Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

افزایش بیش از حد تعداد شعب بانکی تهدیدی است که برای اتخاذ تدابیر ویژه و کنترل آن‌ها اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

هر ١٠٠ شهروند؛ یک شعبه بانک!

به گزارش بورس24 ؛ بر اساس گزارش های موجود به ازای هر 100 شهروند ایرانی،یک شعبه بانکی در کشور فعالیت می کند.

اگرچه در این تکثر توزیع متوازن و عادلانه ای لحاظ نشده و با وجود تعدد بالای شعب بانکی که برخی آن را فراتر از سرانه موجود در کشورهای توسعه یافته عنوان می کنند،لذا کم نیستند محدوده ها و نقاطی که با کمبود شعب بانکی مواجه هستند.

به دلیل همین محدودیت ها و کاستی ها،انبوهی از مردم در شعب حضور پیدا می کنند که به واقع این مساله از نارسایی محسوب می شود که در مجالی دیگر به آن پرداخته خواهد شد.

در ذیل این گزارش تلاش می شود آسیب ها،مخاطرات این تکثر و گستردگی و افزایش فراتر از معمول شعب بانکی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

محمد صادقی،کارشناس حوزه اقتصادی،در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه ،با اشاره به ضرورت تعریف و طراحی دستورکارهای لازم برای تعدیل تعداد شعب بانکی و جلوگیری از تمرکز فراتر از معمول آن،اظهار کرد:نکته حائز اهمیت در این خصوص به این امر باز می گردد که تکثر وگستردگی شعب بانکی در شرایطی ظهور پیدا کرده که اقتصاد کشور درگیر رکود می باشد و در این شرایط ،گردش مالی با افت قابل توجهی همراه می شود و متعاقبا،میزان مراجعات مردم به بانک ها(حداقل در مقایسه با شرایطی که رونق در اقتصاد کشور جاری و ساری است)کاهش می یابد.

وی افزود:در نگاه اول، تعدد بانک ها،مطلوب به نظر می رسد و برخی اینچنین تحلیل می کنند که با افزایش تعداد شعب بانکی،رسیدگی به امور مراجعه کنندگان و ارائه خدمات به مشتریان تسهیل و تسریع می شود.

صادقی گفت:اگرچه این نظر چندان بیراه به نظر نمی رسد،اما نباید مخاطرات رشد بانک ها از حیث کمی نیز نادیده گرفته شود.

کارشناس اقتصادی در تشریح مخاطرات تعدد بانک ها عنوان کرد:یکی از آسیب های این پدیده به کاهش ضریب نظارت ها معطوف می شود و در هر حوزه ای با افزایش کمی مجموعه ها و مراکزی که نیازمند نظارت می باشند،این الزام با اُفت و کاهش مواجه خواهد شد.

وی افزود:یکی دیگر از مخاطرات تعدد شعب بانکی را می توان در افزایش هزینه های متعاقب آن جستجو کرد که برای تامین آن،بانک ها ناچار می شوند به برخی از فعالیت ها همچون سفته بازی،فروش ارز،سکه و... گرایش پیدا کنند.

صادقی دیگر آسیب تکثر و تعدد فراتر از معمول بانک ها را متوجه بخش تولید کشور می داند.

وی در این خصوص می افزاید:به کرات در گزارش های رسانه ها به این موضوع تاکید می شود که متاسفانه برخی بانک ها به بنگاهداری روی آورده اند که این فعالیت ها بدون هزینه نخواهد بود.

صادقی گفت:تمرکز و یا مصروف شدن بخشی از انرژی بانک ها در این عرصه،نتیجه ای جز بازماندن از اهداف و دستورکارهای مهمی همچون سرمایه گذاری و ارائه تسهیلات به بخش تولید،صنعت و... در پی نخواهد داشت و این برای اقتصاد کشور ما که تولید و توسعه آن در صدر اولویت ها و دستورکارها قرار دارد،مطلوب به نظر نمی رسد.

فساد بانکی،تعامل بانک های اروپایی با ایران را تحت الشعاع قرار می دهد

چندی پیش مهدی پازوکی،کارشناس اقتصادی در ارتباط با تهدیدات افزایش و تکثر شعب بانکی در ایران، در گفت و گویی با رسانه ها عدم وجود انضباط مالی را از عوامل اصلی این ازدیاد بر شمرد.

وی می گوید:پولشویی و تحت تاثیر قرار گرفتن تعاملات بانک های اروپایی با بانک های ایرانی و کاهش آن، از نتایج و پیامدهای افزایش ، تکثر و تعدد شعب بانکی به شمار می رود.

پازوکی با اشاره به کشور ژاپن عنوان می کند:تعداد شعب بانکی در کشور مذکور،با وجود تولید ناخالص داخلی بالایی که در این کشور شاهد هستیم،قابل مقایسه با تعدد شعب بانکی در ایران نمی باشد.

نیم نگاهی به تعداد شعب بانکی در قاره اروپا

بطور میانگین در ازای یک میلیون دلار وجه نقد،حدود سه شعب بانکی نیاز سنجی می شود،اما در ایران این میزان حدود 67 شعبه بانکی برآوُرد شده است.

این آمار خیره کننده و تامل برانگیز موید عمق تفاوت و فاصله موجود میان تعداد شعب بانکی در ایران و کشورهای اروپایی می باشد.

برخی کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی معتقدند،اساسا یکی از مصادیق کم توجهی به تولید را می توان در تعدد شعب بانکی در کشور مشاهده نمود.

به واقع در صورت توسعه تولید،عمده سرمایه گذاری ها به این حوزه سوق پیدا می کند و دیگر شاهد انباشت پول و تمایل به سپرده گذاری در بانک ها نخواهیم بود.

توسعه بانکداری الکترونیک و رتبه بندی بانک ها از نمونه راهکارهایی به شمار می رود که به اعتقاد صاحب نظران این عرصه،با پیاده سازی و اجرایی ساختن آن،شاهد تعدیل و کاهش منطقی و معقولانه شعب بانکی در کشور خواهیم بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24