Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان : ورود سیمان به بورس کالا با محوریت این دو عامل بااهمیت می تواند منافع زیادی را هم برای عرضه کننده و هم برای خریدار در پی داشته باشد و به پایدارسازی قیمت ها کمک شایانی نماید.در واقع شکی در آن نیست که سیمان بدون حاشیه بورسی می شود...

آخرین خبر از احیای رینگ صادراتی ماده خاکستری در بورس کالا / شیخان : سیمان بدون حاشیه بورسی می شود ؛ شک نکنید!

بورس24 : پیشینه استفاده از سیمان در کل دنیا به هزاران سال قبل بازمی گردد.در کشور ما در ابتدا سیمان به وسیله خارجی ها به منظور استفاده در اماکن و تاسیسات آن ها مانند کلیساها، بنادر تجارتی و سفارتخانه ها وارد ایران شد و پس از آن تحولاتی که در کشور صورت گرفت لزوم استفاده از این ماده بااهمیت را بیشتر کرد.

با توجه به این که مواد اولیه تهیه و تولید سیمان در کشور ما فراوان بود بنابراین دولت تصمیم گرفت که اقدامات لازم را جهت راه اندازی کارخانه سیمان انجام دهد.نخستین کارخانه تولید سیمان در ایران در سال 1310 تاسیس شد که منابع لازم جهت راه اندازی آن از محل درآمدهای قند و شکر تامین شد. با افزایش مصرف روز افزون سیمان در کشور تولیدات این کارخانه دیگر پاسخگوی نیازهای داخلی نبود و همین امر موجب شد تا پس از آن در سال های بعد کارخانه های تولید سیمان جدیدی در کشور راه اندازی شود.

بر مبنای آمار منتشر شده توسط انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان هم اکنون 69 کارخانه سیمان در کشور وجود دارند که در مناطق مختلف جغرافیایی پراکنده شده اند. در کشور ما هزینه تولید سیمان به دلیل منابع انرژی ارزان و فراوانی نیروی کار نسبت به کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی بسیار پایین است.

در سال های اخیر در پی رکود ایجاد شده در بخش ساخت و ساز و همچنین افول پروژه های عمرانی کشور صنعت سیمان نیز وارد فاز رکود شده است. با وجود این که مصرف سرانه سیمان در ایران نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکا رقم پایینی است و از پتانسیل های فراوانی جهت سرمایه گذاری برخوردار است اما افت شدید تقاضا در سال های گذشته موجب شده که عرضه این محصول گوی سبقت را از تقاضا برباید و در نتیجه نرخ فروش آن نیز با کاهش شدیدی مواجه شود.

وضعیت عراق امیدهای صادراتی ایران را ناامید کرد

در سال های گذشته بسیاری از شرکت های سیمانی به دلیل کاهش شدید تقاضا در بازار داخل به صادرات این محصول با قیمت های بسیار نازلی روی آورده اند و متاسفانه دچار رقابتی منفی شده اند که پیامدهای آن گریبان کل صنعت را گرفته است.

عمده ترین بازار هدف صادراتی سیمان کشورمان یعنی عراق در سال های گذشته گرفتار جنگ و درگیری های داخلی بود و همین امر موجب کاهش شدید تقاضا از سوی این کشور شد تا عامل مضاعفی در رکود شدید صنعت سیمان کشور باشد.

با وجود این که تولید سیمان در کشور ما هزینه بسیار کمی دارد اما مهمترین مشکل این صنعت توزیع و فروش آن است. زیرا علاوه بر بازاریابی و یافتن خریدار خارجی که به چگونگی روابط سیاسی اقتصادی ایران با سایر کشورها وابستگی دارد روش ها و هزینه حمل سیمان نیز یکی دیگر از مشکلات این صنعت به شمار می رود.

انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان همواره در تلاش است تا با ارایه و ایجاد راهکارهای مناسب گشایشی در بخش فروش این صنعت ایجاد کند. این انجمن پیگیری های زیادی در جهت ورود سیمان به بورس کالا صورت داده است.

سابقه عرضه سیمان در بورس کالا به سال های گذشته بازمی گردد. در تیر ماه سال 1389 سیمان موفق شد که به جمع کالاهای حاضر در بورس کالا بپیوندد.نخستین عرضه این محصول 27 تیر ماه همان سال توسط سیمان کردستان با حجم یک هزار تنی انجام شد. از همان ابتدا حجم تقاضاها در بورس کالا بسیار مناسب بود و از معاملات پررونق این محصول خبر می داد. از تیر ماه سال 1389 تا اوایل سال 1391 نیز معاملات سیمان در بورس کالا به طور پیاپی انجام شد و در این مدت 36 شرکت سیمانی در بورس کالا پذیرش شدند که از این تعداد 24 شرکت موفق شدند محصولات خود را در رینگ صنعتی و معدنی بورس کالا عرصه کنند. اما از اوایل سال 1391 ورق معاملات سیمان در بورس کالا برگشت و عواملی مانند نرخ گذاری دولتی و تعیین سقف قیمتی در این بورس موجب شد تا پرونده معاملات سیمان از آن زمان در بورس کالای ایران بسته شود.

اما حالا زمانی که سیمان کشور از رکود شدیدی رنج می برد زمزمه هایی از اقدامات مسئولان این حوزه و انجمن صنفی مبنی بر از سرگیری دوباره عرضه سیمان در بورس کالا شنیده می شود.

عرضه کنندگان سیمان نگران نباشند

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره عرضه جدی سیمان در بورس کالا اعلام کرد: در خصوص ورود سیمان به رینگ صادراتی بورس کالا اقدامات اساسی انجام شده و موافت های ضمنی این فرآیند نیز دریافت شده است. در تلاش هستیم تا با وزیر جدید رایزنی های نهایی را انجام دهیم تا به زودی شاهد عرضه سیمان صادراتی در بورس کالا باشیم. اما ورود سیمان داخلی در بورس کالا به زمان بیشتری نیاز دارد.

وی با اشاره به مزایای عرضه صادراتی سیمان در بورس کالا گفت: عرضه سیمان صادراتی در بورس کالا فواید بسیاری را به همراه دارد. با این عرضه ها وضعیت نرخ فروش سیمان صادراتی بهبود خواهد یافت. افزون بر اینکه این عرضه ها می تواند منافع ملی را در برداشته باشد خریداران نیز می توانند با شرایط مناسبت ری سیمان را در قیمت های مشخص و شفاف تری خریداری کنند.

او با تاکید بر این که یکی از راه های بهبود شرایط اقتصادی کارخانجات سیمان عرضه محصولات در بورس کالاست ، افزود: یکی از چالش های صنعت سیمان شدت عرضه هاست که به دلیل رقابت منفی ایجاد شده است. در صنعت سیمان دلالانی حضور دارند که ار فرصت استفاده کرده و با روش هایی از قبیل خرید اعتباری به این رقابت های منفی دامن زده اند. قطعا فروش متمرکز سیمان می تواند راهکار مناسبی برای بهبود وضعیت صنعت سیمان در کشور باشد.

وی تصریح کرد: یکی از روش های فروش متمرکز سیمان فروش آن از طریق بورس کالاست. تلاش خواهیم کرد که فروش داخلی سیمان را نیز به بورس کالا وارد کنیم اما احتمالا این فرآیند دیرتر از رینگ صادراتی سیمان تکمیل خواهد شد زیرا یکی از بسترسازی های لازم برای این هدف فرهنگ سازی در داخل کشور و در میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و خریداران داخلی است.

شیخان در ادامه به سابقه فروش سیمان در کشور نقبی زد و اذعان داشت: صنعت سیمان در کشور ما بیش از هشتاد سال سابقه دارد و در طی این سال ها فروش سیمان همواره از روش های سنتی انجام شده و تغییر ناگهانی این رویه ممکن است آسیب های جدی به آن وارد نماید. بنابراین باید محتاطانه و با ایجاد بسترهای مناسب از قبیل فرهنگ سازی انجام شود. در ابتدا باید به خریداران و تولیدکنندگان سیمان توضیح داده شود که عرضه و تقاضای سیمان در بورس کالا چه منافعی را به همراه دارد. فعال کردن کارگزاران مورد نیاز دومین گام موثر در این مسیر است که باید انجام شود.

ورود سیمان به بورس کالا از سوی برخی از تولیدکنندگان سیمان با انتقادهایی همراه است. آن ها اعتقاد دارند که آن زمان که سیمان در سبد حمایتی بود می بایست در بورس کالا وارد می شد و حالا که سایه رکود این صنعت را احاطه کرده زمان مناسبی برای عرضه در بورس کالا نیست و این عرضه در زمان فعلی بیشتر جنبه نمایشی خواهد داشت. نظر شما در این باره چیست؟

وی گفت: این منتقدان عموما از مدیران باسابقه صنعت سیمان محسوب می شوند و نگرانی آن ها قابل درک است. ریشه بیشتر نگرانی های آن ها درباره نحوه قیمت گذاری سیمان است که در گذشته در بورس کالا انجام می شد. اما باید اعلام کنیم که در مرحله جدید ورود سیمان به بورس کالا جای نگرانی وجود ندارد. زیرا تمام تلاش های ما برای عرضه سیمان در بورس کالا با دو ویژگی اساسی و مهم صورت گرفته است. اول این که قیمت پایه محصولات توسط انجمن تخصصی سیمان اعلام شود و دوم این که بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار شود.

وی افزود: ورود سیمان به بورس کالا با محوریت این دو عامل بااهمیت می تواند منافع زیادی را هم برای عرضه کننده و هم برای خریدار در پی داشته باشد و به پایدارسازی قیمت ها کمک شایانی نماید.در واقع شکی در آن نیست که سیمان بدون حاشیه بورسی می شود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24