Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ اعلام کرد: هفته گذشته جلسه ای در خصوص تعیین نرخ شکر برای سال ٩۶ برگزار شد اما نتیجه ای از این جلسه گرفته نشد. در این جلسه سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده نظر خود را درباره نرخ شکر برای سال جاری اعلام کرد اما تصمیم گیری نهایی به آینده موکول شد...

آخرین جلسه افزایش نرخ شکر بدون نتیجه بود

بورس24 : تولید چغندر قند در سال جاری بر اساس پیش بینی های صورت گرفته به حدود هفت میلیون تن می رسد و با توجه به تلاش هایی که در زمینه افزایش ظرفیت کارخانه ای تولید شکر صورت گرفته برآورد می شود که میزان تولید شکر در سال جاری از مرز یک میلیون و هفتصد هزار تن عبور کند. این در حالی است که نیاز شکر داخلی همچنان از این مقدار فاصله دارد و برای تامین کامل نیازهای داخلی به حدود 300 هزار تن شکر وارداتی نیازمندیم.

در حالی که تلاش های زیادی از سوی تولیدکنندگان صنعت قند و شکر و همچنین سازمان های مربوطه به منظور خودکفایی شکر صورت گرفته اما یکی از مهمترین چالش های تولیدکنندگان این صنعت یعنی نرخ فروش شکر همچنان پابرجاست.گره این ابهام به دست دولت باز می شود اما با وجود این که ماه ها از زمان مقرر شده برای تعیین نرخ شکر گذشته هنوز خبری از اتخاذ تصمیم در این باره نیست.

روال کار به این صورت است که قیمت تضمینی شکر توسط سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده محاسبه می شود و این قیمت در کارگروه تنظیم بازار معاونت اجرایی ریاست جمهوری تصویب و سپس اعلام می شود.

کارخانه های قند و شکر از هفته اول شهریور ماه هر سال آماده انجام فعالیت هستند. بنابراین قاعدتا قبل از این تاریخ می بایست نرخ مصوب شکر برای هر سال به آن ها اعلام شود اما با وجود این که بیش از یک ماه از آغاز آمادگی آن ها برای فروش محصولات می گذرد هنوز نرخ مصوب شکر برای سال 96 اعلام نشده است.

قیمت مصوب شکر برای سال 94 برابر با 2300 تومان بود و در سال 95 با رشد 9.5 درصدی به 2520 تومان افزایش یافت. این در حالی است که با توجه به رشد قیمت چغندر قند در هر سال انتظار می رود بهای فروش شکر نیز افزایش یابد. قیمت چغندر قند در سال 96 نسبت به سال قبل حدود 8 درصد افزایش داشت و به 309 تومان رسید.

بر اساس ابلاغیه معاون رییس جمهور در تاریخ 8 خرداد 95 مقرر شد با توجه به اینکه چغندر پاییزه در اردیبهشت و خرداد ماه برداشت می شود، قیمت شکر در ابتدای هر سال تعیین و ابلاغ شود.

ستاد تنظیم کارگروه بازار مصوب کرد که قیمت شکر از سال 95 در فروردین ماه هر سال تعیین و اعلام شود و حالا با گذشت بیش از 5 ماه از تاریخ معین شده هنوز نرخ شکر تعیین تکلیف نشده و تولیدکنندگان شکر ناچارند که محصولات خود را بر اساس نرخ سال گذشته یعنی 2520 تومان (عرضه درب کارخانه) بفروشند که با توجه به رشد نرخ چغندر قند این موضوع به نفع آن ها نیست.

هفته گذشته باز هم جلسه ای به منظور تعیین نرخ قیمت شکر برای سال 96 تشکیل شد اما تولیدکنندگان این صنعت هنوز هم بلاتکلیفند.

جلسه ای بدون نتیجه

علیرضا اشرف رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر در گفت و گو با خبرنگار بورس24 اعلام کرد: هفته گذشته جلسه ای در خصوص تعیین نرخ شکر برای سال 96 برگزار شد اما نتیجه ای از این جلسه گرفته نشد. در این جلسه سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده نظر خود را درباره نرخ شکر برای سال جاری اعلام کرد اما تصمیم گیری نهایی به آینده موکول شد.

وی افزود: مقرر شد تا اظهارنظر سازمان حمایت طی نامه ای به امضای دو وزیر مسئول برسد و سپس به منظور تعیین تکلیف راهی شورای اقتصاد شود تا آقای رییس جمهور در این باره اظهار نظر نمایند.

او تصریح کرد: بر اساس ابلاغیه ای که در سال گذشته صادر شده بود می بایست 15 فروردین ماه امسال در خصوص نرخ شکر تصمیم گیری می شد اما این تصمیمات تا کنون به طول انجامیده و در حال حاضر در مرحله امضای دو وزیر مربوطه قرار دارد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24