Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تحولات سیاسی ناشی از پرونده هسته ای ایران در هفته های اخیر دوباره برای فعالان بازار سرمایه با اهمیت شده است ، تا جایی که از یک هفته گذشته احتیاط در بین معامله گران بازار سهام افزایش یافته است، حال آن که روز گذشته بازار سهام با بی اعتنایی به اظهارات تند ترامپ روند صعودی در پیش گرفت...

دلیل بی اعتنایی بورس به اظهارات ترامپ...؟؟

بورس24 : توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین با عنوان شناخته شده و رسمی« برنامه جامع اقدام مشترک »یا «برجام » در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در سه‌شنبه ۲۳ تیر ۹۴ در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (شامل چین، فرانسه، روسیه، پادشاهی متحد بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و آلمان) امضا شد.

هر چند این توافق نامه در طی 14 سال اخیر مهم‌ترین رخداد سیاسی ایران بود اما پس از روی کار آمدن دولت تندروی دونالد ترامپ با مشکلاتی مواجه شد تا جایی که چندی پیش او صحبت از خروج آمریکا از این معاهده بین المللی را به بهانه های واهی به میان آورد و جمعه شب هم در اظهاراتی تند ماهیت کلی این توافق را زیرسوال برد لکن نتوانست به رغم تمام ادعاها بروی روی دکمه خروج آمریکا از برجام کلیک کند!

تحولات سیاسی ناشی از پرونده هسته ای ایران در هفته های اخیر دوباره برای فعالان بازار سرمایه با اهمیت شده است ، تا جایی که از یک هفته گذشته احتیاط در بین معامله گران بازار سهام افزایش یافته است، حال آن که روز گذشته بازار سهام با بی اعتنایی به اظهارات تند ترامپ روند صعودی در پیش گرفت.

اینک چند خبره بازار سرمایه آخرین تحولات برجام و تاثیرگذاری این رخدادها بر روی بورس را تحلیل و ارزیابی کرده اند.

1

ولی نادی قمی

مدیر عامل شرکت تامین سرمایه نوین

برجام یک معاهده بین المللی است که یکی از مهمترین محرک های مثبت بازار سهام طی سال های اخیر بوده است. خروج آمریکا از این معاهده با فرض متعهدبودن سایر کشورها و ارکان جامعه بین الملل به آن ، تاثیر قابل ملاحظه ای بر بازار سهام کشور نخواهد داشت. اگرچه شاید شوک مقطعی به بازار سهام وارد شود و برخی از صنایع نظیر خودرویی ها و دارویی ها اثرات منفی بیشتری بپذیرند اما بازار سریعا اصلاح خواهد شد. البته افزایش ریسک سیاسی ، ریسک نرخ بازده مورد انتظار شرکای بین المللی و سرمایه گذاران داخلی را افزایش می دهد ( به زبان ساده قیمت تکنولوژی و سرمایه گران تر می شود) اما با توجه به متکثر بودن منابع ثروت و تکنولوژی در جهان امروز، مانع جدی برای پیشرفت اقتصاد و جذب منابع به وجود نمی آورد. شاید در برخی از صنایع از سرمایه و تکنولوژی شرکت های تراز اول غربی برخوردار نگردیم اما همچنان ثبات و امنیت کشور و منابع عظیم نفت و گاز در کنار بازار مصرف مطلوب، شرکت های بزرگ دنیا را ترغیب به مشارکت در پروژه های ملی کند.

2

علی رحمانی

مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری نیکی گستر

آمریکا یکی از اعضای تصمیم گیرنده است و سایر کشورها نیز باید در این خصوص تصمیم گیری نمایند و بعید است که اتحادیه اروپا از برجام خارج شود البته این نکته را نیز باید توجه کرد که بازار نسبت به مردم واکنش نشان داده است و به هر حال در صورت عدم موافقت کنگره ممکن است روی برخی از شرکت‌ها از جمله پتروشیمی ها و خودرویی ها تاثیر گذار باشد ولی در کل بعید است که کنگره مخالفت کلی خود را با برجام اعلام نماید.

3

فرهاد حنیفی

عضو هیات مدیره شرکت تامین سرمایه نوین

ترامپ با توجه به این که به طور کلی برنامه مخالفت با برجام را داشته نظرات مخالف خود را اعلام کرده است؛ در نهایت همه چیز به کنگره مربوط می‌شود و به هرحال کنگره در این خصوص تصمیم گیری می نماید و بعید است که کنگره نظر مخالف با برجام داشته باشد. به هر حال دور از ذهن است که برجام لغو گردد؛ به همین دلیل تاثیر با اهمیتی در بازار سرمایه نخواهد داشت.به همین دلیل بازار سهام زیاد صحبت های رئیس جمهور آمریکا را جدی نگرفت و از آن عبور کرد.در واقع در بازار سرمایه این تحلیل وجود دارد که برجام می تواند ادامه پیدا کند البته با مشکلات و اختلالاتی که آمریکا در این بین ایجاد خواهد کرد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24