Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اول اینکه روسیه استانداردهای سیمان ایران را قبول ندارد. دوم اینکه قوانین و معیارهای گواهی GOST که مربوط به کشور روسیه است اخیرا سختگیرانه تر شده و با دو شرط مهم و اساسی در مورد سیمان وارداتی از ایران همراه است...

قطر نقش عراق را برای سیمان ایران ایفا می کند/ تلاش برای رفع موانع صادرات به روسیه

بورس24 : بر اساس گزارش های منتشر شده در سال 2015 ایران هفتمین کشور تولیدکننده سیمان در جهان شناخته شده و سالانه حدود 65 میلیون تن سیمان تولید می کند. با این وجود صنعت سیمان با مشکلات عدیده ای جهت فروش محصولات خود دست و پنجه نرم می کند.

چین بعنوان بزرگترین تولیدکننده سیمان در جهان است که حدود نیمی از تولید سیمان جهان را به خود اختصاص داده است. پس از چین کشورهای هند، امریکا، ترکیه، برزیل و روسیه و ایران قرار دارند.

تعرفه های عراق تغییری نکرده

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درخصوص تاثیر اختلافات موجود با کردستان عراق بر صادرات سیمان به این بازار هدف گفت: قطعا در بلند مدت این اختلاف ها بر صادرات سیمان کشور به کردستان عراق تاثیرگذار خواهد بود اما با توجه به اینکه فعلا زمان کوتاهی از این اختلافات گذشته هنوز تاثیرات آن بر میزان صادرات ملموس نیست.

وی افزود: مدیرعامل یکی از شرکتهای سیمانی خبر داده که همچنان به کردستان عراق سیمان صادر می کند و مشکلی در این خصوص وجود ندارد اما اطلاعات دقیقی از میزان و نسبت صادرات آن در قیاس با گذشته در دست نیست.

او در برابر این پرسش که آیا عراق تعرفه های واردات سیمان از ایران را افزایش داده یا خیر تصریح کرد: صادرات سیمان به عراق به دو بخش تقسیم بندی می شود؛ صادرات به دولت مرکزی عراق و صادرات به بخش کردستان عراق. دولت مرکزی عراق از گذشته تعرفه های ورود سیمان به کشور خود را افزایش داده تا واردات سیمان به این کشور را محدود ساخته و با خرید کلینکر واحدهای تولیدی این کشور را فعال تر کند. این سیاست حدود یک سال و نیم است که برقرار شده و پس از آن تغییر جدیدی در تعرفه ها از طریق دولت مرکزی عراق اعمال نشده است. در مورد کردستان عراق گفته شده بود که قصد افزایش تعرفه ها را دارد اما تا کنون این امر محقق نشده و هنوز تعرفه ها از سوی کردستان عراق نیز افزایش نیافته است.

شیخان در ادامه اذعان داشت: با توجه به اینکه اخیرا قیمت های فروش صادراتی سیمان به عراق به شدت کاهش یافته صنعت سیمان در تلاش است تا کلینکر برخی از تولیدکنندگان داخلی را به صورت کنسرسیوم به عراق بفروشد. تا کنون کلینکر حدود 3 تا 4 کارخانه به عراق فرستاده می شد اما تلاش می شود تا تعداد این شرکتها به 7 یا 8 افزایش یابد تا کلینکر آنها به صورت کنسرسیوم با نسبتی یکسان به عراق فروخته شود.

موانع صادرات سیمان به روسیه

وی درباره وضعیت صاردات سیمان به روسیه و موانع پیش روی این بازار هدف گفت: در حال حاضر صادرات مختصری به روسیه صورت می گیرد و چند کارخانه محصولات خود را به این کشور صادر می کنند. اما صادرات به روسیه دارای مشکلات زیادی است. اول اینکه روسیه استانداردهای سیمان ایران را قبول ندارد. دوم اینکه قوانین و معیارهای گواهی GOST که مربوط به کشور روسیه است اخیرا سختگیرانه تر شده و با دو شرط مهم و اساسی در مورد سیمان وارداتی از ایران همراه است. نخست اینکه خریدار سیمان ایران حتما باید دارای مجوز باشد و دوم اینکه سیمان ما 28 روز در این کشور نگهداری شده تا در آنجا تست های گیرش سیمان در خصوص آنها انجام شود. مجموعه این عوامل سبب شده تا ایران صادرات محدودی به کشور روسیه داشته باشد.

تلاش برای از میان برداشتن موانع صارداتی به روسیه

او افزود: طی هفته های آتی قرار است هیاتی از نمایندگان صنعت سیمان ایران به کشور روسیه سفر کنند و تلاش های لازم را برای بهبود روند صاردات به این کشور انجام دهند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان در خصوص وضعیت صادرات به قطر اظهار داشت: از سالهای گذشته صادرات محصولات سیمانی به کشور قطر انجام می شد اما میزان آن چندان قابل توجه نبود. اخیرا با توجه به اتفاقاتی که مابین قطر و عراق و عربستان رخ داده اقبال به سیمان ایران از سوی قطر افزایش پیدا کرده و آمارها از رشد نسبی صادرات به این کشور گواهی می دهد.

معاملات ریالی است، رشد قیمت ارز بی تاثیر است

در پایان از شیخان پرسیدیم که آیا رشد قیمت ارز می تواند کمکی به رشد قیمت فروش صارداتی سیمان کند. او تاکید کرد: به طور قطع رشد قیمت ارز موجب تقویت محصولات صادراتی خواهد شد اما با توجه به اینکه کشور ما همچنان با مشکلات بانکی و LC دست به گریبان است معاملات خود را به صورت نقدی انجام می دهد که بر اساس ریال محاسبه می شود. متاسفانه دلالان صنعت سیمان محصولات صادراتی کشور ما را به صورت ریالی خریداری می کنند و همین امر موجب شده که رشد قیمت ارز تاثیری بر ارزش فروش سیمان صادراتی نداشته باشد. البته این مساله در خصوص بسیاری از صنایع دیگر نیز وجود دارد و مختص صنعت سیمان نیست. به طوریکه تنها برخی از صنایع برای گرفتن LC با مشکل مواجه نیستند و فروش های صادراتی آنها بر اساس دلار محاسبه می شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24