Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

پرجمعیت ترین شرکت بورس با دارا بودن بیش از ٢۵٠ هزار سهامدار که در هفته های اخیر در فروش سهام آلومینیوم ایران به چالش خورده در یک اطلاعیه رسانه ای به تشریح ماجرای ایرالکو پرداخته و دلایل خرید این سهم ، ماندگاری در آن و انگیزه خود از به فروش گذاشتن این سهم را شفاف سازی کرده است... در شرایط کنونی، پس از دو نوبت مسدود شدن فرآیند عرضه بلوکی سهام و عدم احراز صلاحیت خریداران، شرکت توسعه صنعتی ایران در جهت تامین منافع سهامداران خود واگذاری این دارایی کم بازده با قیمت کارشناسی را از طریق روش‌های قانونی و شفاف در مکانیزم بورس دنبال خواهد کرد و در صورت مواجهه با هرگونه مانع غیر عادی و غیر قانونی توسط هر شخص و نهاد، هیأت مدیره این شرکت در راستای استیفای حقوق سهامداران به ویژه صدها هزار سرمایه‌گذار خرد خود از هیچ‌گونه تلاش قانونی جهت پیگیری بعدی موضوع و برخورد حقوقی با عاملان احتمالی چنین اقدامی فروگذار نخواهد کرد.

پرجمعیت ترین شرکت بورس داستان ایرالکو را بازنویسی کرد / «وتوصا» : چرا آمدیم ؟ چه کردیم ؟ چرا می رویم؟

بورس24 : پرجمعیت ترین شرکت بورس با دارا بودن بیش از 250 هزار سهامدار که در هفته های اخیر در فروش سهام آلومینیوم ایران به چالش خورده در یک اطلاعیه رسانه ای به تشریح ماجرای ایرالکو پرداخته و دلایل خرید این سهم ، ماندگاری در آن و انگیزه خود از به فروش گذاشتن این سهم را شفاف سازی کرده است.

چطور شد ایرالکویی شدیم!؟

در این اطلاعیه شفاف سازی که یک نسخه از آن در اختیار بورس24 قرار گرفته با بیان این که خریداری بلوک مدیریتی غیر کنترلی سهام آلومینیوم ایران در زمان تصدی مدیریت قبلی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران و در سال 1386 با شرایط نقد و اقساط صورت پذیرفته ، آمده است : ثمن کل معامله 474 میلیارد ریال بود که 95 میلیارد ریال آن نقدی و 379 میلیارد باقی‌مانده با سود اقساطی به مبلغ 504 میلیارد ریال طی 10 فقره چک با فاصله شش ماهه تعیین گردید که تنها قسط اول آن پرداخت و تا سال 90 هیچ پرداخت دیگری صورت نپذیرفته بود. در زمان تصدی مدیریت جدید توسط بخش خصوصی در شرکت توسعه صنعتی، به فاصله کوتاهی از انجام معامله عمده در سال 90، مشخص گردید که به دلیل پیگیری‌های حقوقی سازمان خصوصی سازی، شرکت توسعه صنعتی از طرف دادگاه نه تنها محکوم به پرداخت اقساط، بلکه مجبور به پرداخت جرائم تأخیر اقساط بر مبنای شاخص تورمی بانک مرکزی شده است. بدین ترتیب، 60 درصد سبد سهام بورسی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی در تاریخ 90.10.7 توقیف گردید. از این تاریخ به بعد، مدیریت جدید اولویت اول خود را بر حل مسأله ایرالکو از طریق مراجع قضایی قرار داد. با پیگیری‌های به‌عمل آمده و پرداخت کلیه اقساط معوق طی دو سال، پرونده فوق با سازمان خصوصی‌سازی بسته شده و کلیه وثایق شرکت شامل بلوک سهام ایرالکو نزد آن سازمان آزاد شد.شایان ذکر است این سرمایه‌گذاری که با تصمیم مدیریت قبلی انجام شده بود، نه تنها تا به حال هیچ منفعت ریالی از محل عایدات سود سهام برای سهامداران توسعه صنعتی شامل 250 هزار سرمایه‌گذار خرد و میلیون‌ها مشمول سهام عدالت نداشته است، بلکه علاوه بر تحمیل جرائم تأخیر تأدیه اقساط، فرصت سوزی عظیمی از محل " هزینه فرصت سرمایه گذاری" در ده سال گذشته بر شرکت و سهامداران آن تحمیل نموده است.

امان از دست این سهام عدالت...

این اطلاعیه شفاف سازی در ادامه به حاشیه های مجمع سال 93 ایرالکو که در آن سال مالی ، شرکت به لطف رشد قیمت های جهانی به سود رسیده بود پرداخته و آورده است : در سال 1393، برای نخستین بار پس از خصوصی‌سازی شرکت آلومینیوم ایران، این شرکت در اثر رشد نرخ‌های فروش موفق به کسب سود 1.100 میلیارد ریالی در صورتهای مالی خود و تأیید رسمی این رقم توسط حسابرس شرکت شد. مجمع سال مالی مزبور با تصویب صورت های مالی توسط اکثریت سهامداران، تقسیم سود 720 میلیارد ریالی را برای سهامداران مصوب نمود که سهم شرکت توسعه صنعتی از رقم تقسیمی به بیش از 110 میلیارد ریال رسید. این رقم، طبیعتاً در دفاتر سهام شرکت توسعه صنعتی به‌عنوان سود سهام دریافتنی ثبت و با بازگشایی نماد معاملاتی شرکت آلومینیوم ایران و کسر سود تقسیمی از قیمت سهم در تابستان سال 1394، عملاً تصمیمات مزبور با مهر تأیید سازمان بورس نیز همراه شد. اما از آبان ماه سال 1394، در تلاش هماهنگ و گسترده از سوی برخی دیگر از سهامداران عمده شرکت آلومینیوم ایران شامل مجموعه سهام عدالت، مسیر غیرقانونی و غیر حقوقی و غیرعادلانه (که مستقیماً به ضرر سهامداران شرکت ایرالکو شامل میلون ها مشمول سهام عدالت به خاطر از بین رفتن سود سهام شرکت بود) جهت ابطال مصوبات رسمی مجمع سالانه 1394 شرکت آلومینیوم ایران پیگیری شد و تنها مخالف این بدعت ظالمانه، شرکت توسعه صنعتی یعنی تنها سهامدار به معنای واقعی خصوصی اثرگذار در شرکت آلومینیوم ایران بود. علی رغم صرف هزینه‌های هنگفت حقوقی توسط شرکت و پیگیری‌های مکرر و قرار داشتن در آستانة انسداد مسیر غیرقانونی شروع شده توسط سایر سهامداران عمده از مسیر قضایی، مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران تصمیم گرفت تا پس از مشورت‌ها با مسئولان ذی‌ربط در سازمان بورس و نیز بحث‌های مفصل کارشناسی در داخل هیأت مدیره، جهت حداکثر سازی منافع سهامداران عمده و خرد خود، فرآیند دعوای حقوقی را متوقف و بدین ترتیب راه را برای گره‌گشایی از وضعیت شرکت آلومینیوم ایران شامل برگزاری مجامع معوق و نیز اجرای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها (که پیشنهاد آن اولین‌بار توسط نماینده این شرکت در هیأت مدیره ایرالکو طرح و سپس به رغم عدم اولویت‌گذاری سایر سهامداران و نمایندگان ایشان در هیأت مدیره تا به ثمر رسیدن نهایی به جد پیگیری شد) باز شد.

شایان ذکر است این تصمیم با مجوز مجمع عمومی شرکت توسعه صنعتی و حمایت اکثریت مطلق اعضای هیأت مدیره شرکت توسعه صنعتی و در راستای تأمین منافع مستقیم سهامداران شرکت آلومینیوم ایران و توسعه صنعتی صورت پذیرفت چرا که در غیر این صورت، با ادامه فرآیند دعوای حقوقی، نه افزایش سرمایه جذاب شرکت آلومینیوم ایران از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها قابلیت تحقق داشت و نه پرداخت سود سهامداران خرد ایرالکو ناشی از مصوبات مجمع سال 94 میسر می‌شد و نه به تبع این موارد، امکان بازگشایی مجدد نماد معاملاتی "فایرا" در مرداد ماه امسال امکان پذیر بود.

سال 96 و وقتی که همه به ایرالکو امیدوار شدند...

در شفاف سازی «وتوصا» به تحولات با اهمیت شرکت ایرالکو در سال 96 اشاره شده است : از ابتدای سال96، با اتمام فرآیند دعوای حقوقی و به ثمر رسیدن افزایش سرمایه، مدیریت شرکت توسعه صنعتی و نماینده این شرکت در هیأت مدیره آلومینیوم، نهایت اهتمام خود را در جهت تنظیم و ارسال همه گزارشات مالی معوق شرکت آلومینیوم ایران و نیز تعامل با حسابرس و ارسال به موقع جوابیه‌ها و شفاف‌سازی‌های مفصل مورد درخواست سازمان بورس و نیز برگزاری مجمع سالیانه شرکت در موعد مقرر و تصویب کامل صورت های مالی با رأی اکثریت مطلق سهامداران عمده و نیز ثبت صورتجلسه مجمع مصروف داشت. همه این اقدامات البته با تلاش شبانه روزی تنها نماینده فعال این مجموعه در هیأت مدیره آلومینیوم و پیگیری مجدانه ایشان و همراهی سایر اعضای هیأت مدیره شرکت مزبور میسر شد. یکی از علل این پیگیری ها عبارت از بازگشایی هر چه سریع تر نماد و فراهم شدن امکان عرضه عمومی، قانونی، شفاف و عادلانه بلوک سهام مدیریتی غیرکنترلی آلومینیوم ایران متعلق به مجموعه توسعه صنعتی در جریان یک مزایده عمومی در تابلوی بورس اوراق بهادار بوده است که خوشبختانه این امکان در نهایت به ظاهر فراهم شد.

یک فروش سالم و شفاف

شفاف سازی سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران جریان برنامه فروش سهام ایرالکو را این طور توضیح داده که همزمان با تلاش‌های فنی و حقوقی جهت حل مشکلات شرکت آلومینیوم ایران، مدیریت شرکت توسعه صنعتی اقدامات گسترده‌ای جهت بازاریابی برای فروش بلوک سهام خود در یک سال اخیر را انجام داد و در اثر آن، ده‌ها ملاقات و جلسه حضوری با متقاضیان بالقوه خرید بلوک سهام شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری، افراد حقیقی، فعالان صنعت آلومینیوم و بانک‌ها برگزار نمود. علی‌رغم ابراز علاقه برخی از گروه‌های مزبور، به دلیل پیشنهاد متقاضیان مبنی بر خرید سهام با مکانیزم‌هایی نظیر خرید وکالتی و ...، علی رغم تشخیص قاطع مدیریت این شرکت مبنی برلزوم تحقق واگذاری سهام مزبور جهت تأمین منافع سهامداران توسعه صنعتی، این مذاکرات به دلیل در سرلوحه بودن اصل شفافیت برای مدیریت سرمایه گذاری توسعه صنعتی که تنها روش واگذاری سهام را مکانیزم شفاف و قانونی بورس اوراق بهادار می‌داند، متوقف شد.پیش از بازگشایی نماد معاملاتی "فایرا"، مدیریت شرکت توسعه صنعتی با استماع گزارشات نماینده خود در هیأت مدیره شرکت آلومینیوم ایران و نیز بررسی کامل گزارشات کارشناسی مستقل و همچنین گزارشات ارسال شده توسط مدیریت شرکت آلومینیوم ایران، اقدام به تعیین یک محدوده قیمتی برای عرضه بلوک سهام مزبور نمودند

این بازه قیمتی با در نظر گرفتن جمیع جهات و با استفاده از حداقل چهار روش ارزش‌گذاری و با احاطه کامل به وضعیت آتی مالی و سودآوری شرکت آلومینیوم ایران تعیین شد و هدف قیمت‌گذاری، آمادگی جهت تعیین قیمت پایه مزایده سهام پس از بازگشایی به نحوی بود که حداکثر مشارکت کنندگان بالقوه و بالفعل در جریان مزایده عمومی عرضه سهام مشارکت نمایند. علاوه بر این با مراجعه به بزرگترین شرکت دارای مجوز ارزش‌گذاری سهام از سازمان بورس اوراق بهادار یک گزارش مستقل در خصوص ارزش‌گذاری سهام ایرالکو دریافت و نتایج آن مبنای تصمیم‌گیری هیات مدیره و تعیین قیمت پایه مزایده قرار گرفت. ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که بلوک 15 درصدی سهام آلومینیوم ایران فاقد قدرت اثرگذاری تعیین کننده در روند تصمیمات مجمع یا هیأت مدیره شرکت آلومینیوم ایران می باشد و طبیعتاً جذابیت این بلوک برای خریداران عمده معدودی به صورت طبیعی وجود دارد؛ ضمن آن که تعیین ارزش این بلوک با توجه به متفاوت بودن طیف مخاطب بالقوه متقاضی، به هیچ‌وجه قابل مقایسه یا همانندسازی با قیمت تابلوی سهام که ذاتاً ماهیت پرنوسانی در بازه‌های زمانی کوتاه مدت دارد، نمی‌باشد.

چرا اینقدر نوسان...!؟

«وتوصا» در خصوص نوسان مثبت قیمت سهام خرد پس از ارسال دو نوبت آگهی عرضه عمده سهام آلومینیوم ایران در بورس توضیح داده که این نوسان قیمت هیچ ارتباطی با ارزش ذاتی و معامله عمده سهام بلوک نداشته و مطابق با اطلاعات رسمی سایت فناوری بورس، یک سهامدار حقیقی با خرید یکجای بیش از دو درصد سهام شرکت - که در روز بعد از بازگشایی در صف فروش قرار گرفته بود- منجر به بروز هیجان و نوسان کوتاه مدت سهام مزبور شده است که البته میزان نوسانات این سهام و نحوه خرید سهام در سقف نوسان منفی و مثبت روزانه توسط بازیگران معدود در یک روز می‌تواند موضوع بررسی شرکت بورس باشد که طبیعتاً در حیطه اظهارنظر این شرکت نیست. بدیهی است فعالیت‌های سفته بازانه و روزمره جاری در بازار سهام خرد این شرکت، نظیر ورود برخی سهامداران حقیقی و خریدهای جهت‌دار به‌منظور ایجاد اعوجاج در بازار بورس هیچگاه ملاک عمل این شرکت در تصمیم گیری‌های استراتژیک نظیر واگذاری بلوکی که طیف بسیار معدودی از متقاضیان خاص را آن‌هم با شرایط نقد به خود جذب می‌کند، نبوده و نخواهد بود. ضمن آن‌که نرخ‌های پایه مزایده ولو آنکه از نرخ تابلو کمتر باشند، در صورت کشش بازار و رقابت خریداران با فرض ارزندگی سهام نزد ایشان، امکان افزایش را داشته و قیمت قطعی معامله به تناسب افزایش می‌یابد.

بنابراین با عنایت به این توضیحات، آنچه از نظر منافع شرکت توسعه صنعتی و سهامداران آن حائز اهمیت تلقی می‌شود این است که عرضه عمومی سهام که طی دو نوبت در تاریخهای 12 شهریور و 12 مهر ماه سال جاری در نظر گرفته شده بود با طی فرآیند کارشناسی و در مکانیزم شفاف معاملات بورس و در راستای اجرای تکالیف مجامع شرکت توسعه صنعتی مبنی بر فروش سهام مزبور و نیز با رأی قاطع اکثریت "تام" هیأت مدیره صورت پذیرفت و تعیین قیمت پایه بلوک نیز، با لحاظ کردن همه جوانب و ملاحظه متقن منافع سهامداران عمده و خرد شرکت توسعه صنعتی و با هدف جذب حداکثر متقاضیان در فرآیند رقابت به صورت نقد (در نوبت اول) و نقد و اقساط (در نوبت دوم) صورت پذیرفت. اما متاسفانه با اخلال در روند قیمت سهام خرد و نیز فشار خارجی جهت ملغی کردن عرضه مزبور، علی رغم وجود متقاضیان متعدد، هیچ خریداری موفق به احراز صلاحیت نزد سازمان بورس برای شرکت در مزایده نشد. در همین راستا، قیمت سهام با رشد بیش از 100 درصدی صرفا با تحریک هدفدار از سوی یک گروه مشخص (که اسامی آنها از خلال اطلاعات سایت فناوری بورس قابل استخراج است) همزمان با ارائه آگهی عرضه عمومی سهام مواجه شد. این در حالی است که به لحاظ عملیاتی، شرکت آلومینیوم ایران با دارا بودن زیان انباشته بیش از 200 میلیارد تومانی و قرارداشتن در آستانه شمولیت مفاد ماده 141 قانون تجارت به‌هیچ عنوان واجد مزیت سرمایه‌گذاری به صورت عادی نیست و این مهم، خود انگیزه های دیگر پشت قیمت سازی سهام از سوی برخی گروه‌های مرتبط با عملیات شرکت با هدف اخلال در فرآیند عرضه عمومی سهام را نشان می دهد.

پس از 10 سال می خواستیم ایرالکو بفروشیم که این گونه شد...

اطلاعیه شفاف سازی توسعه صنعتی با بیان این که پس از ده سال عدم انتفاع سهامداران توسعه صنعتی از نگهداری بلوک سهام ایرالکو که بزرگترین بخش از سبد دارایی‌های این شرکت را برای مدت‌ها به خود اختصاص داده بود در چند ماه اخیر یک فرصت استثنایی جهت واگذاری سهام مزبور با شرایط نقد با قیمت بسیار مطلوب و بالاتر از همه نتایج مدل های کارشناسی فراهم شد ، به مزیت های انجام این معامله پرداخته است : این معامله در صورت انجام، علاوه بر شناسایی سود قابل توجه در صورتهای مالی توسعه صنعتی (معادل حداقل 700 میلیارد ریال در صورت واگذاری به قیمت پایه که با افزایش قیمت در رقابت احتمالی قابل ارتقا بود)، یکی از ریسک‌های عمده سبد سرمایه‌گذاری شرکت ناشی از اتکا بر یک شرکت پر ریسک و پرحاشیه و فاقد بازده را از میان بر می‌داشت و با تزریق منابع نقدینگی فوری در ابعاد قابل توجه، امکان انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید را برای شرکت توسعه صنعتی و انتفاع سهامداران خرد و عمده آن فراهم می آورد.اما متاسفانه به دلیل اختلال در انجام این مزایده عمومی، علاوه بر آنکه پیش بینی جریان نقدی شرکت جهت ایفای تعهدات (شامل اقساط خرید سهام مدیریتی دیگر و نیز پرداخت سود سهامداران) با مانع مواجه شده، با از بین بردن امکان فروش سهام و شناسایی سود واگذاری، مستقیماً باعث تضییع حقوق فرد فرد سهامداران این شرکت شده است.

این تلاش‌های گسترده در جهت توقف یا تعویق این عرضه مصداق دخالت در جهت بر هم خوردن شفافیت یک عرضه عمده قانونی و لطمه جدی به منافع پرسهامدارترین شرکت بورسی می‌باشد که هیأت مدیره و سایر مقامات مسئول در شرکت توسعه صنعتی از عهده پاسخگویی در زمینه دلایل آن در برابر خیل عظیم سهامداران شرکت برنخواهند آمد. به‌همین دلیل، در شرایط کنونی، پس از دو نوبت مسدود شدن فرآیند عرضه بلوکی سهام و عدم احراز صلاحیت خریداران، شرکت توسعه صنعتی ایران در جهت تامین منافع سهامداران خود واگذاری این دارایی کم بازده با قیمت کارشناسی را از طریق روش‌های قانونی و شفاف در مکانیزم بورس دنبال خواهد کرد و در صورت مواجهه با هرگونه مانع غیر عادی و غیر قانونی توسط هر شخص و نهاد، هیأت مدیره این شرکت در راستای استیفای حقوق سهامداران به ویژه صدها هزار سرمایه‌گذار خرد خود از هیچ‌گونه تلاش قانونی جهت پیگیری بعدی موضوع و برخورد حقوقی با عاملان احتمالی چنین اقدامی فروگذار نخواهد کرد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24