Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اعضای هیئت‌مدیره جدید آذرآب از هفت شرکت انتخاب شدند. پس از ماه‌ها کشمکش به نظر می‌رسد داستان پیچیده و دنباله‌دار کارخانه آذرآب وارد فاز تازه‌ای شده است.

خزلی خرازی: با آذراب خداحافظی می کنیم ؛ حتما...

به گزارش بورس24 ، دو هفته پس از آنکه کارگران شرکت آذرآب و شرکت هم‌جوارش یعنی هپکو در اعتراض به وضعیت معیشتی خود و مطالبات بر‌زمین‌مانده‌شان در سه‌راه خمین تجمع کردند و جاده قم را بستند، روز گذشته مجمع شرکت صنایع آذرآب با حضور سهام‌داران حقیقی و حقوقی در سالن اجتماعات استانداری استان مرکزی برگزار شد.

مکاتبات و اعتراضات گسترده کارگران کارخانه آذرآب که از یک سال قبل با نامه‌نگاری‌های متعدد به نهادهای مسئول کلید خورده بود، در حالی به ایستگاه پایانی خود در سه‌راه خمین رسید که ماه‌ها از پرداخت‌نشدن معوقات کارگران این کارخانه می‌گذشت. بااین‌حال پس از درگیری‌های شدید بیست‌ونهم شهریور و انتشار گسترده تصاویر آن در فضای مجازی، همه مسئولان از تلاش برای حل مشکل آذرآب و هپکو خبر دادند و وزیر کار شخصا به استان مرکزی سفر کرد.

در این شرایط نکته‌ای که همواره مسئولان به کارگران تذکر می‌دادند تأثیر منفی این اعتراض‌ها بر ارزش سهام کارخانه بود، تذکری که همیشه با یک وعده همراه بود: حل مشکلات اساسی شرکت بعد از تشکیل مجمع سهام‌داران، مجمعی که اگرچه با انتخاب هفت شرکت به‌عنوان هیئت‌مدیره از سوی سهام‌داران همراه شد، اما حاضر به تأیید صورت مالی نشد و تعیین‌تکلیفش را منوط به تعیین بازرس ویژه جدید و بررسی‌اش را به مجمع دی‌ماه شرکت موکول کرد.

مدیر ارشدی که سهام‌دار بود

بنا به گفته‌های یک منبع آگاه، یکی از مدیران ارشد دولت در استان مرکزی پس از ایجاد مشکلاتی در شرکت آذرآب، با خرید قسمتی از سهام شرکت به سهام‌دار شرکت آذرآب تبدیل می‌شود. این خرید سهام در شرایطی رخ ‌داده بود که کارگران معترض انتقادهایی جدی به نحوه مدیریت شرکت آذرآب داشتند و خواستار ورود مسئولان به موضوع برای حل مشکلات خود بودند و شائبه سهام‌داری مدیران دولتی در شرکت باعث شده بود نسبت به جدیت این مدیران برای برخورد با آنچه کم‌کاری هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت می‌خواندند تشکیک کنند.

گویا پس از بالاگرفتن اعتراضات کارگران اراکی و حواشی به‌وجودآمده، این مدیر ارشد اقدام به فروش سهام خود کرده و هم‌اکنون جزء سهام‌داران شرکت آذرآب نیست. تلاش‌های «شرق» برای گفت‌وگو با این مدیر دولتی به سرانجام نرسید.

معوقاتی که بالاخره پرداخت شد

چند روز پس از اعتصاب کارگران آذرآب، علی ربیعی با حضور در نمازخانه شرکت آذرآب به گفت‌وگو با کارگران معترض این شرکت پرداخت و قول‌هایی برای حل مشکل آنان داد. ربیعی همچنین با انتقاد از نحوه برخورد با کارگران معترض از آنان خواست از اقداماتی که موجب وهن نظام است خودداری کنند. پرداخت معوقات شش‌ماهه کارگران آذرآب فقط بخشی از مشکلات این کارگران بود که با کمک‌های ویژه مانند اختصاص تسهیلات ٢٠ میلیارد تومانی از سوی بانک ملی تسویه شد.

تمدیدنشدن اعتبار دفترچه‌های بیمه برخی کارگران و قطع بیمه تکمیلی آنان نیز از دیگر مشکلات کارکنان این شرکت است. مشکلی که به گفته پوروفایی، رئیس کانون هماهنگی شوراهای کار استان مرکزی، تا حدود زیادی مرتفع شده، اما حل کامل آن نیازمند پرداخت حق بیمه از سوی کارفرماست. کارگران شرکت آذرآب نیز درحال‌حاضر از تمدید اعتبار دفترچه‌های بیمه خود خبر می‌دهند.

مدیران ممنوع‌المصاحبه

در شرایطی که به نظر می‌رسد شرکت آذرآب در مسیر حل مشکلات قرار دارد، مدیران این شرکت تصمیم گرفته‌اند ارائه اطلاعات به رسانه‌ها را محدود به اظهارنظر چند مدیر شرکت کنند و از باقی مدیران شرکت خواسته‌اند هیچ‌گونه اظهارنظری درباره وضعیت شرکت نداشته باشند. هجرتی، مدیر امور بودجه و سهام شرکت آذرآب، یکی از مدیرانی است که برهمین‌اساس حاضر به گفت‌وگو با «شرق» نشد و از ارائه هرگونه اطلاعاتی درباره مجمع شرکت خودداری کرد. هجرتی در پاسخ به این سؤال که ارائه‌نشدن اطلاعات از سوی مدیران می‌تواند این ظن را ایجاد کند که شرکت آذرآب هنوز درگیر مشکلات است، گفت: همین را بنویسید!

صورت مالی آذرآب تأیید نشد

در مجمع عمومی شرکت آذرآب به علت آنچه نبود شفافیت و ناکافی‌بودن و در برخی موارد مشکوک‌بودن اسناد مالی خوانده شد، سهام‌داران از تأیید صورت مالی شرکت خودداری کردند و بررسی مجدد آن را به مجمع دی‌ماه شرکت آذرآب موکول کردند. تا آن هنگام بازرس ویژه‌ای برای بررسی مجدد اسناد و تهیه گزارش مالی جدید تعیین خواهد شد.

هیئت‌مدیره حقوقی جدید آذرآب مشخص شدند

پس از دستگیری یک عضو و استعفای سه عضو دیگر هیئت‌مدیره شرکت آذرآب در مجمع سهام‌داران این شرکت، اعضای جدید هیئت‌مدیره انتخاب شدند. سهام‌داران شرکت آذرآب پس از رایزنی‌های متعدد، هفت شرکت را: مهندسی مشاور دریاساحل، نانو تثبیت خاک، شرکت ساختمانی کیش‌ساحل سازه، شرکت کیش‌متال، شرکت فنی‌مهندسی جنوب تأسیسات کیش، شرکت کیش‌اویل و شرکت فنی مهندسی جنوب تأسیسات که پنج شرکت دراین‌بین مورد حمایت شرکت کارگزاری بانک کشاورزی و دو شرکت مورد حمایت سهام‌دار حقیقی آذرآب بودند، به‌عنوان هیئت‌مدیره حقوقی جدید آذرآب انتخاب کردند و این شرکت‌ها دو هفته مهلت خواهند داشت افراد حقیقی را برای حضور در هیئت‌مدیره معرفی کنند.

خزلی: سهاممان را می‌فروشیم

حسین خزلی‌خرازی، مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی، در گفت‌وگو با «شرق» از حضور نماینده این شرکت در مجمع سهام‌داران شرکت آذرآب خبر داد. پیش از این عدم اجازه ورود نماینده این شرکت -که سهمی‌ ٣٠ درصدی از سهام آذرآب دارد- به مجمع قبلی این شرکت حواشی زیادی به وجود آورده بود. بااین‌حال این‌بار نماینده شرکت کارگزاری بانک کشاورزی در مجمع حاضر شد و تأثیر مهمی نیز بر انتخاب هیئت‌مدیره جدید آذرآب داشت. خزلی در گفت‌وگو با «شرق» گفت: به علت اینکه مأموریت کارگزاری بانک کشاورزی در حوزه نفت و گاز و انرژی نیست و آذرآب یک شرکت مادر در این حوزه است، ما در تفاهمی ‌که با سهام‌داران دیگر کردیم، رأی خود را به شرکت‌های تخصصی دادیم و قصد داریم سهام خود را ترجیحا به یکی از همین شرکت‌های تخصصی یا یک شرکت بزرگ دیگر در حوزه انرژی که علاقه‌مند باشد بفروشیم.

منبع: روزنامه شرق

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24