Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیران شرکت داده گستر نوین موسوم به «های وب» امشب در هتل اسپیناس سعادت آباد با سهامداران ٨٠٠ هزار سهمی خود نشستی برگزار کردند تا پس از رشد ۶٠ درصدی قیمت سهم پس از عرضه اولیه و البته متعادل شدن آن ذی نفعان جدید را در جریان آخرین تحولات شرکت بگذارند...

چند سطری درباره جلسه شبانه «های وبی» ها با شرکای جدید

بورس24 :مدیران شرکت داده گستر نوین موسوم به «های وب» امشب در هتل اسپیناس سعادت آباد تهران با سهامداران 800 هزار سهمی خود نشستی برگزار کردند تا پس از رشد 60 درصدی قیمت سهم پس از عرضه اولیه و البته متعادل شدن آن ذی نفعان جدید را در جریان آخرین تحولات شرکت بگذارند.

گزارش خبرنگار بورس24 از این جلسه حاکی از آن است : ایمان میری مدیرعامل شرکت "های وب" در جلسه امشب با حضور سهامداران بالای 800هزار سهم در خصوص قرارداد خدمات روستایی گفت: این قرارداد شامل دو بخش است. یکی اجرا در سال 94 و 95 و یکی هم بخش فروش خدمات، به طور کلی این قرارداد برای اولین بار نیست که در کشور بسته شده است.

وی ادامه داد: در سال 90 قراردادی با مبلغ 50 میلیارد تومان برای 1000 روستا بسته شده است که 75درصد آن نقداً پرداخت شده بود. قرارداد "های وب" 60 به 40 است. 60درصد برای اجرا و 40درصد برای نگهداری که در طول 10 سال 4درصد پرداخت می شود.

به گفته وی ، مناقصه ها نیز شفاف است و به صورت دو مرحله ای برگزار می شود. مناقصه های ما هم به همین ترتیب بوده و ترک تشریفات نبوده است. ما و مخابرات ایران (5000 میلیارد تومان) رقابت کردیم که ما براساس شبکه 4G و مخابرات بر اساس شبکه سیم مسی قیمت داده بود.

میری در مورد بخشی از درآمد های "های وب " گفت: 10 میلیارد تومان از درآمد ناشی از فروش سرویس به مشترکین است. طبق پروانه، حوزه uso از حق السهم معاف است ولی باید به صورت جداگانه آورده شود. ما 10 میلیارد تومان از مردم می گیریم و 100 میلیارد از دولت دریافت می کنیم. امسال بیشتر از این 100 میلیارد محقق می شود. در 6 ماه ابتدایی 46درصد از این مبلغ محقق شده و در باقیمانده سال هم بیشتر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که، پیش بینی درآمد با توجه به جمعیت روستاها چگونه است ؟ گفت: متوسط خانوار در روستاها حدود 4.6 نفر است و در حدود 3.5 تا 4 میلیون خانوار وجود دارد. ضریب نفوذ در شهرها بین 30 تا 50درصد ذکر می شود. ما ضریب نفوذ را بسیار محتاطانه دیده ایم زیرا نمی خواستیم ریسک کنیم و در سال اول ورود به بورس، پیش بینی درستی ارایه نکرده باشیم. در ادامه سال جاری خواهیم دید که رشد تعداد مشترکین به چه صورت خواهد بود و پیش بینی درآمد را اصلاح خواهیم نمود.

میری در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر این که بخش زیادی از درآمدهای قرارداد uso شناسایی شده و 4درصد برای ده سال آینده استمرار دارد. برای سال های آتی آیا از این دست درآمدها وجود خواهد داشت؟ گفت: شرکت های رقیب در حوزه اینترنت مانند همراه و ایرانسل در حال تعریف پروژه هایی هستند که درآمدهای شما را تحت الشعاع قرار خواهد داد. هزینه سرویس 100درصد متعلق به شرکت است. هزینه ایجاد ثابت است و دریافت شده است و هزینه نگهداری طی 10 سال دریافت خواهد شد. در uso1 سالی 6درصد و در uso2 سالی 4درصد است.

وی ادامه داد: ما در بدبینانه ترین حالت اندازه بازار را 1درصد در نظر گرفته ایم و اجازه گرفته ایم که به اپراتورهای موبایل خدمات رومینگ بدهیم. این درآمد در بودجه دیده نشده است و به صورت یک طرفه برای ارایه سرویس به اپراتورهای موبایل است و ما نیازی به رومینگ دو طرفه نداریم چون mvno داریم.

در این جلسه یکی از سهامداران پرسید که، در مورد uso گفته شده، شناسایی درآمد بر اساس پیشرفت پروژه است. در سال 94 استهلاک رشد زیادی به علت uso داشته است. در رادیوترانک حجم بازار چقدر است؟ حاشیه سود چقدر است؟ که میری در پاسخ گفت: در کدال شفاف سازی شده است. ما یک شبکه داریم و شرکت ها بر اساس پروانه یا قرارداد اقدام به ایجاد شبکه نمی کنند . استهلاک بر اساس تجهیز محاسبه می شود. ما اگر استهلاک در آن سال را منظور نمی کردیم، سود بسیار بیشتر می شد و غیر واقعی بود. از یک شرکت اروپایی خرید کردیم و تجهیزات ایمنی عمومی مشمول تحریم نمی شد.
وی ادامه داد: ما این تجهیزات را خریدیم و قرارداد از 30شهریور94 شروع شد و اقدام به نصب کردیم. به علت ماهیت تجهیز، تداخلاتی با سایر شبکه ها به وجود آمد. وندور قبول کرد که پس از رفع مشکل، بهره برداری را انجام بدهیم و به همین دلیل استهلاک بر اساس مدت استفاده محسوب شد.بر اساس قانون، استهلاک تجهیزات مخابراتی 10 ساله است که در واقعیت این اتفاق نیوفتاده است.
به گفته وی، رادیو ترانک قابلیت ارایه سرویس به مشترکان عمومی (غیرنظامی و انتظامی) را دارد. برآورد سازمان تنظیم حدود یک میلیون مشترک است. تعرفه به صورت گروه های 10 نفره و 15 نفره تعریف شده است و بازار هر کاربر 75000 تومان می باشد. ما بدبینانه درآمدها را دیده ایم و کلا از تعداد 173000 و 227000 کاربر شروع کرده و تا 5 سال دیگر 1086000 مشترک دیده ایم.

دلیل جهش درآمد

میری در پاسخ به این که، جهش های متوالی درآمد به چه دلیل بوده است؟ گفت: در مورد uso این تحلیل را نداریم. مصرف دیتای مردم در 3-4 سال قبل حدود 2 گیگ بود ولی هم اکنون 15 گیگ است. مصرف در شبکه 4G روستایی ما در مقایسه با شبکه ثابت ما دو برابر است زیرا Latency وجود ندارد و سرعت بالاتر است. رشد Scale مصرف عجیب نیست.
وی افزود: ما درآمد 3 ساله را بر اساس برنامه 5 ساله پیش بینی کرده ایم. وزیر ارتباطات هم در مصاحبه اعلام کرده اند که تمام روستاها را پوشش بدهند و ما هم آفر داده ایم. نمی دانیم برای توسعه چه اتفاقی میوفتد ولی هزینه دولت حدود 1800 میلیارد تومان است. ما آن چیزی را برآورد کرده ایم که فکر می کردیم محقق بشود. رشد مصرف ما را امیدوار کرده است، ولی صبر می کنیم تا به آمار جامع تری برسیم.
مدیر عامل "های وب" در پاسخ به این سوال که درآمد حاصل از خدمات FCP چرا دارای پوشش بالایی است؟ گفت: در حقیقت این گونه بوده است و پلن این بوده که به FWA مهاجرت کنیم و بتوانیم مشترکان High ARPU را به آن سمت سوق بدهیم. درآمدها محتاطانه و بر اساس درآمدهای پایان سال گذشته دیده شده است.
وی گفت: در بحث ADSL با دور شدن فاصله از مرکز مخابراتی، کیفیت سرویس افت می کند. پلن ما این است که SWAP را انجام بدهیم و بحث ترخیص سایت ها از گمرک فردا به پایان خواهد رسید. پیش بینی ما این است که تا پایان سال SWAP را انجام بدهیم ولی درآمدهای ADSL را به گونه ای دیده ایم که ما را با ریسک مواجه نکند.

مشکل زمین های "های وب" چه بود ؟

وی در خصوص زمین های مورد استفاده در افزایش سرمایه و کل افزایش سرمایه گفت: در مورد زمین ها، شفاف سازی شده است و شاید دوستان کدال را نخوانده اند. موضوع زمین ها مربوط به سال 94 است و درخواست به بورس در انتهای سال 95 داده شده است. قراردادها قطعا ضمانتنامه می خواهند. آیا بانکی را می شناسید که بدون وثیقه ملکی، ضمانتنامه بدهد؟ همه پروانه ها ضمانتنامه لازم دارند.
وی گفت: زمین ها به درخواست بانک ها به نام شرکت منتقل شدند و بر اساس ارزش کارشناسی بانک ها معامله شده اند. شرکت در این مورد زیانی نخواهد کرد. نگاه ما این است که 89درصد شرکت متعلق به بنده است و هر سودی باشد مال خودم است. نمونه اش واگذاری 110 میلیارد تومان بدون بهره به شرکت است.
به گفته وی ، ملک های گرگان بر اساس نیاز به نام شرکت شده اند و پروانه ها نیز با بدون افزایش قیمت به شرکت منتقل شده اند. انتقال زمین ها به قیمت کارشناسی بانک، بدون مشکل است و شفاف سازی های لازم انجام شده است.

آینده «های وب»

این مقام مسئول در "های وب" در مورد آینده شرکت گفت: شرکت هنوز بالغ نیست، میزان رشد و تعداد کاربر در دنیا فاصله زیادی با ما دارد و باید به آنجا برسیم. حوزه محتوا بسیار جذاب است و حاشیه سودهای بسیار بالایی دارد. قراردادهایی داریم که قابل افشا نیستند.
میری در مورد تاثیر تغییرات نرخ ارز روی شرکت گفت: ما کالا های 3 سال آینده را خریده ایم و LC را باز کرده ایم. نرخ ارز برای ما ثابت است و از وندور تخفیف گرفته ایم. مدل LC ما با نرخ بانک است و با نرخ متقاضی نیست. در صورت خروج از دامنه تحمل، قابل تبدیل به ریال است.
وی در خصوص درآمد و سود آوری شرکت گفت: سود سال 97، 237 میلیارد تومان، سود 98، 356 میلیارد تومان پیش بینی شده است و این موارد بر اساس 1درصد سهم بازار پیش بینی شده است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24