Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازار سرمایه امروز شاهد افت شدید و منفی بودن تقریبا تمام بازار بود در برخی کانال ها فیلمی از بازدید رئیس سازمان بورس از بورس تهران منتشر شد با این مضمون «شاپور محمدی صریحا اعلام کرد: هر کسی بلوک بزند باید اخراج شود وی در این فیلم تاکید کرده است که هرکس بلوک بزند باید اخراج شود و این نامه سه بار ابلاغ شده است.»

بورس و شائبه بلوک زنی...

بورس24 : بازار سرمایه امروز شاهد افت شدید و منفی بودن تقریبا تمام بازار بود در برخی کانال ها فیلمی از بازدید رئیس سازمان بورس از بورس تهران منتشر شد با این مضمون «شاپور محمدی صریحا اعلام کرد: هر کسی بلوک بزند باید اخراج شود وی در این فیلم تاکید کرده است که هرکس بلوک بزند باید اخراج شود و این نامه سه بار ابلاغ شده است.»

در دوران فعلی که بازار به شدت منفی است و شاخص به مدد سهام بزرگی چون خلیج فارس افت سنگین نمی کند باز هم شائبه بلوک زنی و مثبت کردن شاخص به کمک «فارس» به وجود آمده است. سازمان بورس باید اقدامی عملیاتی و علمی در راستای به روز رسانی خود و نحوه محاسبه شاخص بکند اما فعلا که خبری نیست و پاسخگویی وجود ندارد، همانند معاملات بلوکی فایرا که پس از سه بار آگهی شدن وجود مشتری و فروشنده هر بار بنا به دلیلی معامله نمی شود هیچ مقام مسئولی هم پاسخگو نیست.

مساله جالب توجه این است که این ویدئو مربوط به زمانی است که عرصه بر فعالان بازار تنگ شده بود و مجبور به اعتراضات گسترده شده بودند آن هم به وضعیت توقف نماد ها و بلوک زنی ها و ... و رئیس سازمان بورس را مجبور کردند تا در جمع آن ها حاضر شود ، اما نهایتا هیچ ... . یعنی هیچ اتفاقی نیفتاد و بلوک زنی ها هم همچنان ادامه دارد!

امروز برخی از فعالان بازار سرمایه در کانال های شخصی خود اعتراض به روند حال حاضر و شاخص را اعلام کردند و خواستار اصلاح این موضوع شدند. برای مثال یکی از کانال های تلگرامی ( کامیار فراهانی) در خصوص وضعیت این روزهای بازار نوشت:

«سالادیوم کشوری است در دورترین نقطه جهان که کوچکترین ربطی به کشوری که شما در آن زندگی می کنید ندارد.

سالادیوم مانند همه کشور های دنیا "بورس" دارد، سازمان بورس و شرکت بورس حتی فرابورس دارد. جالب اینکه حتی صندوق توسعه هم دارد.

نظام بورس در سالادیوم اصلا شبیه بورس کشورهای مختلف نیست. در سالادیوم رییس سازمان بورس مانند سلاطین عثمانی که در اعیاد و مناسبت های خاص از بالکن سکه سر رعیت می ریختند، او هم عرضه اولیه می کند و برای کسب رضایت مردم چند صد هزار تومانی به هرکس شیتیل می دهد.

جاوید باد سلطان

در سالادیوم همه چیز جور دیگر است. مثلا ممکن است شما فکر کنید قیمت عادلانه قیمتی است که در آن عرضه و تقاضا باهم برابری کنند و معاملات بسیار روان انجام پذیرد ولی، در سالادیوم قیمت عادلانه قیمتی است که بعد از آن حداقل یکماه قیمت هر روز مثبت ٥ بخورد و اگر نخورد حتما عدالت رعایت نشده است.

در سالادیوم حافظه ی همه کوتاه مدت است. مثلا یکی از سهمای تامین اجتماعی سالادیوم از کد تامین اجتماعی به کدهای حقیقی منتقل می شود و فردا ٤٥٪‏ رشد می کند، مسئولان می گویند پیگیری می کنیم ولی به مرور زمان موضوع فراموش می شود.

جالب است بدانید در سالادیوم هنوز مردم منتظرند جواب نامه فن آوری بیاید تا معلوم شود چطوری موبایل آدم E باشد می تواند ٨٠٠ هزار تا «های وب» تو صف ٢ میلیارد سهمی اول صف باشد. ولی مسئول فن آوری سالادیوم مشغول دادن آمار کد های مختلف به افراد مختلف اند و اگر سالادیومی ها اعتراض کنند می گویند اگر شما مدرکی دارید بیاورید ما بررسی می کنیم و مانند سایر موضوعات خیلی سریع نتایج بررسی را اعلام می کنیم.

آخر می دانید در بورس سالادیوم تخلفی نمی شود تنها یک مورد تخلف بوده است که مربوط به سال ٨٥ بود که برخورد هم شد. شما هم اگر مدرکی دارید حتما ارائه بدید تا پیگیری کنند و خیلی زود نتیجه رو گزارش کنند.

بورس سالادیوم ساختاری عجیب دارد. هیچ رسانه ای از بورس انتقاد نمی کند. شایعاتی هست که می گوید اگر خبرنگاری از بورس و شاپورشون انتقاد کند فوری تلفنی به سردبیر و مدیر مسئول اطلاع داده می شود و مساله ی انتقاد حل می شود برای همین الان سالهاست که وقتی مجلات اقتصادی سالادیوم را باز می کنیم نوشته اند مسئولان بورس دوستتان داریم. مبادا فکر کنید تهدیدی رخ می دهد ، اصلا. اگر زمانی کسی غیر از این به شما گفت از او مدرک بخواهید و بگویید حتما پیگیری می شود.

ساختار شاخص در سالادیوم خیلی عجیب است. روزهایی هست که کل بازار به دلایل طبیعی یا غیر طبیعی منفی است ولی، شاخص کل سالادیوم هرگز منفی نمی شود و به قول رییس قبلی زحمت همکاران در هیات مدیره سازمان باعث این شده است که بازار رونق داشته باشد.

در سالادیوم سهامدار عمده شرکت های بزرگ مثل "هولدینگ خلیج سالاد" فقط در روزهای منفیِ شاخص از سهماشان حمایت می کنند و در بقیه روزها عین خیالشان هم نیست که این بابا در چه حاله.

سالادیوم کشور عجیبی است. بورس عجیبی هم دارد. سازمان بورس سالادیوم خود قانون می نویسد، خود اجرا می کند و خود هم تنبیه می کند. اگر از سازمان بورس سالادیوم شکایتی داشته باشید باید به خود سازمان بورس سالادیوم مراجعه کنید.

در بورس سالادیوم رنج زدن مصداق اغوا کردن است ولی اگر از مسئولان سازمان بورس سالادیوم بپرسید به چه چیزی می گویید رنج زدن، به شما جواب می دهند:

"خودت باید بدونی، قانون رو بخون"

و توی قانون نوشته :" بسته به تشخیص ناظر"

و اگر از او بپرسی خب نظر تو الان چیست می گوید: " خیلی بالا نره"

بورس سالادیوم در همه چیز معاملات دخالت می کند و هنگامی که از او می پرسند چرا "کنتورسازی سالادیوم" ولو شد؟ می گوید به من چه؟ من نهاد ناظر زحمتکشی بیش نیستم. مدرک بدهید حتما پیگیری خواهیم کرد.

سرتان را درد نیاورم. بورس سالادیوم بورسی عجیب است.

پی نوشت : مطالب فوق ذهنیات شخصی و ساختگی نگارنده است که هیچ ربطی به بورس ایران ندارد.»

و در مطلبی دیگر در کانال دیگری آمده بود :

تعریف بلوک زنی با رسم شکل:

در تصویر بالا نماد ۱۰۰ شرکت -۲ تا صف فروش،تاثیر گذاری در شاخص -۳۸

اما فارس بتنهایی +۱۸۰

به همین راحتی وضعیت واقعی بازار پنهان میشه،کاری که هر روز به یک نوع شاهدیم.

این ها گوشه ای از مطالب منتشر شده در فضای مجازی بود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24