Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت خانه های کلنگی لوکس در تهران نصف شد! دکتر ادیب اقتصاددان در سخنانی گفت: ۸۰ درصد وام های صنعتی و تسهیلاتی که به نام صنعت گرفته شده در مسکن خرج شده است و قیمت خانه های کلنگی لوکس در تهران نصف شده است. این واکنش طبیعی به دوره رکود است...

یک اقتصاددان: ۸۰ درصد وام های صنعتی و تسهیلاتی که به نام صنعت گرفته شده در بخش مسکن خرج شد، اما...

بورس24 : بیستمین نشست پیشکسوتان بازار سرمایه، با سخنرانی محمد حسین ادیب برگزار شد تا در خصوص موضوع شرکت داری در زمان رکود و رونق بحث و گفت و گو شود و  پیش بینی های مهم ادیب در خصوص بهترین سرمایه گذاری تا سال آتی مطرح گردد. 

دکتر ادیب اقتصاددان در نشست پیشکسوتان بازار سهام در سخنانی گفت: رونق، محصول پول کم بهره است و من از این دریچه اقتصاد را پیش بینی می کنم. وقتی اقتصاد حبابی می شود، من به مکانیزم نرخ بهره اهمیت می دهم.

کاهش نرخ خانه های کلنگی لوکس 

به گزارش خبرنگار بورس24 ، وی در ادامه سخنان خود افزود ۸۰ درصد وام های صنعتی و تسهیلاتی که به نام صنعت گرفته شده در مسکن خرج شده است و قیمت خانه های کلنگی لوکس در تهران نصف شده است. این واکنش طبیعی به دوره رکود است. 

این اقتصاد دان گفت: کسانی که وام ها ی خود را در بخش های مسکن و بازارهای دارای حباب برده اند، نمی توانند وام ها را پس بدهند. در نتیجه ۳۰ درصد وام ها وصول می شود و۷۰ درصد وصول نمی گردد، درنتیجه بهره بانکی افزایش می یابد. 

وام هایی که به بخش مسکن رفت، بر نمی گردد! 

وی ادامه داد: کسانی که وام ها ی خود را در بخش های مسکن و بازارهای دارای حباب برده اند، نمی توانند وام ها را پس بدهند! به گفته او در نتیجه ۳۰ درصد وام ها وصول می شود و 70 درصد وصول نمی گردد و درنتیجه بهره بانکی نیز افزایش می یابد.  

نرخ مسکن آن قدر پایین می آید که...

او ادامه داد: قیمت مسکن آن قدر پایین می آید که با قدرت خرید قشر فقیر منطبق می شود. سفته بازی در کشور به پایان رسیده است.  وی افزود: سفته بازی در ارز و مسکن نیست. به زودی در ماه های آینده سفته بازی از محل سود بانک ها نیز به پایان نزدیک می شود. 

وی افزود: اشخاص موفق اشخاصی هستند که ریسک را پخش نمایند ولی دولت ایران ریسک را در بانک ها متمرکز نموده اند. او ادامه داد: تمرکز در هیچ حوزه ای  به صلاح کشور نیست. 

تکمیلی:   

سود برای کسانی است، که خدمات را در زنجیره خود با 10 درصد کمتر ارایه بدهند

محمد حسین ادیب، اقتصاددان کشورمان در این نشست گفت: کسانی که خدمات را در زنجیره خود با 10 درصد کمتر ارایه بدهند سود خواهند برد. از این مرحله به بعد سود در سفته بازی نخواهد بود و سود در ارایه خدمات و در بازرگانی است.

وی ادامه داد: سود سپرده هایی که توسط بانک ها پرداخت می شود از محل زیان وام گیرنده و زیان بانک ها تامین می شود و بانک ها دیگر تحمل چنین زیانی را ندارند. نرخ بهره است که آینده را پیش بینی می کند و در تمام دنیا نرخ بهره است که داروی شفابخش اقتصاد بوده است. زیرا حباب ها و چسبندگی ها را از بین می برد . همچنین نرخ بهره هیچ اشتباهی را نمی بخشد .

ادیب در خصوص زیرش برخی از سهام بورسی هم گفت: ارزش سهام در شرکت هایی که سهام شناور کمتر از 5 درصد دارند و تعدادشان در سالهای اخیر کم نبوده، خواهد ریخت.

سود سپرده در حال افت... 

ادیب گفت: در حال حاضر هشتاد درصد از سپرده های بانکی متعلق به  2 درصد از مردم است و تجمع ثروت نامناسبی داریم. آخر سال آینده سال پایان سود سپرده است و  می توان گفت از مشروطه تا الان زیان بار ترین سرمایه گذاری سپرده گذاری در بانک ها بوده است. 

به گفته وی، انتظار می رود تا یک سال دیگر بهره حرکت شفابخش خود را خواهد کرد و بعد از یک دوره کما دوساله خواهیم داشت ( انتقال ریسک از بانک ها به سپرده گذاران ) و سپس  یک دوره ی رونق 10ساله را انتظار داریم که بین عایدی و قیمت ها سازگاری ایجاد خواهد شد.

زین پس سود در بخش خدمات است 

وی افزود: سود در بخش خدمات خواهد بود و دیگر در سفته بازی نخواهد بود کسی که در سطح خرده فروشی قیمت مناسب تری را ارائه دهد - گران نباشد - موفق خواهد بود.

عمر سفته بازی به پایان رسید 

وی ادامه داد: اقتصاد ما به سمت جدیدی می رود  و سفته بازی پایان می پذیرد ( احتمالا تا سال دیگر در این زمان) سودی که بانکها به سپرده ها می دهند سفته بازی است و از محل زیان وام گیرنده و خود بانک هاست بنابراین  این بازی سود سپرده رو به پایان خواهد رفت.

وی گفت: بنابراین طولانی کردن دوره ی شکستن حباب ها به صلاح نیست. پول پر بهره به شکسته شدن حباب ها می انجامد.  در ایران  در چند حوزه حباب داریم . ما باید غرق در آگاهی آینده شویم و  نباید غرق در گذشته شویم « تکنیکالیستی صرف بودن » در حال حاضر نرخ بهره حداکثر است.  

نابودی حباب مسکن 

وی تصریح کرد: در حال حاضر در کشور ما در سال سوم هستیم که نرخ بهره بیش از نرخ تورم است و برا ساس تجربه حباب در مسکن از بین خواهد رفت، زیرا قیمت ها بالاست.

این اقتصاد دان افزود: تغییر نرخ بهره اگر ادامه پیدا کند، بین قیمت و عایدی تعادل ایجاد خواهد شد. این تغییر نرخ بهره به شکستن چسبندگی ها در ایران می انجامد، قیمت ها می ریزد و بعد رونق در ایران اتفاق می افتد، به این معنی که قیمت مسکن انقدر پایین می آید که قشر متوسط و ضعیف توانایی خرید می یابند نه اینکه  قیمت مسکن به قیمت های سال 90 یا 91 برسد.

این اقتصاددان گفت: وقتی می گوییم در دوره ی رونق بیایید شرکت را به مجمعه ای از قراردادها تبدیل کنید، مخالفت می شود. زیرا تفکر سیکل ادواری را در نظر نمی گیرند و تمام مراحل کار را خودشان به عهده می گیرند.

اهمیت توزیع ریسک ها 

او گفت: در نتیجه در دوره ی رکود نابود می شوند. زیرا  توانایی توزیع ریسک را ندارند. اشخاص موفق باید ریسک ها را توزیع کنند، در کشور ما تمرکز ریسک در بانک ها انجام گرفته و اصلا به صلاح نیست

وی در خصوص نقش بانک مرکزی در ثابت قیمت نفت گفت: در زمان گرانی نفت  بانک مرکزی  باید سیاست انقباضی در پیش بگیرد. با در نظر گرفتن اینکه قدرت خرید مردم بالا می رود، بانک مرکزی خلاف این عمل کرد!

رونق محصول پول کم بهره است! 

او گفت: بنابر این مردم با دریافت وام  وارد بخش مسکن می شدند تا سود بیشتری کنند با ادامه ی این روند قیمت مسکن بیش از قدرت خرید مردم رشد کرد و دچار حباب شد، بنابراین بانک ها و موسسات که وام داده بودند با عدم توانایی مردم در باز پرداخت وام رو به رو شدند و به این ترتیب خود به خود رونق از بین رفت (معاملات در بخش مسکن کم شد و بعد قیمت کم شد ) شرط ورود به فعالیت های اقتصادی پذیرش سیکل ادواری تجاری است، رونق محصول پول کم بهره است.

وی افزود: در دهه ی 80 نرخ تورم بیشتر از نرخ بهره بود و اقتصاد با پول کم بهره مواجه شد ( اگر نرخ تورم بیش از سه سال و بیش از 10 درصد از نرخ بهره بیشتر باشد اقتصاد حبابی خواهد شد )  در این دوره افراد در تجارت خود بیش از انتظار خود به سود رسیدند و در ادامه  به دریافت وام بیشتر گرایش یافتند تا سود بیشتری بتوانند کسب کنند.   

مسابقه وام بیشتر سود بیشتر! 

وی ادامه داد: به این ترتیب مسابقه ی وام بیشتر و سود بیشتر رخ داد   و در نتیجه پدیده ی رشد بانک ها هم  اتفاق افتاد.

ادیب گفت: قیمت خانه های کلنگی در تهران در حال حاضر به نصف رسیده و این واکنش طبیعی به دوره ی رکود است. رکود را کسی طراحی نمی کند اما دوره ی رونق همیشه طراحی می شود.

چرایی تمایل ورود به بخش مسکن 

ادیب گفت: اگر اقتصاد با پول کم بهره مواجه بشود و  ارزش پول ملی هم تقویت شود موجب حباب ارزش دارایی می شود. او گفت: حباب یعنی قیمت کالایی بیش از ارزش واقعی اش شود یا به عبارتی قیمت یک کالا بیش از  ارزش قدرت خرید مردم  شود.

وی تاکید کرد: وقتی در دهه ی 80 پول ملی تقویت شد و پول کم بهره داشتیم، موجب افزایش تمایل به بخش خدمات و مسکن شد. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • علیرضا باغانی (مدیر بورس 24)
    علیرضا باغانی (مدیر بورس 24)

    سلام
    متاسفانه دكتر اديب دچار اشتباه محاسباتي در ملك شده ، فاكتورهاى مهم رو در نظر نگرفتند
    در همين مدت قيمت آپارتمان در تهران و زمين در شمال افزايش پيدا كرده!!!
    تا قدرت خريد قشر ضعيف پايين مياد در حد لطيفه هست
    واژه خانه هاى كلنگي لوكس براي اولين بار هست كه ميشنوم و نيم بهاء شدنش هم در تصورات ايشان هست
    چه اصراري به پيش بيني و كلي گويي بدون در نظر گرفتن جزئيات از جانب اين شخص هست
    قبلا بيشتر تحليل هاى اين شخص با خطا روبرو شده
    كمى تامل بد نيست
    ممنون از زحمات شما

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24