Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روز چهارشنبه به وقت محلی نشستی با عنوان «تصمیم رییس جمهوری در مورد ایران: گام های بعدی» در کمیته فرعی امور خارجه مجلس نمایندگان برگزار شد که کارشناسان مطلع از وضعیت توافق هسته ای به سوالات نمایندگان موافق و مخالف پاسخ دادند.

نشست کمیته خارجی مجلس نمایندگان آمریکا / تغییر برجام راهبردی غیر واقعی است...

بورس24 : روز چهارشنبه به وقت محلی نشستی با عنوان «تصمیم رییس جمهوری در مورد ایران: گام های بعدی» در کمیته فرعی امور خارجه مجلس نمایندگان برگزار شد که کارشناسان مطلع از وضعیت توافق هسته ای به سوالات نمایندگان موافق و مخالف پاسخ دادند.
نمایندگان مخالف برجام عموما با اشاره به نگرانی های دولت آمریکا از نفوذ منطقه ای ایران و کافی نبودن برجام برای مقابله با تهدیدهای احتمالی ایران، تلاش کردند تصمیم خود در مورد مذاکره مجدد درباره موضوع هسته ای و دیگر موضوعات بین المللی و منطقه ای را توجیه کنند.
رونالد دی سنتیز، نماینده فلوریدا ادعای ترامپ درمورد دسترسی به سایت های هسته ای ایران را تکرار کرد و گفت: عده ای تلاش می کنند این توافق را موفق بدانند اما این توافق جلوی هیچ یک از فعالیت های مخرب ایران را نگرفته است و از همه مهمتر ما به سایت هایی که باید برای بازرسی دسترسی داشته باشیم، دسترسی نداریم.
اولی هاینونن معاون سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به این ادعا اظهار کرد: آژانس به تمامی سایت های لازم دسترسی دارد و گزارش ها نشان می دهد که ایران کاملا به تعهدات خود پایبند بوده است.
وی افزود: آژانس اطمینان دارد که ایران در هیچ جایی فعالیت مخفی هسته ای ندارد و اگر چنین ظنی وجود داشته باشد آژانس اجازه بازرسی کامل و بررسی موضوعات را دارد.
فیلیپ گوردون معاون وزیر خارجه در دولت باراک اوباما که در مذاکرات هسته ای با ایران و 1+5 حضور داشت هم گفت: من فکر می کنم ترامپ به دنبال تهدید به ترک توافق است تا ایران و شرکا را مجبور کند که دوباره مذاکره کنند و توافق را تغییر دهند.
وی افزود: به نظر من این بازی که دولت شروع کرده است، برجام را در خطر نابودی قرار می دهد و هرگز به سمت مذاکره مجدد نخواهد رفت و ما را در شرایطی قرار خواهد داد که بدون هیچ گزینه جایگزینی، برجام را هم از دست بدهیم.
گوردون در پاسخ به نمایندگانی که می گفتند چرا برجام اجازه بازرسی در هر زمان و در هر مکان را به آمریکا و ناظران بین المللی نمی دهد؟ گفت: این خواسته ای است که بدون فکر مطرح می شود.
معاون سابق وزارت خارجه امریکا در امور اروپا و یوروسیا ادامه داد: در هیچ جایی در دنیا اجازه بازرسی در هر زمان و در هر مکان اتفاق نمی افتد مگر اینکه کشوری تحت اشغال کامل کشور دیگر باشد.
گوردون در دفاع از سیستم بازرسی تعیین شده تحت برجام اضافه کرد: برنامه بازرسی ها پاسخگوی نیاز ماست و ما تمام ابزاری که پیش از برجام داشتیم را همچنان در اختیار داریم و اگر با بحران مواجه شویم، می توانیم از آنها استفاده کنیم.
وی در پاسخ به نماینده دیگری که از رفتار اروپایی ها در قبال نگرانی های امریکا سوال کرد، گفت: همانطور که دیدید تنها چند ساعت پس از اعلام نظر ترامپ، روسای دولت در فرانسه و آلمان از رفتار ترامپ اعلام نگرانی کردند و این چیزی است که در تاریخ متاخر سیاست امریکا وجود نداشته است که شرکای اروپایی ما از واژه نگرانی در مورد ما استفاده کنند.
این مقام دولت اوباما تاکید کرد: به همین دلیل است که من گفتم، تغییر، تصحیح یا جایگزین کردن برجام آرزوی خام است. لازم است در مورد دیگر نگرانی ها از راه های دیگری استفاده شود.
آدام کیزینگر نماینده النویز که در موافقت با مواضع ترامپ صحبت می کرد، گفت: گاهی رهبری به معنی این است که تنها بایستی. ما نهایتا یا مجبوریم ایران را بمباران کنیم و یا اینکه دوباره با آنها مذاکره کنیم.
وی با نقل خاطره ای از جان کری که گفته بود تیم مذاکره کننده بحث موشک های بالستیک را مطرح کرده بودند اما در قبال مخالفت ایران آن بحث را منتفی کردند، افزود: دولت اوباما حاضر شد هر چه ایران می خواهد به آنها بدهد تا توافق شکل بگیرد. آن ها حاضر نبودند که میز مذاکره را ترک کنند و این سیاست، غلط است.
این نماینده ضد برجام در مورد متحدان اروپایی آمریکا هم گفت: اروپا به سرعت به سمت استفاده های اقتصادی از برجام می رود و طبیعی است که آنها با تهدید برجام مخالف باشند.
کیزینگیر افزود: اروپایی ها حتی زمانی که امریکا می خواست روسیه را به خاطر حمله به اوکراین تحریم کنند، تمایل چندانی به همراهی نداشتند.
جراد ادوارد کانلی نماینده ویرجینیا، صحبت های خود را با این جمله آغاز کرد که: من حامی برجام هستم.
وی خطاب به نمایندگان مخالف برجام گفت: به ارقام و آمار برجام در مورد اورانیوم غنی شده، تعداد سانتریفیوژهای فعال و همچنین بازرسی های مداوم توجه کنید. خطر سلاح هسته ای رفع شده است.
این نماینده دموکرات در پاسخ به آنهایی که از توافق بر سر تمام رفتارهای منطقه ای و بین المللی ایران صحبت می کنند، گفت: مذاکره جامع و کامل در مورد رفتارهای نامطلوب کشورها در تاریخ روابط بین الملل وجود ندارد.
کانلی افزود: در هیچ جای دنیا هیچ دو کشوری در مورد تمام رفتارهای منفی و نامطلوب یکدیگر مذاکره و توافق نکرده اند. این راهبرد کاملا غیرواقع گرایانه است.
وی با اشاره به دستاوردهای تاریخی برجام در حوزه دیپلماسی بین الملل گفت: ما در این مذاکرات متحدان و رقبای خود را سر یک میز آوردیم. محال است که روسیه و چین بار دیگر، سر همین میز بیایند تا درباره برجام صحبت کنند. ایران نیز با این رفتار امریکا هرگز بر سر میز مذاکره دیگری نخواهد نشست.
به دنبال صحبت های نماینده ویرجینیا، آنه وگنر از ایالت میزوری با لحنی تند به انتقاد از حامیان برجام پرداخت و گفت: همانطور که دولت ترامپ گفته است این توافق مانع ایران هسته ای نشده است.
وگنر مدعی شد: 1.7 میلیار دلاری که اوباما به ایران داد وارد بخش نظامی ایران شده است و ما شاهد افزایش نفوذ ایران در منطقه هستیم.
فیلیپ گوردون با خنده در پاسخ به وگنر گفت: شما هرگز نمی توانید بین پول های مشخص در یک کشور و فعالیت هایش رابطه ای برقرار کنید. چطور می توانید بگویید که این یک دلار در کجا استفاده شده است؟ در ایرانی که ده ها میلیارد دلار هزینه اهداف مختلف می شود، چطور می گویید این 1.7 میلیون دلار مشخصا صرف مسائل نظامی شده است؟
تد دویچ نماینده دموکراتیک فلوریدا در جمع بندی جلسه گفت: اتفاق خوبی در این جلسه افتاد و نشان داد که همگی ما در مسائل اصلی توافق داریم. بسیار عالی است که ما همگی دغدغه های مشترک داریم و مایلیم برای رفع این دغدغه ها اقدام کنیم و به صورت حرفه ای در مورد آنها بحث کنیم.
وی درباره موضوعات مطرح شده از طرف ترامپ درباره برجام گفت: شما می گویید که نگران سالهای منجر به پایان برجام هستید اما توجه نمی کنید که با کناره گیری از توافق هسته ای، آنچه نگرانیم در هشت سال اتفاق بیفتد فردا اتفاق خواهد افتاد.
این نماینده دموکرات تاکید کرد: ما نباید اجازه دهیم که مخالفت یا موافقت با برجام ما را از هدف اصلی مان که مقابله با نفوذ ایران در منطقه است، منحرف کند. ما باید تلاش کنیم با متحدانمان کار کنیم و فشار بین المللی بر ایران را به نحوی که برجام را به هم نزند، افزایش دهیم.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24