی از اهداف اصلی، حذف معضل سهمیه بندی ها و معاملات حواله ای و غیرشفاف بود که در بخش فلزات و پتروشیمی بازار رقابتی بورس کالا توانست معاملات حواله ای را از بین ببرد.

محمد جنانی افزود: بر همین اساس، بازار سهام و فعالان آن به این جمع بندی رسیدند که می توانند برای تحلیل بهتر وضعیت شرکت ها، تحرکات معاملات در بورس کالا را زیر نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه روند قیمت ها و حجم معاملات در بورس کالا روی سهام شرکت های عرضه کننده حاضر در بورس اثرگذار است، گفت: این تاثیرپذیری به ویژه در گروه های صنعتی و فلزی بیشتر قابل مشاهده است. در بخش پتروشیمی نیز این رویه شکل می گیرد اما می تواند پررنگ تر شود؛ بطوریکه با انجام معاملات محصولات پتروشیمی ها در بورس کالا شاهد اعمال اثر مستقیم تحولات بورس کالا بر روند قیمتی سهام آنها نیز باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بارها دیده شده که به محض انجام یک معامله روی محصولات یک شرکت بورسی، به سرعت قیمت سهام آن نیز واکنش نشان داده و نوسان می کند و این امر بر لزوم توسعه و افزایش عمق معاملات بورس کالا به منظور تحلیل پذیری واقعی تر سهام تاکید می کند.

وی به تجربه بورس های کالایی در دنیا نیز اشاره کرد و گفت: در دنیا اقتصاد کشورهای پیشرفته بسیار بیشتر از ایران رقابتی است و در چنین شرایطی بورس های کالایی اثرگذاری لحظه ای بر معاملات سهام شرکت های آنها اعمال می کند.

جنانی در تشریح مثالی اظهار کرد: به عنوان نمونه، با کم شدن ذخایر فلزات و کاهش عرضه در بورس های کالایی از جمله بورس فلزات لندن و سایر بازارهای مربوطه، شاهد برو نوسانات قیمتی در بازار سهام آنها در گروه های مذکور هستیم.

وی افزود: به این ترتیب فعالان بازار به این نتیجه رسیده اند که بورس های کالایی می توانند خوراک دقیق تری را برای تحلیل و ارزش گذاری دقیق تر سهام در اختیار آنها قرار دهند. بطوریکه با توسعه بورس کالای ایران نیز می توان صورت های مالی شرکت ها را به سرعت با تغییرات قیمتی کالاها تعدیل کرد و نتایج آن را بر برآورد سود شرکت ها دید.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه اگر کارکردهای بورس کالا، مبنایی قابل اطمینان برای تحلیل تحلیلگران و تصمیم گیری سهامداران و سرمایه گذاران در بازار سهام است، گفت: چنانچه با توسعه بورس کالای ایران در تمام بخش ها و صنایع توسعه یابد و اقتصاد هر چه بیشتر به سمت رقابتی تر شدن حرکت کند، انتظار می رود بازار کالایی سیگنال سریع تر و اثرگذارتری به بازار سهام ارایه کند و وضعیت تحلیل و مبنای پیش بینی ها بهبود یابد.

منبع: بورس کالا

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24