Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در گفت و گو با قاصدک بورس ٢۴ از موافقت مسعود کرباسیان با معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها برای یک سال دیگر خبر داده با این شرط که...

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی بازهم معاف از مالیات می شود ؛ فقط برای تازه نفس ها...

بورس24 : معافیت مالیات تجدید ارزیابی دارایی ها که فقط تا پایان سال 94 اعتبار داشت پاشنه آشیل شرکت هایی همچون ایران خودرو شد تا با از دست دادن این فرصت در بازار سهام بیشتر از سایر شرکت ها به حاشیه بروند.

پس از تغییر استاندارهای حسابرسی و قانون مالیاتی در سال 94 ، «فقط»شرکت هایی که تا پیش از پایان مهلت قانونی مقرر در آیین‌ نامه اجرایی ماده 17 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آن‌ها در امر صادرات و اصلاحیه آن، نسبت به تجدید ارزیابی دارایی ‌های خود اقدام کرده و مازاد حاصل از آن را به حساب سرمایه منظور نمودند، از معافیت مالیاتی مربوطه برخوردار شده اند ولی از ابتدای سال 95 معافیت مالیاتی مربوط به انتقال مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به حساب سرمایه لغو شد.

اما حالا معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها باز هم قوت گرفته است و می گویند معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی بازهم در راه است و البته برخی شرکت هایی که در سال های گذشته «گوی سبقت را از سایر شرکت ها ربودند» برای بار دوم نمی توانند تجدید ارزیابی بدهند و این قانون قرار است صرفا مشمول «شرکت های تازه نفس» شود.حال باید دید چه میزان این حرف و حدیث ها به واقعیت نزدیک می شود؟ تا سایر شرکت های زیان ده و نیازمند به این قانون بتوانند از آن بهره ببرند.

حسین سلاح ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در خصوص موضوع احیای معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی ها و احتمال اجرایی شدن آن برای یک سال به خبرنگار بورس24 گفت: در حال حاضر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی معاف از معالیات نبوده و این موضوع بر اساس استاندارد های حسابرسی جدید است. اما در قانون بودجه سال 91و قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی در کشور برای کمک به بنگاه های تولیدی که به خاطر شرایط اقتصادی زیان ده و مشمول ماده 141 شدند ، مقررات افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و معافیت از این محل وضع شد. همچنین بنگاه هایی که امکان افزایش سرمایه نداشتند و یا به دلیل سرمایه پایین ، کفایت سرمایه کافی برای اخذ تسهیلات بانکی نداشتند و بر همین اساس قانون اجازه داد که شرکت ها افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ها داده و این افزایش سرمایه معاف از مالیات باشد.

سلاح ورزی گفت: این قانون موجب شد تا هر بنگاهی یک بار بتواند از این فرصت استفاده کند. اما در سال 94 پس از ابلاغ قانون مالیات های جدید افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی به محل سرمایه مشمول مالیات شد.

قانون را «یک» سال تمدید کنیم...

به گفته وی، از سال گذشته این موضوع در شورای گفت و گو مطرح شد که بسیاری از شرکت های بورسی و غیر بورسی هنوز از این فرصت برای تغییر شرایط خود استفاده نکرده اند و باید با توجه به شرایط اقتصادی کشور و رکود حاکم این اجازه داده شود. البته این موضوع نیاز به قانون داشت و باید قانون تجارت اصلاح می شد و یا این که در قانون بودجه برای یک سال دیگر از این ماده قانونی استفاده کنند. پیشنهاد این بود که اصلاحیه ای برای بودجه 96 ارائه شود و این موضوع اصلاح شود.به همین دلیل وزیر اقتصاد با اعلام نظر مثبت به عنوان «رئیس شورای گفت گو» این موضوع را مطرح کردند که در لایحه بودجه سال 97 این مهم در نظر گرفته شود تا از ابتدای سال 97 تا پایان سال، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها معاف از مالیات باشد.

با این وصف احتمالا باید منتظر موج جدید تجدید ارزیابی دارایی شرکت های بورسی و فرابورسی و افزایش سرمایه از این محل در سال 1397 بود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24