Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برخی رسانه ها گزارش دادند در مدل مورد نظر بانک‌مرکزی تغییراتی در دو محور دنبال می‌شود؛ اصلاح مسیر دریافت کارمزد و تغییر سقف پرداختی. ظاهرا در مدل جدید قرار است کارمزد برخی تراکنش‌های خرید مانند خرید شارژ به طور کامل از دارنده کارت دریافت شود و در مورد دیگر تراکنش‌های خرید هم تا سقف مشخصی از مبلغ، کارمزد توسط دارنده کارت و از مبلغی به بالا توسط پذیرنده پرداخت شود.به نظرمی‌رسد این سقف بین ٢٠ تا ۵٠ هزار تومان خواهد بود یعنی کارمزد خرید تا این سقف به طور کامل از سوی خریدار پرداخت می‌شود و از آن به بالا توسط پذیرنده...

بازی کارمزد تراکنش ها به نفع چه کسانی در حال انجام است؟ / متوسط درآمد شرکت های پرداخت از هر تراکنش چقدر است؟

بورس24 : روز دوشنبه انتشار نامه ای از مدیرعامل شاپرک به شرکت ها پرداخت بهانه ای شد برای منفی شدن و صف فروش تراکنشی ها در بازار سهام.

این نامه از برنامه تعدیل کارمزد شرکت های پرداخت از انواع تکرانش ها خبر می داد اما میزان این کاهش ها مشخص نبود.

برخی رسانه ها گزارش دادند در مدل مورد نظر بانک‌مرکزی تغییراتی در دو محور دنبال می‌شود؛ اصلاح مسیر دریافت کارمزد و تغییر سقف پرداختی. ظاهرا در مدل جدید قرار است کارمزد برخی تراکنش‌های خرید مانند خرید شارژ به طور کامل از دارنده کارت دریافت شود و در مورد دیگر تراکنش‌های خرید هم تا سقف مشخصی از مبلغ، کارمزد توسط دارنده کارت و از مبلغی به بالا توسط پذیرنده پرداخت شود.به نظرمی‌رسد این سقف بین 20 تا 50 هزار تومان خواهد بود یعنی کارمزد خرید تا این سقف به طور کامل از سوی خریدار پرداخت می‌شود و از آن به بالا توسط پذیرنده.

از سوی دیگر سقف کارمزد پرداختی به شرکت‌های پی‌اس‌پی که تا کنون یک درصد تا سقف 200 تومان بوده به رقم ثابت 150 تومان کاهش پیدا می‌کند و دیگر درصدی از مبلغ تراکنش نخواهدبود. از آنجایی که متوسط کارمزد دریافتی شرکت‌های پی‌اس‌پی اکنون حدود 175 تومان در ازای هر تراکنش خرید است، تعیین رقم ثابت 150 تومان کارمزد به معنای کاهش درامد این شرکت‌ها از محل کارمزدها خواهدبود و این همان تعدیلی است که معاون فناوری بانک مرکزی به آن اشاره کرده‌ است.

اگرچه درآمد شرکت‌های پرداختی به کارمزد منحصر نمی‌شود و از محل اجاره دستگاه‌های کارتخوان هم درآمد معناداری دارند بنابراین ناظران معتقدند حتی در صورت اعمال تغییرات در نظام کارمزدی، درآمد شرکت‌های پرداختی تغییراتی بیش از دو تا سه درصد نداشته‌ باشد.

اما از زمان افشای نامه «محرمانه » شرکت شاپرک به شرکت های psp تلاطمی در بازار سرمایه به پاشد که بسیاری از این شرکت ها مجبور به شفاف سازی ، در خصوص تاثیرات کاهش کارمزد تراکنش های خود شدند.

ناصر حکیمی معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در خصوص جزئیات فرمول کارمزد های تراکنش به خبرنگار بورس24 گفت: اتفاقات روز های گذشته در بازار، به دلیل اطلاع رسانی نامناسب بوده است و موجب شده بازار دچار هیجان شود.این احتمال می رفت که قیمت ها براساس تعدیلات سنواتی شرکت ها رشد نمایند و به همین دلیل طی نامه ای از شرکت ها درخواست شد تا محتاطانه تر گزارشات خود را اعلام نمایند. به هر حال قرار نیست ساختار موجود به صورت شوک تغییر نماید.

حکیمی در خصوص تغییرات فرمول کارمزدها و میزان سقف و کف آن ، گفت: میزان سقف و کف کارمزد های تراکنش 0تا 200تومان است که به میزان 50تومان هم از سیستم های بانکی دریافت می شود که این عددها کاملا متغیر است و بر اساس شرکت های مختلف تغییر می کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص تغییرات این کارمزد ها تصمیم گرفته شده است؟ گفت: هنوز هیچ فرمول قطعی وجود ندارد.در این مورد تصمیماتی گرفته نشده است و فقط همه کارشناسان نظرات خود را مطرح می کنند.

گمانه زنی های، تایید نشده...

از این مقام مسئول در بانک مرکزی پرسیدیم که آیا متوسط کارمزد تراکنش ها 175تومان بوده و قرار است به 150تومان کاهش یابد؟ که گفت: این اعداد در جلسات کارشناسی مطرح می شود همه این موارد در حد گمانه زنی است. اگر بخواهم به عنوان یک مسئول صحبت کنم، باید بگویم که هنوز هیچ تصمیم قطعی گرفته نشده است. عدد 175تومان برای متوسط کارمزد عدد بالایی است و متوسط کارمزد کمتر از این اعداد است.

به گفته وی ، با همه این توضیحات ، اما سیاست کلی این است نهایتا کارمزدها از ذینفعان دریافت شود.ثابت بودن کارمزد یکی از گزینه‌های پیشنهادی توسط کارشناسان است، اما هنوز قطعی نیست. به طور کلی سناریوهای مختلفی روی میز است و در مورد همه این ها باید بررسی‌های لازم انجام شود

حکیمی گفت: برای فرمول کارمزد پیشنهادات متنوعی شده است . متغیر بودن یا ثابت بودن کارمزدها و یا شناور شدن آن ها همه در دست بررسی است. ممکن است فرمول ها به صورت متغیر، یا متغیر به اضافه عدد ثابت باشد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24