Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

یک عضو شورای عالی بورس در گفت و گو با بورس ٢۴ از کاهش کارمزد سازمان بورس از معاملات سهام خبر داده است...

کارمزد سازمان بورس از معاملات سهام کم شد/ بورس ها و سپرده گذاری هم منتظر باشند / کارگزاران فعلا...

بورس24 : صحبت از کاهش کارمزدهاست.از سه سال پیش که بازار سهام روند نزولی به خود گرفته و ضرر سرمایه گذاران بیشتر از سود آن ها در معاملات بورس است ، انتظار جامعه سهامداری کاهش کامزدهای معاملاتی است که در ایران دو برابر کامزدهای رایج بورس های دنیاست.

در ایران بابت معامله سهام شرکت های بورسی یعنی مجموع خرید و فروش کارمزد حداقل 1.5 درصدی از سهامداران دریافت می شود که در مقایسه با سایر کشور ها بالاست.

به عنوان مثال در بورس امان اردن،کارمزد معاملات سهام حداقل 5.4 در هزار و حداکثر 7.4 در هزار است.آن هم با فقط 127 شرکت پذیرفته شده.به تعبیری واضح تر این بورس که اندازه آن یک پنجم بورس تهران است،دست کم نصف بورس ما از سهامداران و معامله گران کارمزد می گیرد.در این کشور برای اوراق قرضه نیز حداقل 0.45 در هزار و حداکثر 0.95 در هزار کارمزد در یافت می شود.

یا در بورس مالزی کارمزد از سه جز تشکیل شده است. حق کارگزاری، حق تمبر و کارمزد پایاپای.کارمزد پایاپای سه در ده هزار ارزش معامله تا سقف 1000 رینگت در هر دادوستد است.حق تمبر نیز معادل 1 رینگت برای هر هزار رینگت که توسط خریدار و فروشنده پرداخت می شود.کارمزد کارگزاری نیز به نوع داد و ستد بستگی دارد،به نحوی که در معاملات آنلاین کاملا قابل مذاکره است و در سایر معاملات حداکثر 7 در هزار ارزش معامله می باشد.

اما در ایران؛مشتریان برای معاملات سهام، کارمزدهای زیر را پرداخت می کنند:

کارمزد کارگزاران :

4 در هزار (0.4 درصد) ارزش معاملات تا سقف 100 میلیون ریال که توسط هم فروشنده و هم خریدار پرداخت می‌شود.

کارمزد بورس تهران:

8 در ده هزار ( 0.08 درصد) ارزش معامله تا سقف 200 میلیون ریال که 60 درصد توسط فروشنده و 40 درصد توسط خریدار پرداخت می‌شود.

کارمزد حق نظارت سازمان بورس :

8 در ده هزار (0.08 درصد) ارزش معامله تا سقف 200 میلیون ریال که 60 درصد توسط فروشنده و 40 درصد توسط خریدار پرداخت می‌شود.

کارمزد شرکت سپرده‌گذاری( کارمزد تسویه) :

2.5 در ده هزار (0.025 درصد) ارزش معامله تا سقف 200 میلیون ریال که 60 درصد توسط فروشنده و 40 درصد توسط خریدار پرداخت می‌شود.

کارمزد شرکت فناوری

3 در ده هزار (0.03درصد) ارزش معامله تا سقف 200 میلیون ریال که 60 درصد توسط فروشنده و 40 درصد توسط خریدار پرداخت می‌شود.

مالیات نقل و انتقال :

5 در هزار (0.5درصد) ارزش معامله که توسط فروشنده پرداخت خواهد شد. غیر از مالیات یاد شده سهامداران مالیات دیگری نخواهند پرداخت.

در واقع در ایران کل کارمزد پرداختی توسط خریدار = 4.68 در هزار (0.486 درصد) ارزش معامله و کل کارمزد پرداختی توسط فروشنده = 5.29 در هزار ارزش معامله(0.529درصد) است که با 0.5 درصد مالیات معادل 1.5 درصد است.

کارمزد معاملات در بورس اوراق بهادار تهران در یک نگاه


فروش

خرید

 

سقف کارمزد (میلیون ریال)

درصد

سقف کارمزد (میلیون ریال)

درصد

موضوع

ردیف

200

0.4

200

0.4

کارمزد کارگزاران

1

240

0.048

160

0.032

کارمزد شرکت بورس

2

120

0.048

80

0.032

حق نظارت سازمان

3

240

0.015

160

0.01

کارمزد شرکت سپرده گذاری

4

120

0.018

80

0.012

فناوری

5

0

0.5

0

0

مالیات

6

 

1.029

 

0.486

جمع

 

اما پس از شناسایی زیان های سنگین توسط سهامداران هفته گذشته در خلال اخبار مربوط به دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادها ، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از برنامه کاهش کارمزدها خبر داد.حالا در گفت و گو با یک عضو شورای عالی بورس پرس و جو کرده ایم که چقدر موضوع کاهش کارمزدها جدی است و اساسا کدامیک از کارمزد بگیران به از دست دادن بخشی از درآمدهای خود تن می دهند؟؟

قاسم محسنی ، عضو شورای عالی بورس در خصوص موضوع کاهش کارمزد معاملات بورس‌ها و کارگزاران که در حال حاضر حدود 1.5درصد از کل معاملات است ، به خبرنگار بورس24 گفت : کاهش کارمزد معاملات تا جایی که در اختیار شورای عالی بورس بوده مورد بررسی قرار گرفته است، هر یک از نهادها یعنی « کارگزاری ها، بورس ها و شرکت سپرده گذاری کارمزدهای جداگانه ای را دریافت می کنند»پیش از این کارمزد سازمان بورس از معاملات از 8 صدم درصد به 6 صدم درصد کاهش یافته است و بازهم موضوع کاهش در دست بررسی است.در خصوص سایر کاهش کارمزد بورس ها و شرکت سپرده گذاری خود سازمان بورس تصمیم گیری می کند که کارمزد ها تا چه میزانی کاهش یابد . البته احتمالا در این خصوص مذاکراتی هم با بورس ها و یا شرکت سپرده گذاری انجام می شود.

عضو شورای عالی بورس با اشاره به مشکلات صنعت کارگزاری در خصوص کاهش کارمزد از سوی این شرکت ها گفت: در مورد کارگزاری ها امکان کاهش کارمزد وجود ندارد، چرا که این شرکت ها با مشکل مواجه هستند و درحال حاضر نیز درآمدشان با هزینه هایشان تطابق ندارد، در نتیجه بعید است که کاهش کارمزدها برای کارگزاری اتفاق بیافتد.

به گفته وی، هر چه میزان کارمزد ها کاهش یابد حجم معاملات الگوریتمی و «پربسامد» بیشتر خواهد شد، در نتیجه شورا و سازمان برای این که میزان کارمزد ها کاهش یابد، برنامه ریزی کرده اند.

دستورالعمل ابلاغ شد؛ گوش به زنگ باشید...

از این مقام مسئول در سازمان بورس پرسیدیم که دستور العمل حذف و کاهش توقف نماد ها که رئیس سازمان بورس وعده داده بود، چه زمانی عملی خواهد شد؟ که گفت: به طور کلی، راه های مختلفی هم برای فشار به ناشرین جهت ارائه اطلاعات به سازمان وجود دارد و فقط توقف نماد، راهکار فشار به شرکت ها نیست.

وی ادامه داد: رئیس سازمان بورس در این خصوص به شورا اطلاع داده و شورا نیز موافقت خود را در همین راستا اعلام کرده است. چرا که خود سرمایه گذار باید در خصوص سهام خود تصمیم گیری نماید. این موضوع در سایر کشورهای دنیا نیز وجود دارد و توقف نماد موضوع مرسومی نیست.

محسنی گفت: برخی از سرمایه گذاران همیشه می گویند که ما نمی خواهیم نمادها متوقف باشند، چرا که در برخی مواقع طولانی بودن توقف ها، موجب خواب سرمایه می شود. در حالی که ما به سرمایه خود نیازمندیم و شاید بخواهیم سهم مورد نظر را بفروشیم.

وی افزود: به همین دلیل سازمان دستور العمل کاهش و حذف توقف نماد ها را به زودی به بورس ها ابلاغ خواهد کرد. البته این دستور العمل شامل توضیحاتی برای سهامداران است که بر اساس آن می توانند سهام خرید و فروش کنند، به طور مثال نماد سهامی که دارای مشکلات اطلاعاتی باشند با رنگ های دیگری نشان داده می شود، که سهامدار بر اساس مشکلات آن خرید و یا فروش انجام دهد.

کدال را بروز کنید

در همین راستا باسعید محمد علیزاده ، مدیر نظارت بر ناشران صحبتی داشتیم که به خبرنگار بورس24 گفت: طی دو روز آینده دستور العمل توقف نماد ها در سامانه کدال بارگذاری می شود تا همه سهامداران از وضعیت دستور العمل مطلع شوند، پس از آن هر گونه سوالی که موضوعیت داشته باشد ، پاسخ داده می شود.

وی افزود: هم اکنون هم دستور العمل به بورس ها ابلاغ شده است و به زودی لازم الاجرا خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24