Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

اگر «سنا» هم برای خروج از برجام تأییدیه بدهد، آن گاه نوبت اروپاست که در خصوص برجام تصمیم بگیرد که می‌خواهد با آمریکا همراهی کند یا نه. اروپا مدت‌هاست می‌گوید برجام را محترم شمرده و به آن پایبند است. بنابراین، احتمال این‌که رئیس‌جمهور آمریکا تأییدیه به کنگره ندهد، کنگره هم برای خروج از برجام به اکثریت آرا برسد، و بعد اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی هم با این تصمیم همراهی کنند، بسیار کم است...

شاید ها و بایدهای برجام / عبده تبریزی : فکر نمی کنم برجام لغو شود ، بازار سهام از این محل ریسک جدی ندارد...

بورس24 : دغدغه هایی درخصوص نحوه واکنش رئیس‌جمهوری آمریکا به موضوع تایید پایبندی ایران به برجام در روز‌های اخیر موجب شده تا فضای احتیاط بر بورس تهران سایه افکند. این عدم‌ اطمینان موجب شده بازار با روند «کجدار و مریز» گام برداشته و نوسانات اندکی نیز با خود یدک بکشد.

این درحالی است که طی ماه‌های گذشته بازار با اقبال سرمایه‌گذاران خارجی و رشد سرمایه‌گذاری همراه بوده است. آیا با توجه به این که برجام یک عهدنامه چند جانبه به شمار می‌آید، خروج از آن توسط همه اعضای آن به صورت یکجا امکان‌پذیر است؟ به نوعی می‌توان پیش‌بینی کرد که حتی اگر آمریکا از این توافق بین المللی خارج شود، با توجه به تعهدات مالی که اروپا با ایران برقرار نموده، انتظار خروج از برجام توسط اروپا دور از ذهن است.

با حسین عبده تبریزی، دبیرکل پیشین بورس اوراق بهادار تهران و عضو شورای عالی بورس در خصوص موضوع برجام و احتمال خروج آمریکا از این  توافق بین المللی و تاثیرات آن در بازار سرمایه ایران صحبت کردیم.

حسین عبده تبریزی به خبرنگار بورس24 گفت: مدت‌هاست که بازار سرمایه ریسک سیاسی «برجام »را در قیمت‌های خود لحاظ کرده است.

وی ادامه داد: بی‌شک «برجام» از زمان اجرا تاکنون، آثار مثبت فراوانی برای اقتصاد ایران داشته که مهم‌ترین آن‌ها کسب درآمد‌های نفتی و دستیابی به اعتبارات خارجی بوده است.

عبده تبریزی اضافه کرد: من فردی با دانش سیاسی نیستم که تحلیل سیاسی داشته باشم، اما به نظرم می‌رسد اگر رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم به خروج از برجام را به صورت رسمی تا پنجشنبه آینده اعلام نماید، آن زمان تصمیم به کنگره آمریکا واگذار می‌شود که باید در خصوص خروج و یا ماندن در برجام تصمیم نهایی را اعلام نماید. به نظر می‌رسد که در شرایط جاری در مجلس سنا چندان آسان نمی‌توان این تصمیم را اتخاذ کرد.

«برجام» در دستان جهان چند بعدی ...

به گفته وی، حال اگر «سنا» هم برای خروج از برجام تأییدیه بدهد، آن گاه نوبت اروپاست که در خصوص برجام تصمیم بگیرد که می‌خواهد با آمریکا همراهی کند یا نه. اروپا مدت‌هاست می‌گوید برجام را محترم شمرده و به آن پایبند است. بنابراین، احتمال این‌که رئیس‌جمهور آمریکا تأییدیه به کنگره ندهد، کنگره هم برای خروج از برجام به اکثریت آرا برسد، و بعد  اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی هم با این تصمیم همراهی کنند، بسیار کم است.

عبده تبریزی گفت: اگر قرارداد «برجام» را توافق چندجانبه در نظر بگیریم، آمریکا صرفاً یک طرف قرارداد است؛ حداکثر می‌تواند تحریم‌های خود را ادامه دهد. در حال حاضر هم که تحریم‌های آمریکا از بین نرفته و بیشتر گشایش‌ها مربوط به اروپا است. پس بعید است با توجه به آغاز مراودات اروپا با ایران و تعهداتی که طی این مدت ایجاد شده، اروپا از برجام خارج شود.

وی تصریح کرد: بر همین اساس می‌توان گفت بازار سرمایه درصدی از ریسک حاصل از لغو «برجام» را در حال حاضر لحاظ کرده است و فکر نمی‌کنم طی ماه‌های آینده از این حوزه به بازار صدمه‌ی بزرگی وارد شود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24