Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اردیبهشت ماه بود که بورس ٢۴ در گزارشی از زیان سنگین سهامداران بانک گردشگری خبر داد و هشدار داد که وضعیت این بانک در شرایط شبه بحرانی قرار گرفته است.حالا پس از گذشت ۵ ماه از انتشار این گزارش مهدی جهانگیری بنیانگذار این بانک بازداشت شده است که این دستگیری به وضعیت این بانک و برخی تخلفات احتمالی بی ارتباط نیست.به همین بهانه دوباره گزارش «سمفونی نا امید کننده سهامداران بانک گردشگری» منتشر شده در١٣ اردیبهشت ٩۶ از نظرتان می گذرد...

گردش زیان در بانک گردشگری / سهامداران مستاصل و نگرانند...

بورس24 : دست به کارت شوید، آغاز گردشگری با گردش کارت ...آغاز یک میزبانی...سود بانک شما چه دمائی دارد؟ سود در "گردشگری" است... ما تنها یک بانک دیگر نیستیم... فراتر از مرزها...((این ها بخشی از تبلیغات یک بانک است تا به این وسیله سهامدارن و سپرده گذارانی را به سمت خود جذب کرده تا سود سرشاری نصیبشان کند).

این در حالی است که با وجود پرداخت هزینه تبلیغات سنگین برای جلب اعتماد مشتریان، صورت های مالی بانک و به نوعی ((قلب تپنده ))آن اوضاع خوبی را نشان نمی دهد!

یک سهامدار حقیقی «وگردش» با ابزار گلایه از توقف حدودا 10 ماهه نماد این بانک ( اکنون مدت توقف نماد از 15 ماه گذشته است) و زیان سنگینی که به سرمایه گذاران رسانده در نامه ای که نسخه ای از آن در اختیار بورس24 قرار گرفته نوشته است : بررسی صورت های مالی بانک گردشگری نشان می دهد که کمتر از نیمی از سپرده های این بانک در قالب تسهیلات اعطا شده و عملا عملیات بانکداری در آن انجام نمی شود.

افزون بر این، درآمد کارمزد ضمانت نامه های این بانک در سال 96 بیش از 30 برابر شده که عملا امکان پذیر نیست.کارمزد شتاب و سایر خدمات نیز 5 برابر شده که تحقق آن بعید است، حال مشخص نیست بانک گردشگری چرا باید اطلاعاتی به بازار سرمایه بدهد که از عهده آن بر نمی آید!؟

وی نوشته که در بانک گردشگری سود 888 میلیارد تومانی برای سال 95 و 966 میلیارد تومانی برای سال 96 از محل فروش دارایی های ثابت پیش بینی شده است، حال آن که در بازار راکد مسکن ، کسب چنین سودی تنها از طریق معاملات تهاتری با سایر شرکت ها یا بانک ها امکان پذیر است که سود فوق بی کیفیت است.

30 درصد رشد حقوق!

این فعال حقیقی بازار سرمایه از جهش حقوق و دستمزد در این بانک هم انتقاد کرده و نوشته است:طبق صورت های مالی حقوق و دستمزد بانک 30 درصد رشد داشته است که به نظر منطقی نیست.مشخص نیست بانکی که باید برای سهامداران حقیقی و حقوقی خود که در آن سرمایه گذاری کرده اند سود بسازد از جیب چه کسی 2.5 برابر قانون کار رشد حقوق و دستمزد برای مدیران و کارکنان خود لحاظ کرده است.

انتقاد از زیان 4.7 هزار میلیاردی در 6 ماهه اول سال 95 و زیان 11 هزار میلیاردی در 9 ماهه سال 95 ! بخش دیگری از نامه الکترونیکی این سهامدار است ، با طرح این پرسش که چه کسی پاسخ گوی خواب سرمایه سهامداران است؟

او معتقد است این بانک در حالی که اعتماد به سیستم بانکداری و سپرده های جذاب با توجه به تزلزل موجود کاهش یافته، امیدوار است میزان جذب سپرده ها را در سال مالی منتهی به آذر 96 حدود 60 درصد افزایش دهد که امری غیر منطقی است و برای بانک های نیمه دولتی هم چنین پیش بینی ای خوش بینانه تلقی می شود چه رسد به بانکی با تنها 100 شعبه که عموما هم این شعبات در تهران متمرکز هستند.

سهم چقدر می خواهد باز شود!؟

بخش مهم اظهارات این سهامدار اشاره دارد به هزینه مطالبات این بانک!به ادعای این حقیقی یکی از اقلام درشت و اثر گذار برای بانک گردشگری هزینه مطالبات مشکوک الوصولی است که برای سال مالی 96 به ازای هر سهم حدود 98 تومان است.

یعنی سهمی که مرداد سال گذشته 123 تومان قیمت داشت اکنون با بازگشایی نماد ، مبلغ 98 تومان هزینه مطالبات مشکوک الوصول را به سهامداران تحمیل خواهد نمود و بعید به نظر می رسد به این زودی ذخیره ناشی از این ریسک که حدود 160 تومان برای هر سهم تخمین زده می شود، آزاد یا کم گردد. اگر کمی هم منطقی باشیم باید منتظر اضافه شدن آن مطابق سنوات گذشته باشیم.

چرا که مطالبات امهال شده 2932 میلیارد ریالی سال مالی 95 به 4692 میلیارد ریال برای سال 96 رسیده است و به همین نسبت مطالبات مشکوک الوصول نیز افزایش یافته است.

سال های قبل مطالبات روند صعودی داشته اند و این در حالی است که چنین ذخایری منابع قابل توجهی را در این بانک مسدود خواهند کرد. با این شرایط معلوم نیست، بانک گردشگری چه قیمتی پس از بازگشایی می خورد شاید با این اوصاف «وگردش» رکوردار ارزان ترین سهم بورس شود!

او نامه خود را این گونه به پایان رسانده : جایی خواندیم که بانک‌ ها از همان زمان تاسیس سودده بوده‌ اند و ساز و کار آن ها به گونه‌ای است که در ۹۹ درصد مقاطع سود می‌ کنند و حتی در زمان ورشکستگی صاحبان بانک ضرر نمی کنند، بلکه این سپرده‌ گذاران هستند که باید جور بی‌ تدبیری آن ها را بکشند. اما حالا دریافتم این سهامدارن هستند که با اعتماد اشتباه به نهاد های مالی مانند بانک ها سهامی را خریداری می کنند که آینده اقتصادیشان را بر باد می دهد! به یاد یک تبلیغ از بانک گردشگری افتادم که می گوید (( در یک چشم به هم زدن)) همه چیز را به باد ندهیم!!!!!

این سهامدار از نهاد نظارتی بازار سرمایه خواسته به وضعیت بانک گردشگری و نوع گزارش دهی و شفافیت بانک رسیدگی کند و از زیانی که در انتظار سهامداران است پیشگیری کند!

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24